Pride i Jönköping! Idag panelsamtal anordnat av MP Jönköping med bl a vår talesperson i hbtqi-frågor @UlrikaW

Vi sparar allt, även det som raderas.
Pride i Jönköping! Idag panelsamtal anordnat av MP Jönköping med bl a vår talesperson i hbtqi-frågor @UlrikaW

Nej, kärnkraft är inte planerbar energi,

Lite udda av en regering: att ta bort ett eget pressmeddelande. ”Det vi visste för tre veckor sen vet vi inte längre”.
Visa på X →Ny och planerad kärnkraft under 2000-talet är i huvudsak en rad storskaliga fiaskon med kraftiga fördyringar och åratals förseningar. Inte direkt nån kö av investerare heller, utöver ryska Rosatom. Kärnkraft, nej tack.
Visa på X →Ingen som vill ha nya reaktorer? Det är ju inte ens tre veckor sen det presenterades på en pressträff. Nu är pressmeddelandet borttaget. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Q70mzQ/regeringen-svanger-om-karnkraftsreaktorerna
Visa på X →Ett språkrör i varje parlament. Pär Holmgren vill bli språkrör – från EU-parlamentet - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio https://sverigesradio.se/artikel/par-holmgren-vill-bli-sprakror-fran-eu-parlamentet
Visa på X →Fukushimas kylvatten släpps ut i havet https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/fukushimas-kylvatten-slapps-ut-i-havet via @svtnyheter
Visa på X →Pourmokhtaris klimatpolitik bäddar för rejält saftiga EU-böter https://www.aftonbladet.se/a/LlGaPR?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=share_link
Visa på X →@jonsson_henrik Forskning och media har olika drivkrafter och logik. IPCC ger eg inga ”rekommendationer” utan presenterar fakta — som kan få media att ropa ”paniiik”. Vår roll är att göra politik av fakta, med hänsyn till människors situation.
Visa på X →@ramo_kai Mångfald bättre än enfald. Du får försöka acceptera och bejaka vår globala värld. Isolerade samhällen/länder är inte särskilt framgångsrika.
Visa på X →Bra! @DanielHellden är en stark kandidat till språkrörs-/partiledarposten. https://omni.se/hellden-vill-leda-mp-med-eller-utan-marta-stenevi/a/wAmOdo via @omni_red
Visa på X →Ville de som röstade på SD verkligen att de äldre skulle få sämre vård? Nej, troligtvis inte. Men det blir resultatet av deras politik. Bra här i @bladetledare av @HenrikJalalian https://www.aftonbladet.se/ledare/a/KnRmxe/utvisningarna-ar-en-katastrof-for-vardpersonalen
Visa på X →Alla barn är våra barn. Om kommunen tvingas placera ett barn på SIS ingår ett ansvar som vårdnadshavare. Det kan bara utgå från tanken att det är våra barn. Angeläget inlägg av MP-gruppledare och MP-kommunalråd. https://www.expressen.se/debatt/vi-ar-daliga-foraldrar-at-barnen-vi-ska-skydda/
Visa på X →Ingen, absolut ingen, anställd i offentlig verksamhet ska behöva få ”att ange andra människor” i sin jobbeskrivning. Det är väl ändå självklart? Tidöpartierna går vidare med förslag om att anmäla papperslösa | SVT Nyheter https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tidopartierna-gar-vidare-med-forslaget-om-att-myndigheter-ska-anmala-papperslosa
Visa på X →”När Moderaterna satte sig i regering på Sverigedemokraternas nåder tog de också på sig ett ansvar för konsekvenserna. Det ansvaret klarar inte Ulf Kristersson av att ta - och det är människors frihet som får betala priset.” http://www.gp.se/1.106917790
Visa på X →@beckmansasikter Tänker du extraval i närtid för att nuvarande regering kollapsar? Annars är det väl mest rimligt att ställa de frågorna om tre år, inför valet ’26?
Visa på X →MP tillsammans med S, V och C : Kräver omröstning om Jomshof (SD) som ordförande i justitieutskottet https://www.svt.se/nyheter/inrikes/oppositionen-kraver-omrostning-om-jomshof-sd via @svtnyheter
Visa på X →RIP höger – vänster-skalan. 🪦 Nu gäller en ny ordning i svensk politik. 😢

Bhutan, Surinam och Panama. Vad har de gemensamt?
Visa på X →Detta är en väg vi inte ska gå. Regimkritiker från andra länder, som Svetlana Tichovskaja från Belarus, ska kunna komma hit och tala eller demonstrera för sin sak. Punkt. https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-vill-moderaterna-hindra-kvinnor-fran-att-i-protest-branna-sina-slojor/
Visa på X →@JessicaStegrud @FranssonJosef Att ”ingen” pratar om det är fel. Tvärtom, det är ”många” inom bistånd, utveckling och forskning, t ex OECD, som är både engagerade och kunniga. Kanske författarna kan prata med regeringen om att återställa svenska anslag för bistånd och utvecklingsforskning?
Visa på X →@susbirgersson Med all respekt — så är väl artikeln i @guardian hyfsat korrekt, men skulle ev ha hänvisat till pressbriefingen. Ministern presenterade siffran ”10” utan närmare förklaringar och kunde inte svara på hur mycket el dagens reaktorer genererar. Självmål, med andra ord.
Visa på X →@IdaOstenberg Som hoppas räknas till förstnämnda gruppen säger jag bara: Gå på. Slå hårt. En sån uppfriskande tråd!
Visa på X →Om det här svaret reflekterar ministern för civilt försvars ambitioner framåt så kommer inte mycket hända för att bygga motståndskraft mot kommande klimatförändringar. Om han inte varit intresserad innan, så är det dax nu.
Visa på X →Rominareaktorer. Ja, ja. Om vi inte bygger dem så bygger vi dem inte.

