Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

64 025inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

@FrihetiFreddan Trams. Ingen anser att småbarn är tillräkneliga. Straffbarhetsåldern är 14 år i Tyskland, 13 år i Frankrike och 12 år i Nederländerna. Att sänka straffbarhetsåldern till 13 år – för de grövsta brotten – är rimligt. Ha i åtanke att påföljderna anpassas med hänsyn till ålder.

Visa på X

En 14-årig pojke misstänks för att ha våldtagit en 15-årig flicka på en toalett i en galleria. Flickan våldtogs och misshandlades, och det hela filmades. Men en 14-åring kan inte åtalas och straffas. Tycker de som är emot sänkt straffbarhetsålder att det är rimligt och rättvist?

Visa på X

"Jag har tappat räkningen över senaste veckans dödsskjutningar och sprängningar", skriver Teresa Carvalho, Socialdemokraternas rättspolitiska talesperson. Låt mig hjälpa dig Teresa: Den senaste veckan inträffade tre sprängdåd och en skottlossning. Det är allvarligt, men utvecklingen går åt rätt håll. Skottlossningarna har minskat under mandatperioden. I år ser vi också att sprängdåden minskar. För att korrekt utvärdera utvecklingen är två saker viktiga: Avlidna och skadade i skottlossningar bör räknas samman. Om ett offer dör eller bara skadas beror sällan på skyttens avsikt. Gärningsmännen är ofta unga, stressade, höga på tramadol och saknar vapenträning. Om ett skott träffar huvudet eller axeln beror ofta på slumpen. Samtidigt har sjukvården blivit bättre och räddar fler liv. En enskild vecka eller månad säger lite om långsiktig trend. Vissa månader inträffar fler skjutningar av rena tillfälligheter (slumpvariation) och dessutom ökar varmt väder risken för skjutningar (säsongsvariation). Ett glidande medelvärde tydliggör dock den underliggande trenden. Att gängvåldet nu minskar visar att vår offensiva kriminalpolitik fungerar. Vi behöver fortsätta föra denna politik, och inte bara för att bekämpa den organiserade brottsligheten – utan för att minska alla former av brottslighet och göra hela Sverige tryggt igen.

Visa på X

@TeresaCarvalho Tappat räkningen? Låt mig hjälpa dig. Senaste veckan inträffade tre sprängdåd och en skottlossning. Allvarligt, men utvecklingen går åt rätt håll. Skjutningar har minskat under mandatperioden. I år ser vi också att sprängdåden minskar. Vår offensiv kriminalpolitik fungerar.

Visa på X

Socialdemokraterna är ute och vevar om att energipolitiken havererat. Det stämmer. Den havererade 2015 då den dåvarande S/MP-regeringen kraftigt höjde effektskatten på kärnkraft. Sedan höjdes skatten ytterligare 2016. Konsekvensen blev att Oskarshamn och Ringhals (totalt 4 reaktorer) stängde ner. Det var alltså Socialdemokraterna ihop med MP som stängde ner väl fungerande kärnkraft i Sverige. Det är mycket olyckligt då tillgång till stabil och långsiktig basenergi är av stor betydelse för tillväxt, säkerhet och grön omställning. Hade inte den röd-gröna regeringen stängt ner fungerande kärnkraft hade vi haft ett helt annat läge nu. Den moderatledda regeringen har under mandatperioden fattat beslut för att skapa förutsättningar för ny kärnkraft bl a genom att ta bort juridiska hinder, gjort det möjligt att bygga på fler geografiska platser och öppnat upp för statliga lån/stöd. Detta är en väsentlig framtidsfråga för vår energiförsörjning och en av de främsta skälen till att rösta blått i höstens val! 🇸🇪Ⓜ️

Visa på X

@ernkrans Energipolitiken havererade då ni höjde effektskatten på kärnkraft 2015. Sedan höjde ni den ytterligare 2016. Det var alltså ni, S ihop med MP som stängde ner väl fungerande kärnkraft.

Visa på X

Jag gissar att vi har ganska lik syn på demokrati, lagstyre, sekularism, individens frihet, individen som samhällets minsta beståndsdel (i motsats till familjen), att barn är egna individer (inte bärare av familjens heder), jämställdhet – men också mjukare normer såsom vad som är att betrakta som hänsynsfullt i det offentliga rummet, hur man uppträder respektfullt, betydelsen av punktlighet, syn på mellanmänsklig konfliktlösning m.m. Mycket är dock inte specifikt svenskt, utan del av västerländsk kultur och är västerländska/protestantiska värderingar.

