Motsatsen till klimaträttvisa…
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Jag förstår att det är en opinionsmätning och att felmarginalerna är hyfsat stora — men lite intressant ändå att MP skulle bli riksdagens minsta parti om det var val nu. C, KD och L åker ur…..


6 miljarder i skattesänkningar för bensin och diesel — som väntas användas för att köra mer… DN frågar om utsläppsökningar som följer. Ebba Busch duckar. Oscar Sjöstedt duckar. Meddelar efter att frågan upprepats att det har de inte räknat färdigt på.
Visa på X →En ström av ord och siffror väller fram när Romina Pourmokhtari håller presskonferens. Men tomheten efteråt är sorglig: inget om effekter, inget om klimatmål, inget om anpassning (mer än genom Klimatklivet — som ju lanserades av mp en gång….)
Visa på X →Sveriges internationella anseende för investeringar skadas av slarviga och dåligt granskade underlag. Tillräcklig och säker förnybar elproduktion är inget tekniskt problem, skriver Tomas Kåberger https://www.sydsvenskan.se/2023-09-04/klimatkrisen-ar-inte-ett-tekniskt-problem
Visa på X →Ska det fortsätta så här eller ska man bara lämna över en obefintlig klimatpolitik till någon annan att fixa när man har ”styrt klart”? https://www.dn.se/ledare/regeringens-hantering-av-klimatmalen-ar-en-fars/
Visa på X →Uranbrytning i Sverige var en dålig affär och dåligt för miljön på 1960-talet, innan det las ned. 1,5 miljoner ton skiffer bröts i Ranstad (Falköping) och gav 200 ton uran. Och ett miljöriskområde som 60 år senare fortfarande finns kvar.


Miljöministern @RPourmokhtari pepprar på som en popkornmaskin i debatten mot @martastenevi i #svtagenda. Men som vanligt blandar hon halvsanningar med rena felaktigheter. Som minister kan man inte komma undan med att bara ljuga och babbla på.
Visa på X →Hemskt! Och så många drabbade! Misstänkt detonation i flerfamiljshus i Norrköping – 150 personer evakuerades | SVT Nyheter https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/brand-i-flerfamiljshus-i-norrkoping-60-personer-evakuerads
Visa på X →En influenser/minister som går inrikesflygets ärenden. Varningsklockorna måste ju ändå ha ringt där på departementet.
Visa på X →På förkommen anledning. Ni som säger att det inte går att jämföra med 30-talet har fel. #angiverilagen.
Visa på X →https://www.dn.se/debatt/regeringen-offrar-tilliten-i-sin-jakt-pa-papperslosa/
Visa på X →@gad_media Det är fullkomligt riskfritt att påbörja omställningen utan exakta siffror. Resor och matvanor är bra att börja med. Vi ska ju ner rätt kraftigt… så alla minskningar av växthusgaser i atmosfären är bra, oavsett var de kommer ifrån. Så får vi kalibrera efterhand 😊
Visa på X →@BellaHsson Att leva som papperslös är en fruktansvärd situation och människor som har ett alternativ som inte är värre väljer verkligen inte ett sådant liv. Att skrämma folk med angiveri från att söka vård eller sätta sina barn i skola löser inte problemen.
Visa på X →Ironiskt att (L) höll ett brandtal om barnkonventionen på pressträffen om angiverilagen. Inte så att de stoppar idén om att lärare ska ange sina elever. Nej, L menar att barns rättigheter ska stärkas genom att fler barn lämnar fingeravtryck. Plus-minus noll för barnen kanske, L?
Visa på X →Äntligen ett bra beslut från regeringen.

Det är hög tid att på allvar diskutera politiken för samhällets beredskap i klimatkrisens tid. Klimatpolitik är beredskap och beredskap är klimatpolitik. @gialuhr @ElinSoderbergmp och jag skriver om klimatanpassning i dagens Norra Halland. https://norrahalland.se/debatt/klimatanpassning-allt-mer-nodvandig/36599
Visa på X →”Dessvärre tar nu Sveriges regering flera steg i en defensiv riktning. Det är förödande för världens fattiga, för utsatta grupper och för dem som drabbas av klimatförändringarna in på bara skinnet.” MP-vänner skriver i OmVärlden. https://www.omvarlden.se/opinion/debatt/mp-politiker-regeringens-fokus-pa-handel-rimmar-illa-med-bistandets-mal
Visa på X →Det här är helt otroligt. 42 dagar i rad — och insikten om att allt räknas när det gäller att bromsa förändringarna, ja den syns inte, hörs inte. Vi behöver prata, dela, kräva, ropa.
Visa på X →Tidiga insatser är helt klart en försummad del av lösningen på gängvåldet. Kräver insatser. Läs ledare av @HenrikJalalian https://www.aftonbladet.se/ledare/a/VPMv11/tidiga-insatser-ar-losningen-pa-gangvaldet
Visa på X →Inte oväntat, men ändå helt galet.
Visa på X →@HenrikJalalian @bladetledare Du kanske kan skicka ett sms då och då också och tala om när någon varit duktig. Verkar ju funka på statsministern!
Visa på X →Äntligen! Enträgna påpekanden och uppmaningar från vår sida om att rätta till pensionsbeskattningen så att de födda 1957 får tillbaka de tusentals kronor de betalt för mycket i skatt under 2023. Tack @Almericson och alla andra som drivit frågan! https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/76wk1B/gladjebesked-for-57-orna-far-tillbaka-3-2-miljarder
Visa på X →Det enda rätta för regeringen att göra! Vi i @miljopartiet har varit mycket tydliga och pressat regeringen att agera. Den orättvisa som uppstått rättas nu till. Mycket glädjande för de födda #1957! https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1158960
Visa på X →