@ahagman @cklundholm Tydligt markering 😻
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
En utredningar har överlämnats till regeringen med förslag som kan förändra hur Sverige finansierar sin kultur. Förslaget syftar till att göra det enklare för både privatpersoner och företag att stödja svensk kultur. Genom skatteavdrag och statlig matchning förstärks varje privat krona – oavsett om det handlar om ett stort nationellt kulturprojekt eller en lokal crowdfundingkampanj. Dessutom föreslås ett statligt stöd på en miljard kronor för att matcha privata finansieringar vilket skulle kunna tillföra kultursektorn upp till 5 miljarder kronor på fyra år. Kultur är bra för Sverige, vår besöksnäring och för svenska företag. Moderaterna är övertygade om att näringslivet vill vara med och engagera sig i svensk kultur. Tillsammans skapar vi mer kultur och mer frihet! 🇸🇪💙


@Tomb128032B @sverigesradio Fel, det är bidrag med försäkringsliknande inslag. Hade det varit försäkringar hade det bara finansierats av de potentiella förmånstagarna, avgifterna hade varierat med risk och haft klausuler osv
Visa på X →Korruption och maktmissbruk måste få konsekvenser. Den moderatledda regeringen har lämnat över förslaget till riksdagen som bland annat innebär att: 👉Ett nytt brott införs – missbruk av offentlig ställning – som kommer göra det lättare att stoppa både korruption och maktmissbruk. 👉 Brottet gäller inte bara fel vid myndighetsutövning utan även exempelvis missbruk av skattemedel. 👉 Även politiker omfattas. Det handlar om rättvisa. Hårt arbetande människor som betalar skatt ska kunna lita på att offentliga tjänstemän inte missbrukar sin makt.


@MaxJerneck Ja, det är hela poängen att det ska vara en del av drivkrafterna att arbeta. Inte minst eftersom ett skäl som motiverar skattemässig snedvridning är substitutionseffekter och specialisering, där renovering och del av hushållsarbetet hamnar på marknaden istället för eget utförande
Visa på X →Hej @sverigesradio! I P1 Morgon kallade programledaren precis ROT-avdraget för bidrag. Det är felaktigt. Ett bidrag kan man i regel få oavsett beskattningsbar inkomst. Istället är det ett (skatte)avdrag, dvs man måste ha en inkomst och får behålla mer av sina egna pengar.
Visa på X →@pjanderslinder Strålande! Välkommen tillbaka!
Visa på X →@SvDDebatt Arbetslösheten när S - regeringen styrde.. ⬇️


Det här får du om socialdemokraterna vinner valet!

@jensrunnberg @Edward_Blom Salsa slott var privatägt fram till 1976. Innan dess var det således privatägt i 700 år varav det nuvarande slottet funnit sedan 1679. Var privat ägande ett problem under de 700 åren?
Visa på X →S bedriver kampanj där de skriver att ”9 av 10 skulle få det bättre ekonomiskt” om deras budget gällde. Men det är bara sant om man räknar bort alla som jobbar, kör bil eller äger sitt boende.
Visa på X →Tiotusentals nya jobb i Sverige med ökad handel med Indien.
Visa på X →På kort sikt har oljekrisen knappt känts i Sverige. Men på medellång sikt (juli/augusti) kan oljepriset hamna på nivåer som skapar inflation och recession i flera europeiska länder. Det är den potentiella krisen vi nu behöver förbereda oss för. https://www.cnbc.com/2026/05/16/oil-inventory-stockpile-iran-war-strait-hormuz.html
Visa på X →Bra med nya möjligheter att stärka privat finansiering av konst, inte minst för att det kan stärka konstens strävan efter att erbjuda sådant som efterfrågas av fler. https://www.svd.se/a/Ok6Q81/kultur-privata-pengar-behovs-for-att-kunna-starka-kulturen-i-sverige-skriver-utredare
Visa på X →Skrattade HÖGT när jag läste att Leif GW beskyller Gunnar Strömmer för att ”rättssäkerhet är inte hans starkaste gren”. När misstagen i da Costa-fallet begicks var Gunnar 12 år (!) https://www.tv4.se/artikel/196t9mvGCFhApwJKaZYrTy/gw-tror-inte-stroemmer-skyndar-pa-aerendet
Visa på X →Community note-burn 🔥
Visa på X →@narendramodi @kenth_m @SwedishPM Welcome to Sweden, Mr Prime Minister
Visa på X →Gratulerar våra norska grannar på 17 maj! Vårt samarbete i Norden är närmare och viktigare än på länge 🇳🇴
Visa på X →Steg för steg återuppbygger vi det civila försvaret. Sverige är värt att försvara. https://www.sverigesradio.se/artikel/reservdelar-avgorande-for-elberedskapen-vi-rustar-oss
Visa på X →Under den här mandatperioden, med M-ledd regering, har det istället blivit leverans: Nya elkablar till ön, ny reservhamn i Kappelshamn, Bromma flygplats räddas, flygskatten slopas, nytt transportstöd till flyg och färja till ön, nytt luftvärn på Tofta… totalt ca 20 mdkr (!)
Visa på X →Varför ska man ta dem på allvar nu? De lovar saker på Gotland som deras riksdagsgrupp uppenbarligen inte vill genomföra.
Visa på X →För det tredje: S har haft lokala löften om ö-faktor i kommunal utjämning sedan 2010, löften om vägpriser i färjetrafiken, löften om nytt ”beredskapssjukhus” på ön som staten ska bekosta… Trots att de styrt Sverige 8 av de senaste 12 åren har inget (!) av det blivit gjort.
Visa på X →För det andra: S budgetsatsning på ”upphandlad trafik” är tydligt specificerad till nattåg och flyg med trafikplikt i Norrland. Ingenstans i deras budget nämns Gotland - och ingen gång under mandatperioden har Gotland nämnts i deras budgetar.
Visa på X →För det första: Trafikverket har fått i uppgift att hitta en modell för att fördela stödet. En arbetsgrupp är igång, redan innan riksdagen fattat budgetbeslutet. Så snabbt jobbar inte myndigheter alltid.
Visa på X →Det här är larvig politik. Och jag ska förklara varför 🧵 https://www.sverigesradio.se/artikel/damberg-s-oklart-hur-biljettstod-till-gotlandsfarjan-ska-funka
Visa på X →