@ghokmark @TommyHansson6 Lugn, Gunnar. Du behöver inte ta åt dig. Med ”den auktoritära högern” menar jag förstås SD, som under många år sett Orban som sin förebild. Nu har Kristersson utlovat tunga ministerposter till SD efter valet. Det, om något, är ansvarslöst.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
SD vill inte uttala sitt stöd för Elisabeth Svantesson som finansminister efter valet. Måste vara trist för finansministern att på sin stora dag bli ifrågasatt av det största samarbetspartiet.


Fyra förlorade år för svenska folket 🚨 Tidös sista budget ändrar inte det som blivit deras facit: svag tillväxt, hög arbetslöshet och ett Sverige där bostadsbristen bromsar jobb, rörlighet och investeringar. Sverige behöver fler jobb, fler hem och en politik för tillväxt.
Visa på X →Regeringen skär ner på jobbpolitiken. Det är helt obegripligt och fel för Sverige, ekonomin och tillväxten när omkring en halv miljon människor är arbetslösa. Vad som behövs är förslag för att få ner den skyhöga arbetslösheten.
Visa på X →Svenskarna har fått betala dyrt för att de allra rikaste ska ha stora skattesänkningar. Vi har låg tillväxt, hög arbetslöshet och rekordmånga konkurser. Nu föreslår regeringen dessutom nedskärningar på exportstöd och innovation. Det är en bakvänd politik som gör oss fattigare.
Visa på X →Bokslut Kristersson, Åkesson och Svantesson är ingen munter läsning. Fyra förlorade år på viktiga områden som tillväxt, arbetsmarknad och välfärd. #våp26 #budget
Visa på X →Finansministern påstod att Sveriges ekonomi var Trumpsäkrad. Verkligheten var en annan.
Visa på X →Med SD/ M-politik har Sverige utvecklas sämre än andra, med högre arbetslöshet, lägre tillväxt och rekord i konkurser. När Trumps tullar motiverar svenska företag att söka nya marknader och öka innovationstakten så sparar SD/M på exportstöd och innovation i budgeten.
Visa på X →SD och regeringens jobbfiasko drabbar hundratusentals svenskar, breddas till nya grupper och gör Sverige svagare och fattigare. Andra länder i vår närhet utvecklas annorlunda.
Visa på X →Jobb, bostäder och välstånd, välfärd efter behov, skatt efter bärkraft, trygghet i ett starkare samhälle, fossiloberoende i den geopolitiska turbulensen. En helt annan riktning än den som stakades ut på Tidö slott. Välkommen att rösta på, bli medlem i och att utveckla Socialdemokraterna! 🌹

Jobb, bostäder och välstånd, välfärd efter behov, skatt efter bärkraft, trygghet i ett starkare samhälle, fossiloberoende i den geopolitiska turbulensen. Demokrati. Frihet. Jämlikhet. Solidaritet. Det är vad jag knackar dörr för idag och många andra dagar fram till september. Sverige bara måste gå i en ny riktning. En helt annan riktning än den som stakades ut på Tidö slott. Välkommen att rösta på, bli medlem i och vara med att utveckla Socialdemokraterna! 🌹

Ungerska folket vände den auktoritära högern ryggen. Det styre som SD-topparna här hemma haft som modell-land. Men i Ungern är det över nu! I september hoppas jag att svenska väljare ska ge samma besked. Tiszaanhängare jublar efter segern: ”Det är över!” https://omni.se/a/zOl8P9
Visa på X →Orbáns nederlag markerar mer än bara ett politiskt bakslag för en enskild ledare – det ses av många som en tydlig seger för demokratin och rättsstatens principer. En uppgift där civilsamhället, fria medier och demokratiska krafter måste stå upp mot auktoritärt styre.
Visa på X →Maktskifte i Ungern. Hopp när landet vänder ett auktoritärt styre ryggen. En vinst för Ungern som behöver mer demokrati och en starkare rättsstat. För samarbete i Europa. Grattis till segern @maygarpeterMP. Nu hoppas vi att Ungern fullt ut kan stå bakom Ukrainas kamp för frihet.


Ungern har sagt nej till den auktoritära högern. I september kommer också Sverige att göra det. ”Tiszaanhängare jublar efter segern: ”Det är över!” (via @omni_red) https://omni.se/a/zOl8P9
Visa på X →Budapest Pride var startskottet för det definitiva slutet för Victor Orban. En seger för det ungerska folket! Nu förväntar jag mig att Magyar tar bort anti hbtqi-lagarna, förbudet mot Pride och det ungerska vetot mot stödet till Ukraina.


Today, the people of Hungary said no to authoritarianism, yes to democracy. Congratulations, @magyarpeterMP. Hungary needs change now — more democracy, freer media, stronger rule of law. Here and now, Hungary must lift its veto on funding for the Ukrainian fight for freedom.
Visa på X →Valet i Ungern. Det ser ut som det kan bli maktskifte. Det är i så fall en vinst för demokratin men också ett bakslag för Putin vilket inte ska underskattas. https://www.dn.se/direkt/2026-04-12/magyar-orban-gratulerade-oss-till-segern/
Visa på X →@HenrikJalalian Viktig poäng
Visa på X →Moderaterna gör sig alltmer irrelevanta och blir mer desperata. Möter egna misslyckanden som 383 miljarder i underskott, låg tillväxt och ökande arbetslöshet med att ljuga om oppositionen. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/V6ggQ6/svantessons-logner-skadar-finansminsterambetet
Visa på X →Svantesson sprider vilseledande uppgifter om vår politik för att dölja de egna finanspolitiska misslyckandena! https://www.aftonbladet.se/debatt/a/V6ggQ6/svantessons-logner-skadar-finansminsterambetet?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Finansministern har tappat greppet om statsfinanserna, tillväxten är låg och arbetslösheten växer. Istället för att göra sitt jobb ljuger hon om oppositionen. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/V6ggQ6/svantessons-logner-skadar-finansminsterambetet
Visa på X →Pernilla Ström: ”När man efter Simona Mohamssons vänslande med Jimmie Åkesson inte trodde att den moraliska kollapsen i svensk politik kunde bli större, poserade Ulf Kristersson med Sverigedemokraternas partiordförande och lovade framtida ministerposter.” https://www.sydsvenskan.se/opinion/historien-ar-full-av-nyttiga-idioter/
Visa på X →S är i särklass Sveriges mest populära parti och Moderaterna närmar sig katastrofsiffror. 100.000 fler arbetslösa, låg tillväxt och höga utsläpp imponerar inte på svenskarna. Sverige behöver en S-regering som tar tag i samhällsproblemen.


Tänk att 2,2 procent av väljarna tycker att en folkomröstning 2030 om euron är den viktigaste frågan just nu...
