En av storheterna med dokumentären var också att vi äntligen fick en skildring av Catrine da Costas liv, som gjorde henne till mer än ett brottsoffer. Det är emellertid ännu en tragedi i den här historien att hon förmodligen aldrig kommer att få någon riktig rättvisa.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Fallet da Costa visar också återigen på vilken oerhört viktig funktion som fri och oberoende media har i en demokratisk rättsstat. Utan Dan Josefsson och Johannes Hallbom så hade sanningen aldrig kommit fram. Det ska de ha all heder av. ->
Visa på X →Liksom i en annan rättsskandal, den som rörde Thomas Quick, så har rättsväsendets agerande i da Costa-fallet lett till att den riktiga förövaren har gått fri under alla dessa år. Vem vet vilka brott han begått under den tiden? ->
Visa på X →Men det är tvärtom. Rättssäkerhet handlar om att skydda de oskyldiga, så att ingen döms för brott som de inte begått. När en oskyldig döms, så begår staten två fel: dels ett övergrepp mot den som döms, och dels en underlåtenhet att hitta den riktige gärningsmannen. ->
Visa på X →Skrev om detta i Svenska Dagbladet förra året. Fallet da Costa visar återigen hur viktigt rättssäkerhet är i ett samhälle. I buskagitationen utmålas ofta krav på rättssäkerhet som ett sätt att försvåra brottsbekämpningen och skydda de skyldiga. -> https://www.svd.se/a/MnXk1o/morgan-johansson-ge-lakarna-i-da-costa-fallet-upprattelse?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Välkommet besked av regeringen, även om beloppet är för lågt för två förstörda liv. När staten gör fel mot enskilda, så måste staten ta ansvar för det. -> ”Utpekade läkarna i da Costa-fallet får ersättning av staten (via @omni_red)” https://omni.se/a/16VA7l
Visa på X →När en oskyldig döms, så begår staten i praktiken två fel: dels ett övergrepp mot den som döms, och dels en underlåtenhet att hitta den riktige gärningsmannen. Den riktige gärningsmannen i Da Costafallet gick helt enkelt fri. Vem vet vilka brott han begick senare?
Visa på X →I buskagitationen utmålas ofta krav på rättssäkerhet som ett sätt att försvåra brottsbekämpningen och skydda de skyldiga. Men det är tvärtom. Rättssäkerhet handlar om att skydda de oskyldiga, så att ingen döms för brott som de inte begått. ->
Visa på X →Ännu ett bevis på att SD+regeringen inte klarar av arbetslösheten. Illa för de arbetslösa och för svensk ekonomi. #svpol

Svensk ekonomin har utvecklats långt svagare än vår potential under Tidöstyret. Det ger fler utan jobb, mindre pengar till välfärden och fattigare svenskar.
Visa på X →Blir intressant att se om Justitieministern följer vår linje eller inte…
Visa på X →Ser att Gunnar Strömmer ska ge besked idag. Jag hoppas det blir ett besked om att bevilja de båda männen ex gratia-ersättning. Det är det enda anständiga att göra. https://omni.se/a/JOl436
Visa på X →Ytterligere en gång skrivs tillväxten ner och arbetslösheten upp. Förlorade år för Sverige. https://www.konj.se/publikationer/konjunkturlaget/2026-06-16-lagkonjunkturen-ebbar-ut-2027/
Visa på X →Fyra förlorade år med jobben. Den här passiviteten kan inte fortsätta. ”I en ny prognos varnar Arbetsförmedlingen för att långtidsarbetslösheten kan bli kvar på höga nivåer på strax under 150 000 personer de kommande två åren.” https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9238280
Visa på X →Tidö stoppade gröna kreditgarantier mot bättre vetande. Nu visar också utvärderingen att det är kostnadseffektivt och möjliggör finansiering som annars är svår att ordna. Så kör igång direkt och underlätta finansiering av svensk industri och fler jobb. https://www.altinget.se/artikel/statskontoret-anser-att-regeringen-bor-aaterstarta-grona-kreditgarantier
Visa på X →@BusuladzicSead @AlinNiklad Inteligensian
Visa på X →@BusuladzicSead @AlinNiklad Underbar kommentar!
Visa på X →@bondstrand @Schmidtjnb Burka och Niqab är inte samma sak som hijab. Men det visste väl du Anders?
Visa på X →@viktorbk 👏🏻
Visa på X →@netaave Underbart!
Visa på X →@Tyko70 @GulanAvci @ULindberg Och för övrigt känner du inte mig eller förmodligen Gulan så bespara åtminstone mig dina kommentarer.
Visa på X →@Tyko70 @GulanAvci @ULindberg Anders, har du förstått vad som skett i Liberalerna i Stockholm? Nej, antagligen inte. Tack och god kväll.
Visa på X →@GulanAvci @ULindberg Ja s-botkyrka jämfört med att som liberaler krama Jimmie Åkesson och borga för fascisternas intåg i en svensk regering spelar i lite olika divisioner som flera av dina tidigare partikollegor redan konstaterat. Ha en trevlig kväll Gulan.
Visa på X →@GulanAvci @ULindberg Du skulle ju lämna Gulan, vad hände?
Visa på X →@GulanAvci @ULindberg Småaktighet. Nej det du utsatt Jan Jönsson för är i en annan liga. Men det kommer du få leva med och resterna av ditt parti åker välförtjänt ur riksdagen i höst. Det finns nog en del som då kommer minnas ditt agerande.
Visa på X →