@NiklasGillstrom Det är ert förslag, er politik. Ta ansvar för det nu. Nu fortsätter ni dessutom skuldsätta vanliga svenskar för att ni hoppas att det ska vinna valet åt er.
Visa på X →Sök
Nej eftersom det inte finns nåt förslag så blir det svårt. När man utreder förslag så gör man det brett, vi vill utreda en skatt för värden fråb 13 milj o uppåt. Tanken är att en liten andel av husägarna ska omfattas o att det ska göras skillnad på att ha hus i Norrlands inland o solsidan. Den med bostadsrätt ska inte omfattas. Dvs utredningen vi föreslår är en helt annat skatt än tidigare skatt
Visa på X →Vänsterpartierna lovar massor inför valet som de saknar finansiering för. Samtidigt ska vi inte ta deras förslag på skattehöjningar i deras skuggbudgetar på allvar menar de. Ledsen V. Vi vet att ni kommer införa en fastighetsskatt om ni vinner valet.

V har i vår budget inte lagt förslag om ”återinförd fastighetsskatt” ändå vevar Tidö-ministrarna det. V har ett förslag om att i framtiden utreda en skatt på dom dyraste villorna, för idag får den med ett hus i Norrlands inland betala samma som den med en lyxvilla på solsidan. Jag tror Tidö är desperata, dom hoppas på ett mirakel i opinionen o leker därför att det är 2010. Tackar Reinfeld o tar fram ordbingo. V har många andra skatter i tabell, lyft nån av dom. Det är dessutom 2026 o dom flesta anser att vanliga hushåll inte är dom som ska bidra mer framåt, det måste dom med det största kapitalet göra. Istället?
Visa på X →@KatarinaWm @dansonesson Hej! Vi har inget sånt förslag i vår budgettabell, men vi vill utreda en skatt på dom dyraste villorna, så att den med en villa på solsidan får betala mer än den med ett hus i Norrlands inland. Det är inte en ”återinförd fastighetsskatt”
Visa på X →@kalle37an @dansonesson Vi vill utreda en skatt på dom lyxigaste villorna, det som är förslagen i budgeten är det som ligger i tabell o där har vi inget sånt
Visa på X →@nickefik @dansonesson Vi har inget förslag i tabell, men vi vill utreda en skatt på lyxvillor eftersom vi anser att det är orimligt att nån med ett hus i Norrlands inland betalar samma som nån med villa på solsidan
Visa på X →Om du tittar i tabellen så har vi inget förslag på nån egendomsskatt, dock vill vi utreda en skatt på dom dyraste villorna, det är inte ”återinförd fastighetsskatt” vi har inget förslag i budgeten, att den som har en lyxvilla på solsidan ska betala mer än den med ett hus i Norrlands inland vill vi utreda.
Visa på X →@Svempamannen Motioner om utredningar är inte samma sak som att föreslå ”återinförd fastighetsskatt” det är jag som gör vår budget o i den finns inget förslag om fastighetsskatt. Varför fokuserar ni istället inte på det vi faktiskt föreslår för? Finns flera skatter att debattera.
Visa på X →@dansonesson Från vilket år har du hämtat citatet? Det är jag som gör motionen och vi har inget förslag om återinförd fastighetsskatt
Visa på X →@MarlenesBlogg Det är jag som gjort vår budgetmotion, och vi har inget förslag om att återinföra fastighetsskatten. Det är väl bättre att ta en skatt vi faktiskt föreslår?
Visa på X →@BoLagerkvist Ja i förra valet lyfte vi att utreda en skatt på dyrare villor. Men det finns inget sådant förslag i vår budgetmotion.
Visa på X →@vitmjolk507 Det är jag dom gör när budgetmotion så det stämmer inte. Vi vill utreda en skatt på lyxvillor men har inget förslag i budgeten om det
Visa på X →@TFren2022 Haha det är jag som gör vår budgetmotion, du kan inte lägga ett AI-svar som argument till mig? Vi har inget aktuellt förslag i budgeten om någon av dessa skatter
Visa på X →Det är jag som gör o lägger fram den budgeten, så nej. Om du menar att vi vill utreda en skatt på lyxvillor, istället för den platta skatt som alla får betala så absolut. Men när man diskuterar varandras förslag är det i tabellen man söker. Endast där finns skarpa förslag på utformade skatter
Visa på X →@Mats70050718 Det är inte vår budget utan förslag om utredningar mm. I vår budget föreslår vi inget sådant. En översyn av hela skattesystemet förordar dom flesta partier. Att utreda en skatt på några procent av landets lyxvillor, är inte att föreslå att införa en fastighetsskatt.
