Klokt på DNdebatt. https://www.dn.se/debatt/kriminaliseringen-av-narkotika-har-varit-dyr-ineffektiv-och-skadlig/ En lag som förbjuder människor att ha diagnosen narkotikaberoende. Den enda diagnos där kommunerna, inte regionerna, har huvudansvaret för behandling. C krävt ändring i 10 år. #svpol #centerpartiet
Visa på X →400
inlägg
I riksdagsdebatt om kompetensbristen i sjukvården har Tidögänget hittat lösningen. När huset brinner ska vi också kanske kartlägga behovet av vatten? #svpol
Visa på X →Ännu en granskning som visar på behovet av ökad nationell styrning. Tillgång till demensutredning ska inte skilja beroende på var man bor. #svpol #centerpartiet https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/granskning-storst-mojlighet-att-fa-demensdiagnos-i-stockholm-stora-skillnader-i-landet via @svtnyheter
Visa på X →Fler kommuner måste säga ja till vindkraft. Besked från Ebba Busch på Svenskt Näringslivs Företagardagar. #svpol
Visa på X →@beckmansasikter https://www.nwt.se/2022/12/12/vem-lade-egentligen-ner-karnkraften/
Visa på X →@RikardN @kajsadovstad Det stämmer. Att göra en bedömning av en patient som Du inte känner bara baserat på ett telefonsamtal är en mycket svår uppgift. Därför följs strikta frågescheman baserat på hellre fälla än fria. Trots det sker misstag med svåra konskevenser.
Visa på X →@RichardHerrey Trams! Centerpartiet gjorde en förändring i och med den kompromiss vi ingick i alliansregeringen 2009. Dessförinnan var vi motståndare till ny kärnkraft men står därefter bakom att nya reaktorer får byggas.
Visa på X →@AnnaEriksson02 @kajsadovstad Det som skulle förbättra patientsäkerheten är om 1177 vid sidan av en telefonbedömning även fick möjlighet att göra en bedömning med bild skulle det avsevärt höja träffsäkerheten.
Visa på X →@kajsadovstad Om en patient skickas till läkare där bedömningen blir att avvakta hotar inte det patientsäkerheten. Om en patient uppmanas hemma när en läkarbedömning skulle ha gjorts kan det vara en skillnad på liv och död. Viss ödmjukhet som läkare är aldrig fel.
Visa på X →@kajsadovstad Föreslår att Du tar ett par dagars auskultation på 1177 för att förstå hur deras system är uppbyggt. De hör inte sällan av sig till mig som barnjour för diskussion om patientärenden.
Visa på X →@beckmansasikter Däremot borde nog ännu en KU anmälan komma då regeringen även den här veckan inte förmår enas om EU ståndpunkter i god tid inför Riksdagsbehandling i utskott och EU nämnd. Antar att det internt skapar irritation även inom M.
Visa på X →@beckmansasikter @LilianSjolund Runt om i landet intar M en konstruktiv och pragmatisk inställning för att få bra resultat. I såväl Hudiksvall som Bollnäs väljer man den vägen. Region Västernorrland kommer även den att styras av S, M och C. Tråkigt att M i Gävle ständigt misslyckas.
Visa på X →@beckmansasikter Vattenfalls beslut fattades på basen av den energipolitik som Alliansregeringen la fast 2009 och den överenskommelse som träffades mellan M MP S KD och C 2016. Ren bluff att hävda att det var en votering om ett tillkännagivande från 2019 som var det avgörande.
Visa på X →Tretton fackförbund: Regeringen måste kraftsamla för vårdens arbetsmiljö https://via.tt.se/pressmeddelande/tretton-fackforbund-regeringen-maste-kraftsamla-for-vardens-arbetsmiljo?publisherId=3236135&releaseId=3336590
Visa på X →Så sorgligt att tre borgerliga partier vill försämra företagens möjlighet att rekrytera kompetent personal bara för att göra SD nöjda. #svpol https://x.com/intent/tweet?url=https://unt.se/debatt/artikel/lagstalon-for-arbetskraftsinvandrare-ar-ett-feltank/rx32no2r
Visa på X →Kloka ord från Svenskt Näringsliv. Att borgerliga partier försämrar för svenska företag bara för att göra SD nöjda är sorgligt. #svpol Nya siffror: Lönegolv riskerar halverad arbetskraftsinvandring https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/utbildning/nya-siffror-klubbat-lonegolv-riskerar-halverad-arbetskraftsinvand_1193284.html
Visa på X →@thorneby Har fått namn efter en svensk partiledare. "Man säger en sak före valet, sen är det val, efter valet säger man en annan sak".
Visa på X →Där moderater i andra kommuner och regioner är goda samarbetsingenjörer misslyckad M i Gävle ständigt. Gävlemoderaterna ägnar sig åt att riva broar – Arbetarbladet https://www.arbetarbladet.se/2022-11-23/gavlemoderaterna-agnar-sig-at-att-riva-broar
Visa på X →@beckmansasikter Din kommentar vittnar om en imponerande djup och initierad kunskap om finsk inrikespolitik ;)
Visa på X →@beckmansasikter C är alltid öppna för breda samarbeten med de flesta partier. I många kommuner är samarbetet mellan M och C mycket gott. I Gävle väljer nu tre borgerliga partier samarbete med S. Orsaken finns till stor del inom M i Gävle som gång på gång bränner broar.
Visa på X →@beckmansasikter C är alltid öppna för breda samarbeten med de flesta partier. I många kommuner är samarbetet mellan M och C mycket gott. I Gävle väljer nu tre borgerliga partier samarbete med S. Orsaken finns till stor del inom M i Gävle som gång på gång bränner broar.
Visa på X →Centerpartiets reaktion på granskningen: ”Kvacksalveri ska inte förekomma i vården” https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/centerpartiet-reaktion-pa-svt-s-granskning-kvacksalveri-ska-inte-forekomma-i-varden via @svtnyheter
Visa på X →C förslaget på satsning för att öka antalet vårdplatser det enda nya i regeringens sjukvårdspolitik. Inga nya pengar till primärvården som utlovats. Inga nya pengar till glesbygd och marginellt ökad satsning på förlossning. Tummetottpolitik! #svpolitik
Visa på X →Fem små riktade statsbidrag på sammanlagt 300 miljoner som regeringen tror kommer att minska ensamheten, inte bara bland äldre utan för alla. Någon hundralapp per ensam människa är ett skämt, inte en seriös satsning. #svpolitik
Visa på X →Norra Sverige liksom övriga glesbygder får ett försämrat reseavdrag och elpriskompensation till södra Sverige. Märks att inga statsråd finns från Norrland. #svpol
Visa på X →