Stora översvämningar i Auckland. Lite långt bort för svensk rapportering?
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Orimligt att nyanlända barnfamiljer ska tvingas flytta efter två år. Miljöpartiet Kungsbacka föreslår i en motion att det kommunala bostadsbolagets tvåårsregel avskaffas. https://www.mp.se/kungsbacka/just-nu/barn-behover-bostad/ (Bild Helen Simonsson, cc-by-sa)

Det här är förfärligt, men annat var tyvärr inte att vänta. Nu får vi se om liberalpartisterna står upp för arbetares rättigheter och allas rätt att var den de vill och älska den de vill. Annars väntar mörkret…


Jag tänker att regeringen egentligen skiter i ålen. Om den lever vidare eller dör ut. Att statsministern inte tycker att brott mot livet på utrotningshotade arter är ett problem och att han mest besväras av att det inte lirar med hårdare tag mot kriminella att acceptera brott.
Visa på X →Sjukt att regeringen stoppar utredningen om avskaffat karensavdrag. Vi har en skyhög inflation och folk har redan svårt att få ekonomin att gå ihop. Man ska i alla fall ha råd att vara hemma när man är sjuk. Även om man jobbar i förskolan eller äldreomsorgen.
Visa på X →Vår nya regering är bra på att trolla bort grejer. Miljöpolitik, tåg och nu även pengar. https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-bad-eu-andra-tagkartor-missar-chans-till-miljarder-i-stod/
Visa på X →Mycket ål nu. Inte fullt så mycket om vad vi faktiskt kan göra — utöver det självklara fiskeförbudet — för att rädda den lilla lilla spillran av ål som finns kvar. @bolund och @Rebeckalemoine skriver. https://www.expressen.se/debatt/sparka-pm-nilsson-och-straffa-tjuvfiskare-hart/?fbclid=IwAR0vBD9NmGQ4L1ZTw21AvvV3t7F4boiRDD3U3Mou3enqnxGebr-beAmgcs8
Visa på X →@shekarabi @sdriks Riktigt dåligt!
Visa på X →Debatten om elstödet nådde ingen höjd — tråkigt att regeringspartierna knappt orkade försvara sitt eget förslag. Vi i oppositionen gjorde vad vi kunde, men kom ingen vart. @oisincantwell skriver i AB om dagens debatt. https://www.aftonbladet.se/a/mQ8Qnq
Visa på X →”Ålaffären är en fråga om vandel” https://www.svd.se/a/dwknnB/alaffaren-ar-en-fraga-om-vandel-skriver-tommy-iseskog via @SvD
Visa på X →@Sokolow_P @MagnusCarlbring 😂
Visa på X →Bra att inskärpa allvaret i situationen, men Statsministern kan ju också hantera frågan på regeringens samordningskansli eftersom provokatören finansieras av SD, som ju är del av regeringsunderlaget…


@Aktiediplomaten Nej, vi vill att personer som får skydd enligt massflyktsdirektivet ska få samma rättigheter som personer som får skydd på andra grunder. Folkbokföringsfrågan tycker jag är intressant i sig. Det är problematiskt att människor lever här länge utan att få folkbokföra sig.
Visa på X →Bra tråd som kan läsas igen.
Visa på X →När rena lögner från ministrar blir vardag, vart är vi på väg då?
Visa på X →@Aktiediplomaten Vi i @Miljöpartiet vill dels sluta diskriminera ukrainska flyktingar i förhållande till andra flyktingar som fått skydd till Sverige och ge dem etableringsersättning, dels höja dagersättningen för asylsökande som legat still i 29 år och är under existensminimum.
Visa på X →När man lite naivt hoppas att regeringens pressträff med nyhet om migration skulle handla om att ukrainska flyktingar inte längre ska leva under fattigdomsgränsen... Istället handlar den om uppdatering av regeringens hemsida och statliga kampanjer om SD:s migrationspolitik.
Visa på X →Vad säger Civilminister Erik Slottner egentligen? @asaplsnr går igenom ord för ord. https://www.altinget.se/artikel/i-den-kommunalekonomiska-debatten-finns-dynamit-for-47-miljarder-kronor
Visa på X →Biståndsministern @JohanForssell måste skärpa sig. @ernkrans och jag konstaterar att det svenska biståndet är för viktigt för att reduceras till en enmansföreställning som varken tar hänsyn till kunskap eller kompetens hos civilsamhället. https://omvarlden.se/opinion/debatt/det-ar-hog-tid-att-den-moderata-bistandsministern-samarbetar
Visa på X →Tror att många känner såhär just nu.
Visa på X →@RebeccaWUvell Läs gärna hela artikeln i @FoFramsteg. En bit ner finns bland annat ”Att det var varmt för omkring tusen år sedan och är det också i dag, säger inget om att orsakerna till uppvärmningen skulle vara desamma då som nu.” Så vad är din poäng?
Visa på X →Utrotningsaktivister på regeringskansliet sätter käppar i hjulen för regeringens fina ord om att arbeta mot artutrotning. Vilken otur. #pinsamt


@RebeccaWUvell Så vilken samhällsförändring tänker du att PM Nilsson har kämpat för? Utrotandet av ålen? Och han verkade inte heller helt ”beredd att ta sitt straff”. Eller?
Visa på X →@arktisk Sånt man undrar. Hur svårt kan det vara?
Visa på X →”Ålen dör ifrån oss och alla vet om det”. Så sorgligt. Om PM Nilsson vill fortsätta äta ål sin livstid ut, så borde han istället för att tjuvfiska se till att stärka skyddet och rädda arten från utdöende. https://www.dn.se/kultur/patrik-svensson-darfor-har-regeringen-blivit-alarnas-skrack/
Visa på X →