Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 627inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

@Elbk95 Allt kommer beslutas med ett samlat betänkande, baserat på den proposition som regeringen aviserat att överlämna till riksdagen om ett par veckor.

Visa på X

Det var en utomordentligt fånig överdrift i kvällens SVT Aktuellt med rubriken ”kaoset i riksdagen”. Att oppositionen vill skapa en sådan bildsättning är naturligt, men nyhetsrapportering i public service borde vara mer saklig. Regeringen har denna mandatperiod fram till nu fått igenom exakt varje framlagd proposition. Sveriges riksdag har världens kanske mest beskedliga partigrupper. Det undantag som nu sker, att ledamöter trilskas och regeringen anpassar sig en aning, är något fullt normalt i en västerländsk demokrati. Men det faktum att Sveriges regering och riksdagsmajoritet gemensamt levererat som en högeffektiv tillverkningsindustri är såklart det som skapar nyhetsvärdet för det nu inträffade. Dramatiken är emellertid fiktiv. En anslutande fråga är om de liberala ledamöterna gör fel som går emot sin partiledning. Det hade definitivt varit fel om partiet hade fattat ett demokratiskt beslut på deras landsmöte om att partilinjen är sänkt straffbarhetsålder. Men så har inte skett, såvitt jag förstått. Jag tycker därmed inte att det nödvändigtvis är fel agerat av ledamöterna, även om jag samtidigt tycker att straffbarhetsåldern bör sänkas på det sätt som först föreslogs. Som Gunnar Strömmer sa i kvällens Aktuellt så kan kännande och tänkande människor ha olika uppfattningar i denna inte okomplicerade fråga. Och vidare är syftet med en riksdag bestående av 349 ledamöter att inte enbart partiledningarna ska uttolka viljan hos folkmajoriteten. Väljarnas preferenser är sammansatta, ibland motstridiga och dessutom föränderliga. Den demokratiska processen fungerar som en uttolkare. Men, invänder kanske någon, ledamöterna är ju inte personvalda. Och det stämmer. Väljarna röstar främst på parti (eller snarare partiledare), men det gäller i stort sett varenda västerländsk demokrati – där normen ändå är personliga mandat. Även i länder med enmansvalkretsar röstar medborgarna på parti snarare än person. Detta såg vi senast i lokalvalen i Storbritannien. Det nya högerpartiet Reform UK:s framgångar berodde knappast på summan av enastående kandidater, utan partiets inriktning och dess karismatiske ledare Nigel Farage. Labours tillbakagång förklaras på motsvarande sätt av missnöjet med premiärminister Keir Starmer. Liksom i England har vi också i Sverige en gammal parlamentarisk tradition. Det som nu sker är varken unikt eller uppseendeväckande. Det behöver också sättas in i sitt sammanhang. Som ledamot i justitieutskottet är jag synnerligen nöjd över det viktiga lagstiftningspaket som nu är klart, som det jobbats med i flera år. Det innebär att ungdomsrabatten avskaffas för den som fyllt 18 år, och för den som är under 18 år minskas ungdomsreduktion kraftigt. Sluten ungdomsvård fasas ut och ersätts med fängelse. Och straffbarhetsåldern ska alltså sänkas för de grövsta brotten, vilket efter en kompromiss blir 14 år. I sammanhanget är det alltså en mindre justering i en omfattande reform som kommer ha stor betydelse för att bekämpa brottsligheten. Helheten är mycket bra. De förestående lagändringarna kommer öka rättvisan, stärka rättstryggheten och rädda liv. Det påstådda ”kaoset” i riksdagen är inget annat än det som i den civiliserade världen kallas parlamentarisk demokrati.

Visa på X

Vi som jobbade med skatter på 1990-talet fram till 2006 minns effekterna av förmögenhetsskatten. 2002 gjorde Skatteverket en uppskattning som visade 500 miljarder kronor i svenskt kapital hade flyttats utomlands för att slippa skatten. 23 år sedan! Skulle bli mycket mer idag.

Visa på X

Rimligt att vänstersidan vill driva ut rika människor och deras pengar ur landet så de slutar betala en massa skatt här, slutar konsumera o betala moms här och investerar pengarna nån annanstans i stället? Så ofattbart korkat förslag. Avundsjuka trumfar sunt förnuft.

Visa på X

@catmarsuz @BarrioElfva Jag vet tvärtom att det kommer hönda. Vi har testat förmögenhetsskatt tidigare. Fick exakt den effekten.

Visa på X

@tobbeterror @BarrioElfva De arbetslösa kan ju ta de jobb som finns med kollektivavtalad lön. Så slipper företagen importera arbetskraft.

Visa på X

@ssgothia @BarrioElfva Jag har jobbat 20 år som rådgivare och jurist på bank. Kan bara meddela att du har fel.

Visa på X

@noodlingdude @BarrioElfva Det lär ju inte bli mindre. Och har de flyttat pengarna blir det ju svårt att beskatta dem oavsett…

Visa på X

Denna gamla text är en bra illustration av hur vänsteroppositionen räknar. (Tre bilder)

Visa på X

Idag börjar fotbolls-VM! Svenska fotbollsspelare håller med om att ansträngning ska löna sig💙

Visa på X

@Intervenienten1 Nästan alla i dessa gäng har bakgrund i Mellanöstern och Afrika. Därmed är utvisning en del av lösningen. Samtidigt är även utsattheten större bland utrikesfödda. Att sätta hårt mot hårt ligger i alla hederliga invånares intresse, oavsett om man är född i Sverige eller ej.

Visa på X

@C_Backstrom @ollsan2001 Det viktigaste är att man tydligare tar tag i unga kriminella och de som är i riskzonen. Och håller omyndiga borta från vuxna tungt kriminella. Exakt åldersgräns är inte det viktigaste även om jag personligen tycker 13 varit ok. Handlar ju dessutom inte om fängelse egentligen.

Visa på X

@LittmarckVictor @mikaeldamberg Vi har nu det lägsta skattetrycket på 50 år. Det är väl ändå hyfsat?

Visa på X

@BarrioElfva Rimligt att driva ut rika människor och deras pengar ur landet så de slutar betala en massa skatt här, slutar konsumera o betala moms här och investerar pengarna nån annanstans i stället? Så ofattbart korkat förslag. Avundsjuka trumfar sunt förnuft.

Visa på X