Visa på X →Förde en debatt om migrationspolitiken med Socialdemokraternas riksdagsledamot Ola Möller. Under debatten lovade han rakt av att Socialdemokraterna kommer att fortsätta föra Tidöpartiernas strama migrationspolitik även om de rödgröna partierna skulle vinna valet. Med andra ord lovar Socialdemokraterna att Miljöpartiet och Vänsterpartiet inte kommer att få något inflytande över migrationspolitiken i ett rödgrönt samarbete. Det borde vara intressant för medierna. Men det kanske är så att vissa socialdemokratiska ledamöter inte tas på allvar av medierna. Hur som helst är det ett gott betyg för vår migrationspolitik att en socialdemokratisk riksdagsledamot garanterar att en rödgrön regering kommer att fortsätta föra samma strama migrationspolitik. Vår migrationspolitik har blivit det enda seriösa alternativet. Sedan är det en helt annan fråga om de faktiskt kommer hålla sitt ord och föra samma politik om de väl får makten. Hela debatten kan man se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/migrationsfragor_hd01sfu16/
Visa på X →Högern gillar enbart konkurrens när det är vi människor som ska konkurrera med varandra, därför vill dom avreglera hyresmarknaden istället för att bygga bort bostadsbristen. Därför är lönedumpning o permanent hög arbetslöshet den modell dom föredrar. Så lönerna hålls nere o vinsterna kan öka. När alla oberoende expertinstanser slår fast att matmarknaden i Sverige har ”oligopolliknande strukturer” kämpar Timbo med näbbar o klor MOT förslag om ökad konkurrens, dvs det som skulle ge lägre priser till kunderna. Priserna på EU:s elmarknad har man inga problem med att dom ruinerar svenska hushåll o hämmar industrin, upp till kamp för elbolagen! Bankerna kan få fortsätta ÖKA sina vinster på bolånekundernas bekostnad samtidigt som storleken på reallönesänkningarna knappt går att hitta motsvarighet till i modern tid. Vill man pressa bankerna att sänka räntan o öka konkurrensenmed hjälp av tex SBAB? Skulle inte tro det. Och fastighetsägarnas egna kamporganisationTimbro kämpar vidare för marknadshyror! Redan idag står nya lägenheter tomma här i Nacka pga dom är för dyra! Givetvis måste man ge sig på kärnan, dvs bostadsbristen, inte höja hyrorna o fastighetsägarnas vinst. Men det vill inte Timbo för det minskar möjligheten att trissa upp priserna för fastighetsägarna. Statskassan används idag i stora delar för att kompensera för upptrissade kostnader på el, boende o matmarknaden. Eftersom bopriserna är så höga måste vi kompensera med ränteavdrag, bostadsbidrag/tillägg(som ändå är för lågt), Regeringens absolut dyraste reform, sänkt matmoms är otillräcklig, o kommer inte hålla nere priserna i längden. Det är staten och kapitalet idag, o skattebetalarna är förlorarna. Vill man spara pengar för medborgarna måste man hantera dom strukturproblem som trissar upp priser/hyror, och det som håller löner nere. Idag går statens ”transfereringar” uppåt istället för att jämna ut, och stora delar av statens kostnader handlar om att först subventionera och sedan hantera konsekvenserna av illa fungerande marknaders övervinster. Boendekostnaderna utgör en mycket större andel av inkomsten än mat, kläder går inte ens att jämföra. Ett fast tryggt boende är helt grundläggande för ett gott liv, det inser ju dom flesta. Självklart blir det inte fler sådana om priserna/hyrorna höjs ännu mer.
Visa på X →Argumentet om att stödja 7 av 8 punkter håller inte om den 8e punkten gör övriga 7 meningslösa. Det handlar alltså om ett förslag som låter en GENERATION utlänningar slippa de nya kraven. I det läget behöver Sverige 8 av 8, varken mer eller mindre.
Visa på X →@MaxJerneck Ingen hatade V för det, vi ansåg att just deras förslag var orealistiskt. En viss skillnad.
Visa på X →Det är nästan omöjligt. Folk som haft tur o köpt en bostad billigt som ökat i värde ser det som sin ”pensionsfond”, det är ju det som är så orättvist, att kapitalvinster beskattas mycket lägre än löneinkomster, och isk över 2 milj ännu lägre. Jag har haft pensionspngest sedan jag blev tonåring. Jag har tidigare försökt spara lite, men det har varierat beroende på min inkomst. Jag sitter i pensionsgruppen och V har flera förslag på hur man snabbt kan höja pensionerna. Förhoppningsvis kan vi skapa ett tryck så V får gehör. Jag är ledsen för att jag inte har nåt supertips, båda mina föräldrar har också jobbat hela liven i arbetaryrken o har idag det tufft ställt. Jag ska göra vad jag kan för att ändra o höja pensionen, mer än så kan jag inte säga.
Visa på X →Nej? Det är 3 procent av spararna som har över 2 milj. Så tror du får spara några generationer innan du kommer upp till det. Och det är ju bara 3 procent då kan du ju inte tro det är många? Dessa ska också enbart enligt vårt förslag betala samma skatt på kapitalvinster som andra redan gör idag.
Visa på X →@Ericson_ubbhult Bra förslag! https://www.vansterpartiet.se/nyheter/stoppa-utbyggnaden-av-elkablar-till-europa/
Visa på X →Läs min debattartikel om kvittning och öråd. Om förslaget om skärpta krav för medborgarskap hade fallit som följd av vildarnas och oppositionens nej-röster hade vi stått inför en situation där ett hundratusental personer hade beviljats medborgarskap under den överskådliga tiden

Ett så här bra betyg från de i Sverige med högst kunskap om supporterkultur gör mig väldigt glad och stärker att vi är på rätt spår. @EnableSverige https://enablesverige.com/2026/05/07/forslag-om-nationell-samordnare-kommen
Visa på X →