Mitt X-flöde ikväll fylls av kommentarer om vem som ska styra med vem efter valet nästa år. Min lokaltidning rapporterar samtidigt denna vidriga nyhet. Sätter saker i perspektiv. Oavsett vem som bildar regering med vem om ett år så måste vi enat gå hårdare åt gängkriminaliteten.
Visa på X →Om du är liberal, så rösta på Moderaterna i valet 2026.
Om du är liberal och vill missnöjesrösta, rösta KD 2026!
https://www.sverigesradio.se/artikel/uppgifter-l-slapper-inte-fram-regering-med-sd-ministrar
Visa på X →Efter nästa val är Sverigedemokraterna ett regeringsparti eller ett parti i full opposition.
Idag har vi fått ett medialt uppmärksammat besked från Liberalerna.
Om resultatet i valet om ett knappt år ger en fortsatt Tidömajoritet, som inkluderar Liberalerna, behöver de ändra detta besked när valet väl är genomfört. De enda alternativ som kvarstår efter dagens besked är annars att gå till nyval eller lämna över regeringsmakten till Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Inga attraktiva alternativ för ett förment borgerligt parti med två procents väljarstöd som är helt beroende av stödröster.
Liberalernas förre partiledare Johan Pehrson, vilken för övrigt var en sympatisk lagspelare, kanske uttryckte det allra bäst: “När man går till val så säger man en sak innan valet, sen genomförs valet – så säger man en sak efter valet”.
För väljarna måste dock hållningen framstå som obegriplig.
Den här mandatperioden har vi äntligen lyckats vända på skutan och börjat jobba bort Socialdemokraternas destruktiva politik. Det krävs ingen politisk expert för att konstatera att jag och mitt parti lyckats väldigt väl med detta, även om mycket kvarstår att göra. Mitt besked idag är detsamma som det har varit hela tiden:
Efter nästa val vill Sverigedemokraterna fortsätta att leda politiken och den politiska debatten i rätt riktning, för ett ännu bättre Sverige. Efter nästa val kommer vi antingen att sitta i regering eller i full opposition. Något mellanläge, motsvarande det vi har idag, kommer inte att vara aktuellt för oss.
Jag tror att väljarna, inte bara våra väljare, förstår det här. Tidösamarbetet har varit både politiskt fruktsamt och ett bra sätt att bevisa att Sverigedemokraterna är redo, lika redo som något annat parti, att sitta i regering.
Tidösamarbetet är dock alltjämt en tillfällig lösning som behöver avslutas och ersättas med en mer robust regeringsbildning med sverigedemokratiska ministrar.
Visa på X →Inte så konstigt som klart största Tidö parti så vill Jimmie Åkesson självklart bli statsminister efter valet 2026 https://www.aftonbladet.se/a/al5OVa
#SDregeringen
#s2026
Visa på X →När Jimmie Åkesson säger att han vill bli statsminister efter valet 2026, och moderaterna tiger, då vet vi vem som håller i taktpinnen på högerkanten.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/al5OVa/jimmie-akesson-bill-bli-statsminister-efter-valet-2026
Visa på X →Jimmie vill bli Tidögängets nästa statsminister vid valvinst. Men säger samtidigt att vanligt folk inte fått det bättre under den här mandatperioden när SD är största partiet i regeringsunderlaget. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/al5OVa/jimmie-akesson-bill-bli-statsminister-efter-valet-2026
Visa på X →Sveriges nästa statsminister om Tidö-partierna vinner valet? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/al5OVa/jimmie-akesson-bill-bli-statsminister-efter-valet-2026
Visa på X →TUSEN TACK!
Tack vare er, att ni läser, kommentarer och delar så har jag seglat upp till en ytterst hedrande 6:e plats på X på Maktbarometerns lista 2025. På Facebook blev det en finfin fjärdeplats.
Stor tack, nu fortsätter vi fram till valet 🇸🇪
Visa på X →I valet mellan att skicka 600 kriminella till Estland eller att släppa ut dem på gatorna tvekade Teresa Carvalho i sex månader. MP säger nej.
Vänstern är inte bara naiv. Den är livsfarlig.
