Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 732inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

@ollsan2001 @moderaterna @beckman @SMohamsson @SwedishPM Att granska era vilseledande löften är en självklar del av valrörelsen.

Visa på X

24-åriga Anton beskrev i dag i P1 hur han och andra unga män förnedras och skräms av aggressiva gäng. Detta sades i ett samtal med socialdemokraten Lawen Redar, som reagerade med förvåning. Hon gav sken av att inte alls känna till förekomsten av ett utbrett antisocialt dominansbeteende. Det är svårt att tro. Att en ledande socialdemokrat skulle vara ovetande om ett problem som diskuterats offentligt i många år framstår som ytterst osannolikt. Till exempel har jag själv på SvD:s ledarsida skrivit om problemet. I min bok Gangstervåld (2020) behandlade jag fenomenet mer fördjupat. Paulina Neuding har väckt debatt om dominansbeteende på biliotek. Anna König Jerlmyr, tidigare moderat borgarråd i Stockholms stad, förslog en kriminalisering. Vänsterns tyckonomer har dock konsekvent avfärdat problemet. Somliga har menat att det inte är något nytt och därför inget att bekymra sig för, ty förr fanns ju minsann skräniga raggare. Andra har påstått att det bara handlar om klassförakt. Eller rent av rasism, eftersom gängen nästan uteslutande består av unga män med ursprung i Mellanöstern och Afrika. Sannolikt har Lawen Redar nickat instämmande till bortförklaringarna. Men det allvarliga är inte Lawen Redars förhållande till sanningen. Det allvarliga är ett större mönster: Socialdemokraternas ovilja att erkänna problem, och sedan – när problem blivit omöjliga att förneka – oviljan att vidta de åtgärder som krävs. Och vad krävs då? Att vi har en närvarande polis i centrummiljöer och kollektivtrafiken. Att den som ägnar sig åt dominansbeteende omedelbart omhändertas. Att sådant beteende ska kunna föranleda utvisning för den som saknar medborgarskap. Att vi fortsätter att föra en politik som leder till ett mer sammanhållet och civiliserat Sverige. Nästa vecka röstar vi i riksdagen om att uppehållstillstånd ska kunna återkallas vid bristande vandel. Socialdemokraterna har reserverat sig. Så även Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Centerpartiet, i vanlig ordning. I praktisk politik erbjuder Lawen Redar ingen hjälp till Anton. Mitt löfte till honom och hans utsatta vänner är däremot att stå på deras sida och fortsätta arbeta för att återupprätta ett tryggt och sammanhållet Sverige. Visa färre

Visa på X

Trevligt besök i riksdagen av Rental företagen som fick lyssna på ett intressant lunchföredrag av finansmarknadsministern.

Visa på X

@d_tenn81 Det är väl en självklarhet att ställa alternativen mot varandra? Vi är tydliga med vad vi vill - fortsätta på den väg vi är. Mot detta står att backa tillbaka.

Visa på X

@xglim15 Håller inte alls med. Valrörelse handlar ju om att förklara varför man anser att man har den bästa politiken för framtiden och varför andras politik är sämre. Samt hur man tänker samla en majoritet som kan genomföra politiken. Det är ju dessa saker hela valet handlar om.

Visa på X

Många vill inte tro på det vi berättar om oppositionens alternativ till vår moderatledda politik. Men vi LÄSER vad partierna SJÄLVA skriver i sina budgetalternativ och riksdagsmotioner. Det är inte att ropa "vargen kommer", det är att berätta och belysa alternativen.

Visa på X

@xglim15 Handlar väl mer om att någon måste berätta vad dessa fyra partier föreslår på riktigt när inte media granskar det. Vi LÄSER vad partierna SJÄLVA skriver i sina budgetalternativ och riksdagsmotioner. Det är inte att ropa "vargen kommer", det är att berätta och belysa alternativen.

Visa på X

@IngaOlsson3 För att politiken är totalt meningslös vad gäller effekterna på klimatet och samtidigt kostar enorma pengar, medför enorma miljöskador av andra slag och förstör Sveriges konkurrenskraft och energiförsörjning.

Visa på X

@GRydberg @PeterSderberg16 Samtliga de tre som idag är vildar i riksdagen från V har fått hård kritik för terrorromantik och försvar av Hamas och liknande grupperingar och andra olämpliga uttalanden. Det är fakta och väl belagt i media.

Visa på X

@BarrioElfva Vårdköerna har kortats i hela landet. Utom i Stockholom. Där S styr.

Visa på X

@Claes_Hemberg Som ägare av sommarhus en mil från Gekås kan jag konstatera att varuhuset knappast kännetecknas av någon kris. Det bara växer och växer och växer och parkeringarna blir fler och större, liksom campingen och de nya hotellen. :)

Visa på X

@marcusfriberg Dunder? Förra gången avvecklade ni vår elproduktion och drev upp dieselpriset till det högsta i världen. Det var inte direkt dunder om du frågar mig...

Visa på X

@MartinNordin1 Jag vet inte vad din definition av "stollar" är riktigt, men det finns ett antal väl meriterade och vettiga i SD som kan ingå i en regering tillsammans med bra företrädare för M, KD och L.

Visa på X

@Andersson4506 Sverige har lägre statsskuld idag än när Magdalena A var finansminister. Fakta talar mot det du skriver. S har för övrigt större underskott i sin budget än regeringen.

Visa på X