Vårt gemensamma pensionssparande ska självklart vara hållbart. Sjunde AP-fonden måste göra dig av med sina saudiska oljeaktier!

Vi sparar allt, även det som raderas.
Vårt gemensamma pensionssparande ska självklart vara hållbart. Sjunde AP-fonden måste göra dig av med sina saudiska oljeaktier!

Äntligen levererar regeringen något på den bostadspolitiska sidan. Både förslagen om enklare förtur i bostadskön och hyresgarantier för barnfamiljer är förslag som kan hjälpa extra utsatta grupper till en tryggare bostadssituation. Men mer behövs!
Visa på X →När man glömmer naturvärden och biologisk mångfald och värdet av en levande och frisk skog. https://www.dn.se/sverige/eu-chef-till-stockholm-for-mote-om-skog-och-klimat/
Visa på X →”Obegripligt att vi har en regering som vill bygga in fara i elsystemet” säger @DanielHellden i partiledardebatten apropå de stora säkerhetsmässiga riskerna med ny kärnkraft.


Wow. @SwedishPM säger att regeringen vill bygga ut kärnkraft, som svar på @DanielHellden när han frågar om varför moderaterna bryter mot riksdagen, svenska folkets krav och Ukrainas vädjan om att STOPPA IMPORTEN av RYSK GAS! Dvs vänta några decennier, Ukraina…
Visa på X →Bra av @DanielHellden att fråga statsministern varför Sverige fortfarande importerar rysk gas. Helt otroligt att vi fortfarande finansierar Putins krig i Ukraina!
Visa på X →När regeringens företrädare säger att de lyssnar på näringslivet (läs wallenbergarna) så har de alltså lyssnat på sina 5 kompisar. Det är inte näringslivet. Det är den rikaste eliten.
Visa på X →Att sitta i riksdagen och lyssna på en riksdagsmajoritet som förminskar klimatkrisens allvar, samtidigt som…

🤔 Sitter i kammaren och lyssnar på misstroendeförklaringarna mot klimatministern. Undrar om @Vansterpartiet’s företrädare fick med sig fel manus. Inte ett ord om klimatet! – Det finns verkligen bara ett parti som tar klimathotet på allvar! @miljopartiet
Visa på X →Det tydliggörs just ni i riksdagen hur många partier som tycker att det är ok att presentera en ”klimathandlingsplan” som ökar utsläppen under den korta tid vi har på oss att kunna nå Parisavtalets mål. Orimligt, fegt och ryggradslöst att acceptera detta.
Visa på X →Det hade varit intressant att få en granskning av sanningshalten i @liberalernas försvarstal av klimatministern nu. Helt otroligt dåligt!
Visa på X →Daniel Helldén inleder dagens misstroendeförklaring mot miljö- och klimatminister.


Nej, Socialdemokraterna är inte, och har aldrig varit, ett parti som sätter någon större vikt vid klimatfrågan. Det finns bara ett parti som tar miljö- och klimathoten på allvar! @miljopartiet

Viktig delseger, eu-parlamentet gick inte med på kommissionens forcerade tidsplan, de vill ha mer tid. Miljöpartiet och Gröna gruppen kommer att göra allt för att stoppa förslaget! Fiskelagstiftningen måste stärkas, inte försvagas!
Visa på X →ÖPPET BREV TILL REGERINGEN: ÄVENTYRA INTE CIVILSAMHÄLLETS MÖJLIGHETER ATT VERKA
Visa på X →När civilsamhället måste skriva öppet brev till biståndsminister @JohanForssell för att de inte får tillstånd en vanlig dialog så är det ett allvarligt tecken. Bra med tydlig markering från @concordswe och dess medlemmar. #bistånd #civsam https://concord.se/oppet-brev-till-regeringen-aventyra-inte-civilsamhallets-mojligheter-att-verka
Visa på X →Om @liberalerna inte vill lyssna på @miljopartiet finns det gott om andra att välja på. Vi måste ha en klimatpolitik värd namnet! https://www.aftonbladet.se/debatt/a/3E2vxL/1-350-debattorer-miljoministern-maste-avga-eller-avsattas
Visa på X →@gronastudenter uppmanar regeringen att hålla igen lite på krutet och inte skrämma upp unga i onödan. ”Ge oss istället ett samhälle och en framtid värd att försvara” @ETC_redaktionen https://www.etc.se/debatt/ge-unga-i-sverige-en-framtid-vi-vill-foersvara

När lagstiftningens nödbroms för överfiske går igång tar man bort nödbromsen. Hur ska vi lyckas rädda sillen? https://www.dn.se/varlden/hard-kritik-mot-eus-forsok-att-andra-lagstiftning-for-fiske-dubbelt-frackt/
Visa på X →Nu vill EU-kommissionen i smyg ta bort regeln som är till för att rädda utsatta fiskebestånd. Det är oacceptabelt att försöka pressa fram ett sådant här beslut på så kort tid och utanför gängse rutinerna oaktat vad man tycker i sakfrågan! https://www.dn.se/varlden/hard-kritik-mot-eus-forsok-att-andra-lagstiftning-for-fiske-dubbelt-frackt/?fbclid=IwAR01DJEZ6JX-5SCIyNJjvvgSLVU7BPC3pd7phaWS8Z7XoDJ3mxpyuAPDThU_aem_AUTcVTyVa20umlLhVYs4oaBzgNT0FTOUR_oe5d4cDMbZAESKbeC6BFTeuG3qGWzhny8
Visa på X →@jingezon Alla bidrar till att förändra världen. Sen kan man välja om man vill göra det till det bättre eller till det sämre. Att tvinga på folk en värld som är svår att bo kvar i är också ett val.
Visa på X →@PatrikKronqvist Bra och viktig text om att kunna hålla två viktiga tankar i huvudet samtidigt!
Visa på X →@jingezon Om vi inte alla tillsammans gör vår del av att minska utsläppen kommer vi alla drabbas och många kommer exempelvis inte kunna leva kvar där de lever idag. Konflikterna om mat och vatten kommer öka. Världen kommer förändras, till det sämre för oss människor. Ok?
Visa på X →”Regeringen, som har en sådan brådska i försvarsfrågor, verkar tro att den har all tid i världen att minska koldioxidutsläppen.” https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/regeringen-upprepar-00-talets-stora-misstag/
Visa på X →Lobbysterna vinner – havet förlorar. Missa inte granskningen av politikerna som beslutar om överfisket från @reporter_sea: http://svtplay.se/video/eZAnJNx/makten-over-havet @miljopartiet & jag anmäler nu regeringen och minsterrådet för överfisket som dödar Östersjön https://www.dn.se/debatt/mp-anmaler-regeringen-for-overfisket-som-dodar-ostersjon/
Visa på X →