”Minuterna efter det svenska resultatet i EU-valet förra helgen uttalade Ulf Kristersson inom loppet av en minut ordet ”klimat” och ”klimatkris” fler gånger än under hela hans sammanlagda tid som statsminister hittills.” https://www.dn.se/kultur/bjorn-wiman-ulf-kristersson-fick-pengar-for-att-tiga-om-klimatet-nu-tvingas-han-tala/
Visa på X →Sök
@vansterpartiet är det ENDA parti med en statistisk säkerställd uppgång BÅDE i förhållande till valet och till SCB:s undersökning för ett år sen. Segertåget fortsätter 🥳

19.5 % i SCB är riktigt bra siffror. Faktum är att det är vårt tredje högsta resultat någonsin i SCB. Endast november 2015 och november 2019 har Sverigedemokraterna legat högre än så. Deras sista mätning innan valet 2022 landade vi på 16.5 %. 4 procentenheter under valresultatet.
Visa på X →Centern och KD ser ut att ha backat mer än dubbelt så mycket som SD procentuellt i EP-valet, ändå är det ”SDs fiasko” för hela slanten i media och analyser i vartenda tidning av vartenda tyckare. Lite lätt snedvridet kan jag tycka.
Visa på X →Man säger en sak före valet och en annan sak efter valet… SD och Putins lakejer. https://www.dn.se/sverige/sd-profilen-dick-erixon-om-klimatforskarna-om-man-stoppar-in-skit-i-datormaskinen-far-man-ut-skit/
Visa på X →🙌🙌Tack Torkild Strandberg och Landskronaliberalerna! Landskrona är den kommun där Liberalerna ökat mest sedan förra valet till Europaparlamentet - med 3,7%. Slutade på 9,8% och kommer på tredje plats i Sverige när det gäller valresultatet – slagna av enbart Danderyd och Lomma.
Visa på X →Sverigevänner Först och främst vill jag rikta ett varmt tack till alla tusentals sverigedemokratiska valarbetare som har kämpat i denna valrörelse. Jag är stolt över att leda ett parti med en så stark lokal närvaro i vårt land. Var och en av er har all anledning att sträcka på er idag. Tack också till alla de hundratusentals väljare som valde att rösta på någon av de sverigedemokratiska kandidaterna, det är faktiskt bara ni som betyder något när det kommer till kritan. Tack! Innan jag kommer in på ljusglimtarna med gårdagens valresultat, för det finns sådana, kan jag konstatera att Sverigedemokraternas resultat, när det kommer till procentandel av rösterna, var en besvikelse. Faktiskt närmast en chock. För mig själv och för väldigt många andra. EU-valet är ett svårt val för vårt parti, det vet vi. Det är väldigt många av våra potentiella väljare som inte tycker det är värt att gå och rösta i detta val. Tyvärr. Nästan hälften av Sveriges röstberättigade valde att inte använda sin röst i detta EU-val. Det är ett demokratiskt svaghetstecken som berör hela det svenska samhället, inte bara vårt parti. Det kommer att finnas mycket att fundera på, mycket att djupdyka i och kanske också mycket att säga. Arbetet med eftervalsanalysen, vilket partistyrelsen idag påbörjade, får dock ta den tid som behövs för att den ska bli bra. Den kommer att bli en viktig grund för sverigedemokratiska framgångar som ännu ligger framför oss. Idag, och en tid framöver, är en tid för eftertanke och analys, och inte för stora ord och snabba slutsatser. Något vi dock kan konstatera, utan vidare analys, är att gårdagens resultat inte är ett odelat misslyckande. Vi behåller våra tre mandat i Europaparlamentet. Det känns väldigt bra att det är så, att det resultat som av många beskrivs som en brakförlust, i praktiken inte är någon materiell förlust överhuvudtaget. Jag är dessutom övertygad om att den nya sverigedemokratiska delegationen i EU, under veteranen Charlie Weimers ledning, kommer att göra ett riktigt bra jobb i det nya politiska landskap som valresultatet innebär för Europa som helhet. För det är ett nytt politiskt landskap som EU vaknar upp till. Även om mycket återstår innan man kan dra några säkra slutsatser så är det ett faktum att vänsterliberala partigrupper i parlamentet tappar kraftigt, till förmån för grupper och partier som har en mycket mer sund inställning i många frågor som ligger oss sverigedemokrater varmt om hjärtat. Även vår egen partigrupp växer kraftigt och är nu betydligt starkare än innan valet. Vår möjlighet att påverka unionen i en bättre riktning har således förbättrats betydligt. Den sverigedemokratiska delegationen i Europaparlamentet, med Charlie Weimers i spetsen, kommer den närmaste tiden arbeta med att på bästa sätt dra nytta av det nya läget och hitta majoriteter för att göra verklighet av det vi lovat våra väljare. Inte minst stärka EUs yttre gräns och göra våra gator tryggare. Sist men inte minst. Vi är Sverigedemokraterna, vi tar smällar. Det är vår själ. Vi tar smällar, vi reser oss upp, och vi fortsätter framåt. Om och om igen. Det kommer vi att göra även den här gången, var så säkra.
Visa på X →Klimatfrågorna har varit viktiga i Sverige för EU-valet. Viktigt och stark grön profil fr @emmawiesner har visat en väg framåt för lösningar som fungerar. Grattis 🙌
Visa på X →Tack till alla som röstade för sammanhållning och mot främlingsfientlighet. Tack till alla engagerade i valrörelsen. Det här valet visade att vi kan besegra högerextremismen om vi jobbar tillsammans med självförtroende och framtidstro 🌹

