Svensk tradition att driva på det globala nedrustningsarbetet försvagas kraftigt vid ett Nato-medlemskap. Det är allvarligt då konsekvenserna för människor, miljö och hälsa vore katastrofala vid ett kärnvapenangrepp. Skriver i @harrydaposten https://www.harrydaposten.se/asikt-och-debatt/debatt/darfor-rostar-miljopartiet-nej-till-nato.33e4117a-63da-40a5-8bce-f3fa8d33b8f6
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Handling avgörande-för alla. https://www.dn.se/sverige/tyngsta-klimatrapporten-nagonsin-presenteras/
Visa på X →Idag presenteras IPCCs ”synthesis report”, den sista inom AR6, den sjätte omgången utvärderingar. Tiotusentals vetenskapliga artiklar har sammanställts. https://www.dn.se/varlden/maria-gunther-det-vore-lattare-att-forsta-om-koldioxiden-var-brun/
Visa på X →@RebeccaWUvell Sedan 2012 har det byggts mer bostäder än på många många år, det tror jag att de flesta kan se med egna ögon. Att det precis nu tar tvärstopp i byggandet har helt andra anledningar än några miljökrav. Så varför inte ta sikte på att bygga bra och med livskvalitet?
Visa på X →Bostadsministern tycker att studenter ska tåla högre bullernivåer trots att de ofta är hemma mer på dagtid än andra. Vad sägs om att försöka göra något mot bullret först innan reglerna för var man får bygga studentlägenheter ändras? Hint: trafikbullret är den största bullerkällan
Visa på X →Tänk om regeringen konsulterat expertisen och gjort konsekvensanalyser innan de börjar reformera biståndet. Då hade de kunnat värna effektivitet och långsiktighet som de säger. Nu blir det tvärt om. Bra klargörande av bland andra @ForumCiv! https://omvarlden.se/opinion/debatt/minskat-forskningsbistand-drabbar-oss-sjalva
Visa på X →Polens utveckling är både sorglig och upprörande. Rättsväsendet används till förtryck, speciellt av kvinnor. Det är oacceptabelt. Förändring måste till men så länge förtrycket pågår borde Sverige erbjuda fri abort till Polens kvinnor! https://sverigesradio.se/artikel/skickade-abortpiller-till-gravid-kvinna-doms-politiskt-motiverat
Visa på X →Oroväckande…
Visa på X →Så sorgligt att nås av beskedet om Barbro Westerholms bortgång. Hon kommer att vara mycket saknad i politiken med så mycket kvar att ge. Men vilken gärning! En sann liberal som kommer fattas oss. Vila i frid!
Visa på X →Kära Barbro, Du kommer att vara saknad. Dina gärningar kommer att fortsätta att inspirera. Att få vara kollega med dig i riksdagen och mötas av din klokskap och respekt är något av det finaste jag bär med mig från förra mandatperioden. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barbro-westerholm-ar-dod
Visa på X →Viktig politik om man menar allvar med att värna människor i den ekonomiska krisen. Barnen ska inte behöva betala priset för kriserna vi vuxna skapat. https://omni.se/a/RG4BlW
Visa på X →@SSCO1896 Tack för supertrevligt och bra samtal. Väldigt kul att träffa er, jag ser fram emot fortsatta diskussioner!
Visa på X →Ytterligare ett inlägg om industrifiskets skadliga påverkan på haven. Finns någon enda rapport om motsatsen? Har svårt att tro det. Vi behöver ny fiskepolitik. Typ nu. https://www.dn.se/debatt/skyll-inte-bristen-pa-stora-fiskar-pa-salarna/
Visa på X →@alexvoronov @AB_Karin Verkligen. Så sent som i torsdags röstade L senast nej till att påbörja ett arbete med det i riksdagen.
Visa på X →Detta är så hjärtskärande och fullständigt oacceptabelt! Vi måste ha system för att skydda från övergrepp och speciellt när samhället ska hjälpa redan utsatta får ju sånt här absolut inte hända. Ansvariga måste ställas till svars! https://www.dn.se/sverige/misstankta-sexbrott-pa-psykosavdelning-cheferna-laste-in-varningar-i-skap/
Visa på X →”Trevligt och fint.” https://www.dn.se/sverige/ny-rapport-bostadsbristen-kommer-att-forvarras-i-stockholm/
Visa på X →Regeringen sprider misstro om det journalistiska arbetet, och planterar lögner via sociala medier. Den moderatledda regeringen monterar steg för steg ner den svenska demokratin. Det är illa.

När vi accepterar sånt vi aldrig gått med på tidigare och kompassen inte är till nån hjälp. Vart är vi då på väg?
Visa på X →@energigunnar De är nöjda med att regeringen ”tittar” på frågan och att de troligen kommer folkbokföras om de är kvar om ett år. Jag tycker väntan är för lång sedan länge.
Visa på X →Människor och djur har drabbats väldigt hårt av svår torka i Kenya. Min dotters klass på Svenska Skolan i Nairobi driver projektet Maji ni maisha — vatten är liv — för att hjälpa till. RT och Swish till 1235893011 (”Maji”) bidrar.
Visa på X →@mymlan Nej såklart inte. Med många år som en i 20+ gruppen utan panik tänker jag att det är helt normalt, men kanske inte så vanligt. Men vad gör det? Och vad är ”fel”?
Visa på X →Hear, hear! Viktiga synpunkter och ett bra råd från @weeffect och @FairtradeSe till @SweMFA och @JohanForssell
Visa på X →Vi kan om vi vill… ”Stockholm skriver under ambitiöst europeiskt klimatkontrakt” https://via.tt.se/pressmeddelande/stockholm-skriver-under-ambitiost-europeiskt-klimatkontrakt?publisherId=3236546&releaseId=3342186
Visa på X →Att kämpa för att bensinbilar ska fortsätta säljas efter 2035 är en helt obegriplig kamp. https://www.expressen.se/ledare/sd-ar-ute-och-cyklar-om-bensinbilarna/
Visa på X →