Visa på X →Jag har blivit informerad av några vänner och kollegor om ett drev som pågår i sociala medier mot återvandringsbidraget. Det är inget drev. Det är en ren desinformationskampanj eftersom det i grund och botten baseras på felaktiga uppgifter.
Men jag tycker ändå att jag behöver gå igenom vad återvandringsbidraget innebär. Det finns många missförstånd.
1. Att vi överhuvudtaget måste införa ett återvandringsbidrag är en tragedi, eftersom det innebär att politiker i det här landet har fört en så dålig migrationspolitik att vi nu har utlänningar som befinner sig lagligt i Sverige som aldrig borde ha fått tillstånd från första början. Vi inför alltså inte återvandringsbidrag för att det är roligt, utan för att städa upp efter inkompetenta och naiva politiker. Magdalena Andersson är en av dessa politiker.
2. Återvandringsbidraget måste ställas i förhållande till alla andra reformer som genomförs. Det är fler som kommer få sina uppehållstillstånd återkallade än utlänningar som kommer få återvandringsbidrag. Regeringen och Sverigedemokraterna har avsatt 100 miljoner kronor årligen för att återkalla uppehållstillstånd, samtidigt som vi gör det lättare att återkalla. Återvandringsbidraget är därför mer en komplettering till de större reformerna, där huvudfokus är att återkalla och utvisa utan att betala ut något.
3. Återvandringsbidraget är ingen rättighet. Det kan lämnas om utlänningen uppfyller villkoren och det finns medel kvar för utbetalningen. Om medlen är slut betalas inget ut.
4. För att tydliggöra att återvandringsbidraget handlar om uppstädning efter Socialdemokraterna och Alliansen finns ett brytdatum. Har du fått uppehållstillstånd efter den 12 september 2024 får du inget återvandringsbidrag. Alla som fått uppehållstillstånd i Sverige efter det datumet får inget återvandringsbidrag. Det är uppstädning.
5. Man kan inte bli miljonär på återvandringsbidrag genom att skaffa många barn. Det finns ett tak på 500 000 kronor för makar och sambor samt 600 000 kronor per familj.
6. Om du återvänder till Sverige efter att ha tagit emot återvandringsbidrag måste du betala tillbaka hela summan. Jag har sett kommentarer om att mottagare inte kommer ha pengarna kvar. Men vi går mot ett Sverige där bristande vandel, vilket inkluderar skulder och allmän bristande regelefterlevnad, kommer leda till att du inte får uppehållstillstånd. Om du återvänder med 350 000 kronor i skulder till staten får du alltså inget nytt uppehållstillstånd. Dessutom blir det framöver betydligt svårare att överhuvudtaget beviljas uppehållstillstånd.
7. Återvandringsbidraget är en statsfinansiell och samhällelig vinst. En engångssumma på 350 000 kronor ersätter de stora kostnader som dessa personer annars skulle innebära för Sverige. Det handlar om kostnader på flera miljoner som i stället ersätts av 350 000 kronor. Det är en vinst för Sverige om de väljer att ta emot återvandringsbidraget.
8. Utbetalningarna sker i omgångar och hela summan betalas inte ut förrän uppehållstillståndet har återkallats.
9. Den skärmdump som nu sprids i sociala medier har ingenting med återvandringsbidraget att göra och är inte ens från Migrationsverkets hemsida. Den är publicerad på Valdemarsviks kommuns hemsida och gäller det återvandringsbidrag som finns idag, inte det återvandringsbidrag som regeringen ska införa den 1 januari 2026. Här är länken till Valdemarsviks kommuns hemsida där ni kan se citatet om att det NUVARANDE återvandringsbidraget inte har någon betydelse om man återvänder till Sverige: https://www.valdemarsvik.se/frivillig-atervandring/
Allt det här som jag skrivit står på regeringens hemsida. Där finns promemorian Ett höjt bidrag vid återvandring som jag också länkar till här: https://www.regeringen.se/contentassets/c179783803df4eec85450564f1583d1d/promemoria-ett-hojt-bidrag-vid-atervandring.pdf
Allt det jag har sagt ovan står där. Det som däremot är intressant är vilka som har spridit den här skärmdumpen och varför de ger fel information till människor. Vad är agendan? Det kan man fråga dem. Varför ljuger man?
