Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Anders Ådahl

Centerpartiet

@AdahlAnders (X)

46

inlägg

@JFarnert @sfs_officiell Lycka till Jacob och ser fram emot goda diskussioner och tankeutbyten!

Visa på X

Tack för alla positiva återkopplingar i Almedalen! Packar ihop och lämnar ön efter 14 panelsamtal inom högskola/forskning, energi, näringspolitik, och trafikpolitik. Var hyggliga mot varandra. Vi mår bättre då.

Visa på X

@KarinRoding @linnsvaerd @sfs_officiell @andersatlife @KTHuniversity Så sade jag inte. Menade att yrkeshögskolan är ett lyckat nytillskott där man bör överväga balanspunkter mellan traditionell akademi och yrkeshögskola.

Visa på X

Regeringen gör stor sak över ett mål om 100 procent fossilfritt elsystem. Upplysningsvis har det svenska elsystemet i praktiken varit fossilfritt i över 40 år. Imponerande ambition. Not. Bättre hade varit 100 procent fossilfritt energisystem.

Visa på X

På första parkett SDs ångest. ”Å ena sidan måste vi ha enkla budskap för att bli omvalda, å andra sidan är verkligheten komplex och vi behöver systemförståelse.”

Visa på X

Ändamålsenligt klädd vid besök på sillinläggningsfabrik. Sill. Samtid och kulturarv. Är väl så PK det kan bli idag.

Visa på X

Politik handlar inte om att lösa problem. Politik handlar om att skapa så få problem som möjligt. Tider förändras. Därför behövs visioner och förankrade reformer istället för ett ändlöst hackande på varandra. Skärp oss!

Visa på X

@NilssonPM @AndersWijkman Jag kunde inte hålla med dig mer. Debatterat frågan i kammaren, skrivit debattartiklar, men inget gehör. Vi behöver stark nationell infrastruktur. Det här är verkligen inte bra för Sverige.

Visa på X

Scania om svensk klimatpolitik: Sverige har tappat ledartröjan. Det är ett stort bekymmer. För oss och för klimatet.

Visa på X

@roblinde2 @MuharremDemirok @Centerpartiet Nope. Inte alls faktiskt. Det öppna fria samhället är vår favorit. Islamisering är inte rätt spaning.

Visa på X

@johangillman @MuharremDemirok Ja det tycker jag vi kan. Det är ett viktigt spörsmål. Anar att ditt förtroende för C är en aning lågt. Hur kan det stärkas?

Visa på X

Nu har utbildningsministern varit i utskottet. Han framhärdar i att direktstyrning av högskolestyrelser är rätt väg i målkonflikten mellan säkerhetspolitiska hänsyn och institutionell akademisk frihet. Ministern förstår inte vilken oreda han ställt till med.

Visa på X

På mitt initiativ kommer imorgon utbildningsminister Mats Persson till utskottet för att svara på frågor om direktstyrningen av högskolestyrelser. Någon fråga jag särskilt borde ställa?

Visa på X

@hanifbali Inslaget illustrerade majoriteten av invandrare. Som jobbar, betalar skatt och bidrar. Dessutom här med ett samhällsengagemang. So much vidgat perspektiv.

Visa på X

Utbildningsministern framhärdar säkerhetspolitisk orsak bakom högskolestyrelsedebaclet. I bästa fall okunnigt.

Visa på X

Det politiska samtalet håller ofta låg kvalitet. Tycker det är en lite ledsam insikt. Det är ju vi politiker som fått förtroendet att vara representanter för ”vi”. Skärp oss.

Visa på X