EU-valet blev en fullständig sågning av högerregeringen.
Visa på X →Partiernas toppkandidaters sista ord till dig som röstar i EU-valet https://www.svd.se/a/zAr7jK/partiernas-toppkandidaters-sista-ord-till-dig-som-rostar-i-eu-valet
Visa på X →Att upprätta asylmottagning i diktaturer utanför Europa är inte bara rättsosäkert utan dessutom att sätta ett vapen i händerna på länder i Turkiet @emmawiesner i slutdebatten inför EU-valet #SvtDebatt
Visa på X →Sverige måste leda i Europa för stöd till Ukraina, just nu ligger vi efter våra nordiska och baltiska grannländer som har betydligt större stöd. @emmawiesner i slutdebatten inför EU-valet. (Det är @tomastobe som ska läsa på) #svtdebatt

Den enda i debatten inför EU-valet som kräver att Sverige skickar det Ukraina ber om mest, JAS Gripen, @emmawiesner @Centerpartiet i #svtdebatt
Visa på X →Slutdebatt inför #EU-valet på söndag 10/6. @tomastobe är tydlig med att #Moderaterna inte kommer att samarbeta med något ryssvänligt parti.

Tackar ödmjukast Sverigedemokraterna i Lilla Edet för en fantastiskt bra och lyckad valkampanj idag 🙏🏻🇸🇪💪🏻 Rösta på Sverigedemokraterna i EU-valet den 9 juni 🇸🇪🇸🇪🇸🇪


Kampanjar på gator och torg i Östergötland varje dag inför valet till Europaparlamentet på söndag, så knappt haft tid att posta. Men nu är det inte långt kvar till dess att vi har valresultatet. Mitt Europa bygger murar. 🧱🇸🇪

Av alla svenska partier i Europaparlamentet var det endast SD som röstade emot förslag om förordning EU 2019/631 och av alla svenska partier är det endast SD som vill riva upp EU:s förbud mot förbränningsmotorer fr. 2035. Rösta på Sverigedemokraterna i EU-valet den 9 juni 🇸🇪🛻🇸🇪
Visa på X →Mölndalsborna som kandiderar i EU-valet 2024: Ulrika Frick (MP) och Rashid Farivar (SD) Den enas favorit-EU-land är Sverige 🇸🇪 och den andras är Italien 🇮🇹 och Irland 🇮🇪. Valet är ditt nu på söndag! Rösta på Sverigedemokraterna i EU-valet den 9 juni 🇸🇪🇸🇪🇸🇪




Hur får vi fler unga att vilja engagera sig för samhällsfrågor och göra sin röst hörd? Läs denna för kloka reflektioner. Vi har alla ett ansvar för det samhälle vi har och får. https://www.dn.se/sverige/han-gar-mot-strommen-och-rostar-i-eu-valet-demokrati-ar-ingen-sjalvklarhet/
Visa på X →En viktig artikel om varför det är viktigt att hålla sig i mitten i detta valet. Tack till @SMohamsson och @MalmstromEU Två personer jag har stort förtroende för 🇪🇺💫 https://www.gp.se/politik/liberalerna-kritiserar-jonas-sjosteds-kinamodell-vill-ha-mer-kapitalism-och-frihandel.74d13082-8397-443c-988e-64b6eafa2d7e
Visa på X →Skogspolitiken skall vara en nationell angelägenhet EU:s förordning LULUCF inom Fit for 55, hotar att kraftigt minska det svenska skogsbruket. Vi Sverigedemokraterna vill hålla Bryssel borta från den svenska skogen. Rösta på Sverigedemokraterna i EU-valet den 9 juni 🇸🇪🌳🇸🇪




Rösta rösta rösta! Nu har jag gjort min demokratiska plikt och röstat i valet till Europaparlamentet i pittoreska Norje alldeles bredvid Sweden Rock Festival. Stort tack till alla som slog följe och till personalen på plats som gjorde detta till en riktig trevlig stund. Och låt mig, för femtioelfte gången, påminna er alla om att rösta, rösta, rösta!



Moderaternas ledare: han samarbetar vare sig med den yttersta vänstern lr yttersta högern utan mot mitten. Så lät det inför 2018 också. Då gällde det Sverige, nu talar man om EU. Vi såg vad som hände i Sverige - efter 2018. Säger ett före valet, sedan val o då säger man annat.
Visa på X →Det enda sättet att minska utsläppen är mer vänsterpolitik så rösta vänster i både EU-valet och i kommande riksdagsval. Den här regeringen påskyndar och accelererar klimatkrisen!
Visa på Mastodon →