I dag träffade jag Anton.
Han beskrev i P1 i går hur han och andra unga män förnedras och skräms av aggressiva gäng. Detta är ingen nyhet, utan något som dessvärre pågått i många år och drabbat alldeles för många killar.
Det jag reagerade på var att socialdemokraten Lawen Redar, som medverkade i inslaget, inte kunde ge ett svar på vilken politik som behövs för att lösa problemet.
Jag tyckte att Anton förtjänade ett rakt svar med konkreta åtgärder. Därför bjöd jag in honom till riksdagen för ett samtal.
Det som krävs är först och främst att vi har en närvarande polis i centrummiljöer och kollektivtrafiken; att den som ägnar sig åt dominansbeteende omedelbart omhändertas; att det finns kameror som gör att ofredanden kan utredas och åtalas; att dominansbeteende ska kunna föranleda utvisning för den som saknar medborgarskap; och att vi fortsätter att föra en politik som leder till ett mer sammanhållet och civiliserat Sverige.
Nästa vecka röstar vi i riksdagen om att uppehållstillstånd ska kunna återkallas vid bristande vandel. Socialdemokraterna har reserverat sig. Så även Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Centerpartiet, i vanlig ordning.
I praktisk politik har Lawen Redar ingen hjälp att erbjuda Anton. Mitt löfte är däremot att fortsätta stå på hans och hans vänner sida, och fortsätta arbeta för att återupprätta ett tryggt och sammanhållet Sverige.


Visa på X →Om Anderssons och Dadgostars sida får makten vill de återinföra fastighetsskatten och införa en helt ny skatt på bolån.
Bolåneskatten, som Socialdemokraterna kallar ”bankskatt”, kommer både enligt Mikael Damberg själv och bankerna att leda till högre boräntor.
Det betyder att vanligt folk, som redan kämpar med höga matpriser, elräkningar och bolån, ska få ännu mindre kvar i plånboken varje månad.
Dadgostar kallar fastighetsägare för ”feta katter”. Andersson tycker att fler ska bidra mer. Men vilka är det egentligen de pratar om? Det är småbarnsfamiljer, pensionärer och hårt arbetande människor som har sparat, lånat och kämpat för att kunna köpa sitt hem.
Nu när Centerpartiet för första gången öppet stöttar en vänsterradikal regering finns bara ett alternativ som kan stoppa dem.
Vi Moderater ser inga ”feta katter” i svenska villa- och radhusområden. Vi ser människor som gör rätt för sig och förtjänar mer pengar kvar i plånboken – inte nya orättvisa skatter på sitt hem.
Visa på X →V-kandidat från Ronneby i blåsväder efter kommentar om terrordåd – Sydöstran https://www.sydostran.se/ronneby/v-kandidat-fran-ronneby-i-blasvader-efter-kommentar-om-terrordad/
Visa på X →Brottsmisstänkt Vänsterpartist fångad på film – Gefle Dagblad https://www.gd.se/gavle/misstankt-vansterpartist-fangad-pa-film/
Visa på X →När man ska ta ett blodprov och har en vänlig kollega som är ambulanssjuksköterska som kan kontrollera att allt går rätt till 👌😁
Visa på X →Ett viktigt lagstiftningspaket är klart, som det jobbats med i flera år.
Det innebär att ungdomsrabatten avskaffas för den som fyllt 18 år, och för den som är under 18 år reduceras ungdomsrabatten kraftigt. Sluten ungdomsvård fasas ut och ersätts med fängelse. Och straffbarhetsåldern ska sänkas för de grövsta brotten, vilket efter en kompromiss blir 14 år.
Journalister och opposition försöker nu skapa största möjliga dramatik kring beskedet om straffbarhetsåldern. I sammanhanget är det dock en mindre justering i en omfattande reform som kommer ha stor betydelse för att bekämpa brottsligheten. Med helheten är jag mycket nöjd, givet de parlamentariska förutsättningarna.
De förestående lagändringarna kommer öka rättvisan, stärka rättstryggheten och rädda liv.
Visa på X →@Leifaxelsson9 Mäter som sagt olika saker. Så har det varit i typ ett decennium nu. Två olika mått.
Visa på X →@ollsan2001 Jag ser personligen ingen stor skillnad mellan 13,eller 14. Känns som strid om påvens skägg. Viktigast att sänka dagens åldersgräns.
Visa på X →Nadja Awad. Vänsterpartistisk riksdagsledamot från Örebro. Tidigare lärare på den av Skolinspektionen nedstängda, islamistiska skolan i Örebro, Al-Azharskolan. Awad försöker inte ens dölja sin antisemitism.
Visa på X →Hur svårt ska det vara att sätta ner foten och ta avstånd och utesluta antisemiter, terroristkramare och antidemokrater i sitt parti.
Nooshi, är det du?
Visa på X →Jag kommer ihåg den tiden - förra mandatperioden - när media ställde dåvarande politiska ledning till svars för allt. Nu låtsas media som att ingen styr Stockholm? Eller beror det bara på att det är just mp s v och c som styr huvudstaden och då utkräver man inget politiskt ansvar längre?
Visa på X →Järnvägen till Boden Industrial Park invigd - byggd före tidplan och under budget - dagensinfrastruktur https://www.dagensinfrastruktur.se/2026/06/11/jarnvagen-till-boden-industrial-park-invigd-byggd-fore-tidplan-och-under-budget/
Visa på X →@LogicNight37901 @Claes_Hemberg Dom slog försäljningsrekord både på årsbasis, månadsbasis och dagsbasis under 2025. Så går nog rätt hyfsat. Nya hotellet (det tredje) snart klart.
Visa på X →@HansLindstrm9 @Claes_Hemberg Nix
Visa på X →Trevligt samtal om bilens betydelse hos MRF
Visa på X →@mikaeldamberg Nej Sverige har överpresterat.
Visa på X →Visa på X →Igår var det partiledardebatt i Sveriges Riksdag.
Det var uppenbart att V MP S planerar stora breda skattehöjningar mot företagare och hårt arbetande svenskar om de vinner valet i höst.
Om Daniel Hellden (mp) får bestämma ska ingen ha råd att köra bil i Sverige!
Visa på X →https://kvartal.se/goranfrojdh/artiklar/fuskanklagelser-haglar-efter-pratts-forlust/cG9zdDoxMjk0NTg
Visa på X →Edward Riedl (M): Socialdemokraterna döljer skattehöjningar https://www.aftonbladet.se/debatt/a/zO88Gq/edward-riedl-m-socialdemokraterna-doljer-skattehojningar
Visa på X →Här flyr Nooshi Dadgostar Expressens frågor https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/har-flyr-nooshi-dadgostar-expressens-fragor/
Visa på X →Skogkär: Riksdagsledamoten som kallar regeringen Israels knähund https://bulletin.nu/skogkar-riksdagsledamoten-som-kallar-regeringen-israels-knahund
Visa på X →Det kommer en stor intervju i @Nyheterna och @svtnyheter med fnittrande programledare som senast när hon meddelade att hon kom ut som centerpartist?
Visa på X →Godmorgon Gävle!💙
Idag bjuder vi våra arbetspendlare på frukost 🥪 #Gävle #svpol
Visa på X →LEDARE: Serveringstillstånd under VM-matcherna visar vägen https://www.di.se/ledare/lat-vm-festen-inspirera-till-forenklingar/
Visa på X →