@susannasilfver Och så vattenkraften i taxonomin…
Borttagna & ändrade inlägg
Inlägg som tagits bort eller redigerats efter publicering.
657 inlägg
Det som inte är rimligt är hur Morgan Johansson och regeringen hanterar frågan.
Högst aktuell fråga.
👍🏻 Stort fan och gärna få SMR på plats i södra Sverige för baskraft på plats.
Fångar deras politik i ett nötskal. Tänk bort teknik och utveckling och sim sala bim.
@ulf_naslund @PEverhill Tragiskt för landet.
Bra och viktigt att granskning genomförs. https://www.riksrevisionen.se/om-riksrevisionen/kommunikation-och-media/nyhetsarkiv/2021-08-17-riksrevisionen-granskar-statens-insatser-inom-den-regionala-utvecklingspolitiken.html
Fantastisk utveckling.
@martastenevi och @bolund bara så vi vet. Är detta ett inlägg som ni står bakom?
Skrämmande.
Sverige får inte bli som Malmö.
Det finns material från debatter i Sveriges riksdag med raljerande över väder och Skåne och annat som ska förlöjliga debattör och ta bort signaler från dagordningen på problematiken i södra Sverige. Tragiskt är det.
Föreslår att de som vill lägga en röst på energiministern och S eller C,V och MP tar kostnaden för skadan på vårt land, för hushåll och företag med missad tillväxt, jobb och konkurser. Och avbrotten i energisystemet. Tragiskt 😡💡🔌
Att lämna Skåne,Småland,Blekinge och Halland och nu mer därtill åt sitt öde när man innehar regeringsställning är utom all redlighet när man äger makten att i vilket ögonblick som trycka på knappen för att påverka situationen men inte gör det.
Dessutom sa statsministern att M,KD, L och SD inte hade lösningar. Jodå sa journalisten och läste upp förslaget om att de som levererar systemviktig energi = kärnkraft ska få bättre betalt då det gynnar systemet. Det finns mer. Inte ok av statsministern.
Ridå för södra Sverige med S regering.
Reagerade på den också. Hur är det möjligt? Som om pandemin inte varit nog för företagen. Och att inte se grunden för att vår välfärd börjar i företagen.
Måttstocken har varit och är olika och det är inte ok.
Se där ja.
@TobiasHoldstock @beckmansasikter Förstår också att Du inte följer debatten som under decennier förts av Sveriges vattenkraftskommuner om att få del i de vinster som produceras i kommunen. Ligger inte inom Din bevakningshorisont uppenbarligen.
@TobiasHoldstock @beckmansasikter Centerpartiet har som enda parti lagt ett konkret förslag hur det skulle kunna gå till. Lars Beckman brukar hävda att han är för att återföra vinster från vattenkraft till inlandskommunerna men aldrig rösta för det i Riksdagen.
@TobiasHoldstock @beckmansasikter Idén kommer från Norge där det finns ett välfungerande och för glesbygden uppskattat system där man får del av vad vattenkraften producerar.
@TobiasHoldstock @beckmansasikter Vad gäller skogsnäring och övrig industri får kommunerna rejält igen med tanke på alla arbetstillfällen som skapas. Vattenkraften ger enorm påverkan på livsmiljön men inte ett öre tillbaka till bygden.
@Fytne @AiryChip @beckmansasikter Skillnaden är att Göteborg redan får enorma skatteintäkter pga SKF, Volvo osv. Det ger arbetstillfällen dvs kommunalskatt. De norrlandskommuner som har vattenkraft får inget.
@GranArkert SVT styrs inte av politiker. http://SVT.se har bra dagliga uppdateringar