Ulf Kristersson välkomnar @annakarin_hatt - trevligt. Att han sedan bjuder in till en förbättrad livsmedelsstrategi är inte konstigt - kunskapen saknas helt uppenbart i regeringen.
Läs Expressen idag!
https://www.expressen.se/debatt/debatt-bonnasnacket-innan--valet-var-bara-dravel/
Visa på X →SD lägsta stödet sedan valet. https://www.sverigesradio.se/artikel/8945882
Visa på X →SD lägsta stödet sedan valet. https://www.sverigesradio.se/artikel/8945882
Visa på X →Följande insändare har skickats till de halländska lokaltidningarna:
HUNDRATUSENTALS NYA MIGRANTER MED DE RÖDGRÖNAS POLITIK
I den politiska debatten så har diskussionen om invandringen till Sverige hamnat i skymundan till förmån för ekonomin och försvaret. Vissa kanske därmed tror att det inte längre finns någon hård konflikt om invandringen mellan Riksdagens partier. Inget kan dock vara längre från sanningen, vilket vi nyligen kunde se när Riksdagen beslutade om just asyl och invandring.
Vänsterpartiet vill göra om flyktingkonventionen så att den innefattar ekonomiska migranter. Ensamkommande ska ges amnesti. Anhöriginvandring ska göras lättare, och antalet kvotflyktingar femdubblas.
Miljöpartiet vill ”stärka asylsökandes rättigheter” och kraftigt höja deras dagersättning. Kunskapskrav för medborgarskap ska slopas, och åtgärder för att uppmuntra till återvandring ska stoppas. Barn ska ha lättare att få asyl, och sedan lättare för att ta hit anhöriga. Även om MP vill femdubbla kvotinvandringen.
Centerpartiet vill ta bort den demokratiska kontrollen över arbetskraftsinvandringen, och låta privat företag bestämma fritt. Fler lagliga vägar till asyl ska införas. De vill inte bara femdubbla kvotinvandringen, utan även aktivt sätta press på andra EU-länder att göra det samma.
Sedan valet har vi sverigedemokrater och våra Tidö-kollegor arbetet hårt med att göra om Sveriges sedan länge skadliga och ansvarslösa invandringspolitik, och med att lösa alla de problem som kommit som en följd av denna. Vi har kommit en bra bit på väg, men mycket arbete återstår.
V, MP och C verkar dock inte ha lärt sig någonting av tidigare misstag. Dom vill inget hellre än att gå tillbaka till den gamla öppna gränser-politiken, med hundratusentals nya utomeuropeiska invandrare som följd. Vad en sådan politik leder till vet vi sedan tidigare, låt dom inte få igenom det. Under nästkommande mandatperiod behöver Sverige mer av restriktiv SD-politik, inte verklighetsfrånvända, rödgröna utopier.
Erik Hellsborn (SD), Riksdagsledamot

Visa på X →Grattis Mark Carney till vinsten i det kanadensiska valet. Din breda erfarenhet och tydliga linje gällande frihandel och internationella regler bidrog säkerligen till ditt stora förtroende hos väljarna. Kanada behöver ett tydligt ledarskap i oroliga tider. Det får de med dig.
Visa på X →Stort grattis till vårt liberala systerparti i Kanada som vann valet mot populistiska konservativa, och stod upp mot Trump https://www.cnn.com/2025/04/28/americas/canada-election-results-carney-poilievre-intl-hnk?cid=ios_app
Visa på X →M & KD bryter nu det konservativa styret med SD i Ljusdals kommun och bildar ny majoritet med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.
”Det är inte bara höger eller vänster” enligt Moderaternas Pernilla Färlin.
En viktig upplysning till väljarna i valet 2026.
#svpol #sd2026
Visa på X →Jag hoppas att när den vänsterpartistiska riksdagsledamoten och partistyrelseledamoten som har spridit antisemitism kommer tillbaka till riksdagen och fortsätter som vanligt, så förstår alla hur extremt Vänsterpartiet är.
Anledningen till att hon inte petas är att den sortens antisemitism har starkt stöd inom Vänsterpartiet.
Varje gång låtsas medierna att Vänsterpartiets antisemitism är en överraskning.