Det kommer att komma många sådana här desinformationskampanjer fram till valet, av den enkla anledningen att Sverigedemokraterna har levererat. Istället för att prata om vad Sverigedemokraterna har gjort tillsammans med regeringen väljer man att sprida lögner. Börjar man jämföra vad Socialdemokraterna gjorde under åtta år med vad Sverigedemokraterna har gjort under de tre senaste åren så tror jag att jämförelsen inte ser särskilt fördelaktig ut för Socialdemokraterna.
Jag misstänker därför att större delen av Socialdemokraternas valkampanj kommer att baseras på desinformation istället för sakpolitik.
Visa på X →I maj var jag i Moldavien med UNDP. Det var en oerhört lärorik och intressant resa, men redan då var de oroliga över påverkan i valet. Nu visar resultatet att presidentens parti har vunnit och Moldaviens utveckling och resa till ett EU-medlemskap kan fortsätta ->
Visa på Bluesky →Idag är det val i Moldavien och Jonas Sjöstedt är på plats. Det är, som så ofta i dessa tider, ett ödesval. Jag hoppas på en lugn och säker valdag som ger ett fritt, demokratiskt, tryggt och stabilt valresultat.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QMQWEW/massivt-forsok-fran-ryssland-attpaverka-valet-i-moldavien
Visa på Bluesky →Sedan valet 2022 har jag, tillsammans med regeringen, arbetat dag och natt för att låsa in fler farliga brottslingar och göra Sverige tryggt igen. Det hårda arbetet börjar nu ge resultat.
Nu är det mindre än ett år kvar till succévalet 2026. Det vill ni inte missa.
Visa på X →Tidöpartierna knappar in och går snart upp i ledning. SD leder vägen. Otroligt glädjande men inte alls förvånande.
Den övergripande opinionsutvecklingen ligger i linje med vad vi hade förväntat oss: Mandatperioden delas in i två halvlekar. Under den första nagelfars Tidöavtalet av alla sidor i politiken och kritiseras med utgångspunkt i respektive lägers skrivbordsutopi. Följden blir att en del högerväljare tappar hoppet för att det verkar vara för lite och för långsamt, samtidigt som vissa mittenväljare skräms upp. Alla som jämför reformplanen med sin drömbild blir skeptiska för den personliga utopin kan ingenting i den verkliga världen mäta sig med.
Precis detta inträffade och botten nåddes när vissa mätningar visade att vi låg 12 procentenheter efter oppositionen. Läget var dystert, men där och då gäller att inte tappa hoppet utan hålla fast vid vissa insikter. En mandatperiod går i cykler. Vinnaren utses när slutsignalen går. Vem som ledde i halvlek spelar ingen roll. Planen fungerar. Den inkluderar en dipp under mellanvalstiden. Tappa inte fokus och börja jaga kortsiktig bekräftelse som kommer vara bortglömd när valdagen närmar sig.
Politik är generellt sett ingen bransch för snabbfotade. Vinnarna blir de som utgår från en analys som verkligen bottnar och har modet och orken att hålla fast vid den även under hård press.
SD:s partiledning lyckades hålla huvudet kallt, strunta i mätningar och fokusera på att snickra klart alla Tidöreformer som skulle beslutas i andra halvlek. När den äntligen börjar förändras nämligen förutsättningarna radikalt.
När mandatperioden börjar gå mot sitt slut är oppositionen tvungen att ta form. Bland annat tvingas de ta ställning till de konkreta förslag som kommer ur Tidöavtalet och nu läggs på riksdagens bord. Det är inte längre spel mot ett mål. I andra halvlek är det inte fråga om en teoretisk diskussion om vad som skulle kunna finnas istället för Tidöavtalet utan plötsligt ett val mellan konkreta alternativ. Vill man kunna ta medborgarskapen från gängkriminella eller inte? Ska vi bygga kärnkraft? Ska det komma många invandrare eller få? Ska bensin och diesel vara billigt eller dyrt? Ska vi ha ett fängelse i Estland?
