@Markus47076832 Siffror som återges av FN, Röda Korset, Läkare utan Gränser, the Guardian mfl talar om 10.000 dödade barn. De var oskyldiga.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Vi i MP kräver att Sverige följer Sydafrika i anmälan om folkmord. Bombningar och dödandet av civila måste få ett omedelbart stopp. https://www.aftonbladet.se/a/2B27Al
Visa på X →Vi i @miljopartiet vill att den svenska regeringen stöttar Sydafrikas anmälan om att utreda folkmord. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/2B27Al/mp-vi-kraver-att-sverige-anmaler-israel-for-folkmord
Visa på X →Ulf Kristersson är inte redo när krisen kommer https://www.aftonbladet.se/a/dw3BrX
Visa på X →När hela Europa vill sänka sin energianvändning sätts strålkastarljus på värmepumpar i Sverige. https://www.dn.se/ekonomi/sverige-vinnare-nar-varmepumparna-blir-heta-i-europa/
Visa på X →Staten behöver agera nu. Vi behöver skudda vårt dricksvatten bättre och införa PFAS-rening nu! https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svts-granskning-hundratusentals-svenskar-dricker-fororenat-vatten
Visa på X →Att dra in det svenska utvecklingsbiståndet till Mali kommer drabba civilbefolkningen och slå undan benen för de som arbetar för förändring i landet. Om Rysslands inflytande över Sahelområdet inte ska öka kan inte länder som Sverige lämna walkover. #mali #Sahel #bistånd
Visa på X →Månadens krönika i @hallandsnyheter handlar om sånt som inte kom med i klimathandlingsplanen. https://www.hn.se/åsikter/ledare/regeringen-nämner-ringhals-men-förtiger-kärnkraftens-utmaningar-1.118964796
Visa på X →☮️ Ingen pratar längre om nedrustning, men det borde vi göra. https://www.dn.se/sverige/siprichefen-folkopinionen-kan-an-en-gang-tvinga-fram-nedrustning/
Visa på X →”Det finns många bra saker med en ekonomi som inte växer lika fort. Många av oss kanske skulle märka att vi inte behöver jobba lika mycket, eftersom vi inte konsumerar lika mycket.” https://www.svt.se/kultur/det-hander-om-vi-slutar-shoppa
Visa på X →Den här regeringen hatar verkligen biologisk mångfald. https://www.dn.se/sverige/regeringen-oppnar-for-fortsatt-fiske-av-al/

@niclasolsson629 Def av ”reduktion” i reduktionsplikt är att bränsletillv ska leverera bränsle som minskar utsläppen med t ex 30,5 % (diesel). Om det kravet sänks till 6%, så är det väldigt mycket. Och ja. Hänsyn tas till hela kedjan. Se tex https://www.energimyndigheten.se/fornybart/hallbarhetskriterier/reduktionsplikt/
Visa på X →Nej MUF, ni har inte sänkt nåt pris. Ni har bytt till en annan och billigare sorts diesel, som släpper ut väldigt mycket mer koldioxid. Inget att vara stolt över.
Visa på X →Regeringspartierna levererar — en avsevärt sämre produkt… det är alltså inte egentligen ett sänkt pris utan en diesel som släpper ut väldigt mycket mer koldioxid. Knappast nåt att glädjas över.
Visa på X →Gott Nytt År! Mattias Goldmann skriver om nyårslöften, att göra det som är bra. På riktigt. https://supermiljobloggen.se/kronika/mattias-goldmann-har-ar-ditt-nyarslofte/
Visa på X →Detta är rent vansinne! Jag kräver utvisningsstop till Gaza omgående.
Visa på X →The climate cost of ending extreme poverty is less than expected. https://blogs.worldbank.org/opendata/climate-implications-ending-global-poverty?cid=SHR_BlogSiteShare_EN_EXT via @worldbank
Visa på X →💚 https://www.dn.se/insandare/sagan-om-karl-bertil-jonssons-nutida-julafton/
Visa på X →Det här är ju bara så knasigt.

Så kom den tillslut – den omtalade klimathandlingsplanen. Regeringens politik ökar utsläppen enormt och inget i den här planen visar att man lyckas reparera skadan. Därför väcker vi misstroende mot klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.


Vi kan inte bara sitta och se på. Världen måste sätta press och få en vapenvila nu! Bara så kan freden ha en chans. https://www.etc.se/debatt/infoer-sanktioner-mot-israel
Visa på X →”Svenskt bistånd har länge lyckats nå till världens mest utsatta och klarat av att både fokusera på katastrofhjälp och arbeta långsiktigt med att bygga demokrati och fred. Det kan vi göra igen.” Janine @Almericson skriver klokt i Omvärlden. https://omvarlden.se/opinion/debatt/varlden-ar-storre-an-vart-naromrade
Visa på X →Regeringens #reformagenda är äntligen här. Men ingen blev tyvärr klokare av det… Skriver i @omvarlden idag om att vi borde prioritera MER utvecklingssamarbete, inte mindre.
Visa på X →Bara timmar kvar att buda på årets bästa #musikhjälpenauktion - hajsläpp med @IsabellaLovin och mig! Häng med oss under ytan på #havetshus, hälsa på en sjöpung och avsluta med att släppa ut en småfläckig rödhaj. Bli en del av bevandandearbetet! https://www.tradera.com/item/2805/617665134/hajslapp-med-isabella-lovin-och-emma-nohr%C3%A9n-


Bara några timmar kvar att buda, vem vill inte få vara med och släppa ut en haj?! #musikhjälpen
Visa på X →