När Vänsterpartiets vice ordförande i Malmö lämnade partiet i september förra året, efter att det kommit fram att han spridit antisemitiska budskap och delat en video som hyllade Hamasattacken mot Israel den 7 oktober, gick Vänsterpartiet Malmö ut med ett stöduttalande som avslutades med: ”Orwa har styrelsens fulla stöd och vi är många som sörjer hans beslut att avgå.”
Det här var alltså ett officiellt uttalande från Vänsterpartiet i Sveriges tredje största stad. Uttalandet finns fortfarande kvar på Vänsterpartiet Malmös hemsida.
Under EU-valet hade Vänsterpartiet palestinska flaggor utanför sin valstuga. Till och med Sydsvenskan konstaterade att Palestinarörelsen var anledningen till att Vänsterpartiet ökade kraftigt i Malmö under valet. I Herrgården, Rosengårds mest arabiserade område, fick Vänsterpartiet 61 procent av rösterna.
Det innebär att partiet tydligt har markerat att de skriver under varenda antisemitisk konspirationsteori som finns där ute.
Så den här riksdagsledamoten som spridit antisemitiska budskap kommer inte att försvinna. Hon ska ju vinna valet åt Vänsterpartiet 2026.
Visa på X →Idag så voterades det om asyl och uppehållstillstånd i Riksdagen. Vänsterpartiet tycker att asylpolitiken blivit för "sträng" och vill att det ska bli lättare att få uppehållstillstånd. De vände sig vidare emot ambitionen att få ner antalet asylsökande som söker sig till Sverige. V, C och MP hade också ett gemensamt yrkande om utvidga begreppet "humanitära grunder" för uppehållstillstånd, så att det ska omfatta fler.
Låt det inte råda några tvivel på att det är en avsevärd skillnad i invandringspolitiken mellan högern och vänstern. Vinner de rödgröna valet nästa år så kommer det leda till en rejält mycket högre invandring.
Visa på X →Påsken markerar pånyttfödelse vare sig man tror på det som står i bibeln eller om man bara längtar efter vår, grönska och värme. Just den här påsken känns en pånyttfödelse för Sverige närmare än på mycket, mycket länge. Åtgärder som för bara några år sedan var politiskt omöjliga att genomföra klubbas nu igenom på löpande band. Och det ger konkreta resultat. Trots ett asyltryck mot Europa i klass med migrantvågen 2015 ligger asylansökningarna i Sverige på historiskt låga nivåer.
Genomtänkt lagstiftning som slår direkt mot kriminellas finansiering och livsstil börjar redan nu ge resultat. Tumskruvarna dras åt mer och mer.
Svensk byråkrati och förvaltning är i grunden mycket välfungerande, men politiken måste visa vägen. Vi måste tydligt deklarera att nu är det slut med att bevilja medborgarskap till personer vi inte ens vet vilka de är. Det är slut med att bevilja skadestånd till grovt kriminella personer. Det är slut med att dela ut assistansbidrag till rena bedrägeriupplägg.
Mitt politiska engagemang grundar sig inte i några procent upp eller ner på skatten eller bidragen. Det handlar om att rädda Sverige och att överlämna det i ett bättre skick till nästa generation än det som vår generation tog emot. Samtidigt måste vi leva livet här och nu. Kan vi inte finna glädjen i tillvaron så kommer vi inte finna energi till att rädda vårt älskade land. Alltför länge har politiken skambelagt människor som vill leva livet, stå på egna ben, bilda familj, upptäcka världen och ha kul.
Kommer valet 2026 stå mellan en bakåtsträvande rödgrön röra och framtidsorienterade Tidöpartier? Jag hoppas det. Framtiden är ljus! Glad påsk kära Sverigevänner!
Visa på X →Kanske inte så spännande som mycket annat jag gör, men inte dessto mindre nödvändigt. Idag så inventerade jag SD Varbergs lager, för att se vad vi behöver köpa in inför sommarens alla marknader och torgdagar. Kan konstatera att vi börjar få ont om vissa saker, men kaffemuggar har vi så att det borde räcka över valet 2030. 😁
Visa på X →Så kul att få vara föreslagen som första vice ordförande bakom @annakarin_hatt och vid sidan Ulrika Heie.
Nu är det först stämma 3 maj och sen fullt ös hela vägen till och förbi valet!