Visa på X

I partiledardebatterna är @SwedishPM som bäst och det är tydligt vilka alternativ väljarna står inför i höst: Ett enigt, blå-gult lag mot en splittrad röd-grön vänster. #4moreyears 🇸🇪

Visa på X

I partiledardebatten kom den viktigaste frågan sist. Det är förvisso allvarligt att de rödgröna, om de vinner höstens val, kommer att stoppa ny kärnkraft, kvotera föräldraförsäkringen och höja skatterna. Men detta kan en framtida regering trots allt rätta till. Däremot skulle deras migrationspolitik få irreversibla konsekvenser. Det är nu tydligt att alla partier på vänsterkanten på olika sätt vill se lättnader i regelverket – något som oundvikligen kommer leda till att invandringsströmmarna åter styrs mot Sverige. Den största risken ligger inte i första hand i förvärrad islamism, terrorhot, hederskultur, arbetslöshet, sexualbrott, gängkriminalitet eller klanvälde. Den djupare skadan är att vår värderingsmässiga sammanhållning och gemensamma kultur undermineras ytterligare. I stora områden är det svenska redan i dag en perifer spillra. Lyckligtvis har regeringens politik medfört att invandringen gradvis minskar, trots att migrationstrycket ökat mot Europa. Asylinvandringen till Sverige är nu den lägsta sedan 1985. Målet bör, i rådande läge, vara nettoutvandring – samtidigt som vi välkomnar högkvalificerad arbetskraftsinvandring. Om 19 veckor är det val. Sverige behöver fyra år till med en blågul regering.

Visa på X

Trots att dimman ligger tät över de röd-gröna är det tydligt efter kvällens partiledardebatt att med det gänget får Sverige: - Ökad migration - Ingen ny kärnkraft - Högre skatter - Fortsatta vårdköer Det vore verkligen till att gå bakåt och försämra för Sverige. Rösta höger.

Visa på X

I mars kom siffror från SCB som visar att barnfattigdomen minskar i Sverige. Andelen barn i familjer med låg inkomststandard har minskat från 10 procent 2014 till 6 procent 2026.

Visa på X

Vi har gått från botten i tillväxtligan i EU till ett av de länder som enligt prognoser har bland den snabbaste tillväxten i EU. Arbetslösheten minskar, sysselsättningen ökar. Den strukturella arbetslösheten är fortsatt hög vilket bl a beror på att många utlandsfödda står långt från arbetsmarknaden. Med det blå-gula laget går det åt rätt håll. Bevara oss väl för en ny röd-grön röra med partier som inte är överens om något annat än att höja skatter. #pldebatt

Visa på X

Magdalena Andersson går till val med ett gäng som tänker stoppa ny kärnkraft, driva upp bränslepriserna 10 kronor per liter vid pump och bygga vindkraft vid din husknut. Sverige behöver ett stabilt elsystem och bränslepriser som hushållen klarar att leva sitt liv med.

Visa på X

Svensk ekonomi behöver strukturreformer. Det är inte långt mellan Konjunkturinstitutets bedömning av jämviktsarbetslösheten och den faktiska arbetslösheten – det finns med andra ord lite att göra med stimulanser och stöd. Våra reformer förbättrar ekonomins funktionssätt.

Visa på X

Inflationen var hög, konjunkturen låg och ekonomins utveckling svag. Nu har Sverige vänt från bottenligan till tillväxttoppen i EU. Inflationen pressats ner från 10 procent till målnivåerna. Arbetslösheten har minskat nio månader i rad. En familj har 5000 kronor mer i månaden.

Visa på X

När vi fick väljarnas förtroende att få ordning på Sverige gick ekonomin ner och brotten upp. Nu går ekonomin upp och brotten ner.

Visa på X

Magstarkt av Magdalena Andersson att beskylla högersidan för en havererad energipolitik. 1. Främst för att S lagt ner fullt fungerande kärnkraft och därigenom orakat höga elpriser. 2. Men också för att tidöpartierna nu bygger tillbaka ny kärnkraft igen.

Visa på X

Vårdköerna har kortats med 30 procent under mandatperioden med den M-ledda regeringen och Tidö. Men i S-stryda Region Stockholm växer köerna, fungerande ätstörningskliniker har lagts ner för att de är privata och busslinjer läggs ner på löpande band. För stockholmarna finns ett blå-gult alternativ den 13 september #pldebatt

Visa på X

Varför kan inte vänsterpartierna bara erkänna att det var ett väldigt dåligt beslut att lägga ner så mycket kärnkraft man bara hann med. Och att det var djupt oansvarigt att samtidigt inte ha en aning om hur elproduktionen skulle lösas. De borde be svenska folket om ursäkt!

Visa på X