Valet kommer avgöra hur det blir med dessa saker. Och majoriteten håller med oss. När förutsättningarna är sådana att Tidös alternativ ställs mot Vänsteroppositionens så vinner Tidö på poäng.
I andra halvlek måste Miljöpartiet sitta i TV och bekänna att de vill höja bränslepriserna. Socialdemokraterna kan inte dölja att deras sida kanske kommer att stoppa utbyggnaden av kärnkraft. Alla väljare behöver ta ställning till om man vill riskera en vänsterpartist som finansminister.
En ny typ av logik uppstår också: Frågan om vilka som kan få ihop ett fungerande samarbete blir viktig.
Därför knappar Tidöpartierna in på oppositionen när valet närmar sig.
Med allt detta sagt, opinionen är slagig och kortsiktigt kommer det gå både upp och ner. Långsiktigt är en sak tydlig: Vår strategi fungerar.
Nu är det mindre än ett år kvar till succévalet 2026. Det vill du inte missa. Trägen vinner. 💙💛

Visa på X →Jobbpolitiken är det frånvarande politikområdet den här perioden. Vi har den tredje arbetsmarknadsministern på ett år. 100 000 fler arbetslösa sen förra valet. Fler långtidsarbetslösa. Vad tror du är skälet till att jobb och tillväxt inte är prioriterade av regeringen och SD?
Visa på X →Vanliga, hårt arbetande familjer är vinnarna på vår budget. 5000 kronor mer i plånboken i månaden är resultatet sedan valet.
Vänstern kommer säga att vår politik gynnar de som redan har mest, men som du kan se i klippet är det faktiskt tvärt om!
Visa på X →En oskriven regel i Sverige är att man inte kallar människor för odjur. Oavsett om de är moderater eller inte. Det kontraktet borde alla moderater tvingas skriva under innan valet.
Visa på X →Ett år till valet! Framåt, uppåt!
Visa på Bluesky →I dag samlas ca 150 Kristdemokrater på fyra olika platser i Västra Götaland för kickoff inför valet 2026.
Visa på X →I vilket fall är det lite av ett hån mot alla arbetsgivare som kämpat med regeringens högre skatter att detta kommer bara inför och ikring valet. Det kommer absolut inte räcka för att vända arbetslösheten
Visa på X →Tillbaka till rutinerna. Riksdagens plenifria sommarveckor är över. Imorgon inleds det nya Riksdagsåret. Med ett år kvar till valet har vi mycket att göra.
Visa på X →Min första punkt i valet handlade om el- o bränslepriset.
Redan efter ett år sänkte vi bränslepriset. Där efter har KD i regeringsställning påbörjat eller genomfört alla andra punkter som jag gick till val på.
KD är Sveriges landsbygdsvänligaste parti!
https://kristdemokraterna.se/arkiv/nyheter/2025/2025-09-08-nu-sanker-vi-elskatten
Visa på X →I valet 2022 lovade jag o KD att arbeta för:
- en levande landsbygd,
- mer resurser till vården
- att barnfamiljer skulle få det lättare.
Under denna mandatperiod har vi bl.a. genomfört alla de punkter som finns på bilden.
Jag är stolt, men inte nöjd.
KD levererar!
Visa på X →Deltog idag i en panel som diskuterade denna rapport som släpptes idag . Tydligt är att S idag definitivt inte längre äger titeln arbetarpartiet sett till vilka företrädare man väljer .
https://www.sns.se/artiklar/ett-ar-kvar-till-valet-2026-%e2%88%92-arbetarklassens-representation-i-maktens-korridorer/?fbclid=IwZnRzaAMmjr9leHRuA2FlbQIxMQABHkEBCqRM51jImK19JDJPSyR7iZpTGun_IWXlAlCGB2jqOhxGUA2lXDY7vpSK_aem_cZXQnJhSGGtOsqjYurYLEg
Visa på X →@RSorman1 🎯🎯
Svårt att inte få känslan av att en komponent i de hysteriska reaktionerna är det faktum att det bara är ett år kvar till valet 2026.
Visa på X →