Visa på X →Idag så höll SD Halland sin distriktsstämma. Grattis till Lars Larsson som valdes om som distriktsordförande, och till Andras Ahlqvist som valdes till listetta på vårt inspel till riksdagensvalsedeln.
Jag vill också passa på att tacka valberedningen och mötets ombud för förmånen att själv få stå som nummer två på på nämnda inspel. Inget är ännu hugget i sten, men det är en stark indikator på att jag kommer få fortsätta i Riksdagen efter även valet. Jag har gjort mitt bästa för att förvalta förtroendet att få vara en av tre halländska Sverigevänner i Stockholm, och hoppas att få fortsätta med det även under nästa mandatperiod.
Visa på X →Ja, det är en praxis som funnits i 400 år. Skillnaden mellan en intern utredning och en statlig utredning är många. En statlig utredning har en större legitimitet, vilket är bra om det ska användas för att implementera lagen. Det skulle vara konstigt om man refererade till en utredning genomförd av Liberalerna eller något annat parti för att implementera lagstiftning. Dessutom har det statliga kommittéväsendet större tillgång till departement och myndigheter, vilket betyder att utredningen håller en högre kvalitet.
Jag hänger inte riktigt med på vad du föreslår. Menar du att du vill ha ett system där Timbro kan ta fram en utredning som sedan blir lagstiftning? Det blir ju märkligt. Kan alla göra sådana utredningar som sedan blir lagstiftning? Vad händer om S vinner valet? Ska Rädda Barnen bereda lagar i Sverige?
Det som är bra med det statliga kommittéväsendet är att kreti och pleti inte kan ta fram förslag på lagar. Utan lagar håller en viss rättslig kvalité och utredningarna är detaljerna nog så aktivistiska domare inte kan förvränga lagar genom misstolkning. Det står i utredningarna (förarbeten) precis vad lagen syftar till.
Visa på X →Som väntat en present till friskolekoncernerna. De kan fortsätta plocka ut vinst istället för att använda pengarna till elevernas undervisning. Ingen helrenovering utan möjligen en styling av det ruttna systemet inför valet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/erfar-regeringens-utredare-vantas-foresla-vinstforbud-for-friskolor
Visa på Bluesky →En stor eloge till alla fackliga hjältar som drivit frågan om slopat karensavdrag i flera år, nu ser vi till att få bort orättvisan på svensk arbetsmarknad när S vi vinner valet 2026!
Visa på X →Jag ser på sociala medier och alternativa medier att vissa börjar klaga på att Sverigedemokraterna inte gör någonting och att invandringen fortsätter som förr.
Det där stämmer inte. För det första har invandringen till Sverige minskat varje år sedan Tidöpartierna fick regeringsmakten. Asylinvandringen är på rekordlåga nivåer och arbetskraftsinvandringen från länder utanför EU har nästan halverats. Utvandringen eller återvandringen från Sverige har ökat varje år sedan Tidöpartierna kom till makten. Då exkluderar vi personer som är födda i Sverige samt ukrainare. Det här handlar om utrikesfödda som nu lämnar Sverige, antingen för att återvända till sitt hemland eller för att flytta till ett annat land.
En utredning har tillsatts för att ta fram förslag på hur anhöriginvandringen ska kunna minskas drastiskt. De förslagen presenteras i augusti.
Visste ni att vi under den här mandatperioden kommer att se till att inte en enda utländsk bidragstagare kan bli svensk medborgare igen? Det kanske inte nämns av alla dem som klagar men det kommer att hända den här mandatperioden.
Nu i april kommer en utredning att presentera förslag på hur icke-medborgare ska behöva kvalificera sig till den svenska välfärden. Det kommer inte finnas någon anledning för ekonomiska migranter att ta sig till Sverige längre. Det kommer att ske under den här mandatperioden.
I maj kommer en utredning att presentera sina förslag på hur fler utlänningar ska kunna utvisas på grund av brott. Utredningen har även fått i uppdrag att ”analysera och föreslå hur åklagare kan ges en skyldighet att yrka på utvisning när utlänningar är åtalade för brott som är utvisningsgrundande”. Det kommer att bli en skyldighet för åklagaren att yrka på utvisning.
Tidöavtalet är på 62 sidor och reformerna i det avtalet ska genomföras under den här mandatperioden. När hände det senast att politiker gav allmänheten ett dokument på 62 sidor och sa: Det här kommer vi att genomföra under denna mandatperiod? Inte under min livstid i alla fall. Men det är precis det som händer nu. Reformerna i Tidöavtalet, av vilka jag har nämnt en bråkdel ovan, kommer att genomföras under den här mandatperioden. Inte om tio år. Inte någon gång i framtiden. Besluten kommer att tas i riksdagen innan valet.
Det här gör Sverigedemokraterna tillsammans med tre partier som för tolv år sedan ansåg att rätt många av dessa reformer var inhumana. Nu håller de på att genomföra dessa reformer tillsammans med Sverigedemokraterna.
Om vi kommer till valdagen, och vi har beslut som gör livet omöjligt för illegala migranter i Sverige, ser till att bidragstagande utlänningar inte kan bli medborgare, ser till att utlänningar som kommer till Sverige inte kan ta del av välfärden, och om invandringen har gått ner år efter år, ska man då vara nöjd? Jag vet inte. Det får var och en bestämma. Men det är ett faktum att ingen regering har initierat så många reformer som denna under de senaste trettio åren.
Kan vi återuppbygga allt Socialdemokraterna har raserat under decennier på en mandatperiod? Nej.
Men kan vi se till att saker och ting går åt rätt håll, och att människor börjar känna igen Sverige? Ja.
Man kan självklart klaga på att det går för långsamt, men gå inte på det falska narrativet om att ingenting händer. Vi står inför de största policyförändringarna i Sverige under min livstid. Och det kommer att hända under denna mandatperiod.
Visa på X →Mycket stort intresse i riksdagen för diskussion om det tyska valet och regeringsbildningen tillsammans med Tysklands ambassadör. Utvecklingen i Tyskland är såklart mycket viktig för Sverige.
Visa på Bluesky →När jag ibland uttrycker att borgerligheten är ängslig, är det främst inte frågor om invandring eller kriminalitet jag tänker på, utan i grunden klassiskt liberala frågor som att tillåta gårdsförsäljning av alkohol, där vi snart får en halvmesyr till ny lagstiftning, eller som frågan om matkrav vid servering av alkohol, där det sannolikt inte lär hända något innan valet 2026.
Jag har svårt att förstå hur liberala förändringar, som sannolikt har majoritet i riksdagen, inte kommer möta folkligt motstånd och när de väl är genomförda kommer vara svåra att riva upp, inte genomförs när en borgerlig regering väl får chansen att styra landet. Förändringar som deras egna väljare sannolikt dessutom efterfrågar.
Visa på X →@viktorbk Det självklara valet!
Visa på X →Mycket bra att @Riksstudios uppmärksammar hur Centerpartiet förvränger information för att lura väljarna när Sverigedemokraternas politik visar sig fungera.
Arbetskraftsinvandringen till Sverige har under den här mandatperioden nästan halverats till följd av det lönekrav som riksdagen beslutade om efter valet. Det är just den lågkvalificerade arbetskraftsinvandringen, där fusket var omfattande, som har minskat.
Allt som Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet hittills har sagt om arbetskraftsinvandring har varit fel. Då återstår bara att antingen erkänna sina fel eller börja ljuga. Centerpartiet valde det senare.
https://youtu.be/NDzQ81oYl38?si=sDzEYYhRDJRxD41r
Visa på X →Det är mycket som sägs och skrivs om Ukraina, USA och kriget. Här är den bistra verkligheten: Amerikanerna röstade på en kandidat som tydligt lovade att USA skulle dra sig ur kriget mellan Ukraina och Ryssland. Trumps vicepresident var ännu tydligare med var han stod.
När Trump vann valet var det uppenbart att de europeiska länderna skulle behöva ta på sig ledartröjan om målet var någon form av seger för Ukraina. Det har de europeiska länderna inte riktigt gjort, utan man har fortsatt att förlita sig på USA. Det har funnits en förhoppning om att USA skulle fortsätta vara involverat trots att Trump vann valet på löftet att avsluta kriget – även om det innebär en förödmjukande fred för Ukraina. Med andra ord har de europeiska länderna vägrat acceptera USA:s nya inriktning.
Faktum är att om vissa europeiska länder vill fortsätta kriget tills Ukraina vinner, måste de göra det utan USA. Då uppstår några frågor: Är dessa länder beredda att öka det militära stödet till Ukraina för att ersätta det stöd som har kommit från USA? Vad är man beredd att göra för att Ukraina ska få övertaget? Krigsekonomi? Skattehöjningar för att finansiera ännu mer militärt stöd? Skicka soldater till Ukraina? Om man verkligen vill vinna utan USA:s stöd måste alla dessa alternativ finnas på bordet. Man kan inte vinna ett krig med inlägg på sociala medier. Vilka uppoffringar är man beredd att göra i Europa för att Ukraina ska segra? Den frågan måste få ett tydligt svar.
Utan USA måste de europeiska länderna öka sitt stöd. Hur ska det gå till och vad ska man rent konkret göra för att vända krigets utveckling? För just nu håller Ukraina på att förlora.
Det här har egentligen ingenting med USA eller Trump att göra. Det handlar om huruvida de europeiska länderna är beredda att ställa om sina ekonomier och göra uppoffringar för att försvara Ukraina. Allt annat som sägs är brus och helt irrelevant. USA vill inte vara med längre och Trump har ett tydligt mandat att dra USA ur kriget.
Kritik mot USA kommer inte att leda till att Ukraina vinner. Det som är relevant är om de europeiska länderna har en strategi för att på egen hand se till att Ukraina vinner, utan USA. De europeiska ledarna kan inte fortsätta se ut som frågetecken, trots att det länge varit tydligt vad Trumps avsikter är. Det finns inget amerikanskt stöd för det här kriget längre. Vad är den europeiska planen för att vinna kriget? Eller finns det ingen plan B?
Här är information om stödet till Ukraina som är relevant: Hälften av det militära stödet till Ukraina sedan kriget började har kommit från USA. Det är det som Europa måste kompensera för, så att Ukraina överhuvudtaget ska ha en chans. Man måste snabbt fördubbla det militära stödet till Ukraina. Det är det enda alternativet om man vill att Ukraina ska vinna. För USA kommer sannolikt snart att stoppa det militära stödet till Ukraina, om de inte redan har gjort det.
För att sammanfatta: De europeiska länder som stödjer Ukrainas territoriella integritet står nu ensamma, utan amerikanskt stöd. Och frågan är: Är man beredd att fortsätta det här kriget utan USA och betala priset för det? Vi kommer nog få svaret inom en månad.
Visa på X →@TomAnde007 Röstades ned av S-regeringar. Ingick sedan i tidö-avtalet efter valet 2022. Utredningen är klar och remisstiden klar. Sedan är det lagråd, propp och hantering i riksdag. Det är så lagstiftning hanteras i vårt land.
Visa på X →Drygt tre gånger fler arbetare röstade på AfD än på SPD vid det tyska valet!
Källa: Der Spiegel, baserad på ARD/Infratest dimap, Bundeswahlleiterin.
Visa på X →Från rörigt och osäkert till ännu mer rörigt och osäkert.
Efter en halv mandatperiod och mindre än ett år kvar till valåret meddelar centerpartiets ledare Muharrem Demirok att han avgår. Jag kan inte klandra honom, att ta över det djupt splittrade Centerpartiet efter Annie Lööf var ett kamikazeuppdrag från början och jag är förvånad att det höll så pass länge. Jag önskar Muharrem all lycka framöver.
För den större bilden är avgången, så pass tätt inpå ett val, ytterligare en osäkerhetsfaktor i Magdalena Anderssons rödgröna block.
Vänsterpartiet och Miljöpartiet spelar alltjämt en avgörande roll i ett teoretiskt regeringsunderlag för Socialdemokraterna och det är rörigt, opålitligt och osäkert redan som det är.
Med ett instabilt Centerpartiet adderas ytterligare rörighet och osäkerhet på den rödgröna sidan. Blir det planekonomi efter valet, eller avregleringar och skattesänkningar för kapitalägare? Blir det bussning av svenska elever till problemskolor eller stopp för Sveriges kärnkraftssatsningar? Eller kanske lite av allt detta?
En sak är säker, chansen att väljarna får en tydlig och rättvisande bild av vad Magdalena Anderssons alternativ faktiskt innebär måste nu betraktas som mycket liten, för att inte säga obefintlig.

Visa på X →