När Moderaterna forcerade igenom könstillhörighetslagen varnade SD (inte minst @SdPontus) om att män skulle hamna på kvinnoanstalter. Moderaterna lyssnade inte utan tyckte det var viktigare att vara woke. Nu hamnar en utländsk mördare på kvinnoanstalt. https://nyhetsbyran.org/m-vill-tillata-enkla-konsbyten-sd-varnar-for-man-i-kvinnofangelser/
Visa på X →413
inlägg
Behövs ingen kommentar.


”Välfärden klarar sig inte utan invandring” har alltid varit ett dåligt argument för invandring. Än sämre blir det när gamla kvinnor blir offer för invandrare inom hemtjänsten - inte ens 100 åringar är fredade.
Visa på X →I siffror från underlaget jag tagit del av: 86% av alla barn i bidragshushåll har minst en utrikes född förälder. När det gäller sammanboende bidragshushåll med barn ökar andelen till 93%. Sammanboende bidragshushåll med fyra eller fler barn är snudd på 100%.
Visa på X →Bidragsreformen är utformad för att effekten ska bli större för sammanboende bidragshushåll och bidragen minskar med antalet barn. När man bryter ner statistiken blir det därför tydligt vilka som berörs - de som invandrat hit, valt bidragsberoende och skaffat massa barn.
Visa på X →Fantastiskt att vi går fram med ett bidragstak. Har någon översatt informationen kring det så att de berörda vet att det är hög tid att söka jobb eller återvända? https://tt.omni.se/lagforslag-om-bidragstak-klart-150-000-berors/a/JO1e2J
Visa på X →Jag bryr mig exakt ingenting om vad fem fackförbund tycker om vår invandringspolitik. Sverige hade på alla sätt och vis varit ett bättre land om man inte delat ut permanenta uppehållstillstånd så lättvindigt som vi gjort. Dags att kunna återkalla dem. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/gkPlga/stoppa-lagforslaget-som-hotar-arbetsmarknaden
Visa på X →Rolig historia bakom det "Anti-Aging special set" jag fått men som nu tillhör riksdagen. Blev nog ett missförstånd-jag är varken kvinna eller gammal. Den blick som den koreanska delegationsledaren gav till assistenten när jag öppnade paketet var oslagbar. https://www.expressen.se/nyheter/politik/hemliga-skatten-i-riksdagen-ingen-vet/
Visa på X →TV4 beskriver på en minut träffsäkert varför Socialdemokraterna lagt så mycket tid och pengar på den gröna omställningen (inte i en bred bemärkelse utan i praktiken Northvolt och Stegra). Deras partikollegors projekt och inkomstkällor. Här om S kopplingarna till Stegra.
Visa på X →Naturligtvis. Ordningen där myndigheter tillför och tar bort riksintressen - utan beslut av riksdag eller regering - borde också förändras. Det vore rimligt att det folkvalda parlamentet kan överpröva myndigheternas åsikter om påstådda riksintressen. https://www.svd.se/a/XMwjvB/kd-antalet-riksintressen-maste-minskas
Visa på X →Jag tror att fler hade haft sympati med Skatteverket om det inte pågick fem förundersökningar mot myndigheten rörande hanteringen av detta ärende. Att GD:n själv riskerar att åtalas för brott men nu vill utmåla sig som offer blir ganska märkligt. https://www.di.se/debatt/skatteverket-vi-ar-utsatta-for-en-paverkanskampanj/
Visa på X →Hade det inte varit klädsamt om Magdalena Andersson åtminstone bett om ursäkt nu i Aktuellt? Den största trollfabriken i svensk historia har avslöjats, antisemitism har spridits, chefredaktören har avgått, brott kan ha begåtts, unga har kartlagts m.m.. Istället ler hon belåtet.
Visa på X →Vad är viktigast: 1. Att kunna bryta en av Europas största fyndigheter av sällsynta jordartsmetaller 2. Att renarna ska promenera över en av Europas största fyndigheter av sällsynta jordartsmetaller https://www.dn.se/ekonomi/sameby-bryter-samarbete-med-lkab-sager-nej-till-jordartsmetaller/
Visa på X →Utomeuropeiska invandrare blir aldrig självförsörjande ur ett livscykelperspektiv och nästan var tredje invandrare från Afrika är arbetslös. Ändå finns det fortfarande några som förespråkar invandring av ekonomiska skäl…

Sossarna saknar skam. "Det verkar alltså som att AiP Medias sajter spårar användare på ett olagligt sätt. Metoderna är etiskt högst tveksamma och de sker i hemlighet. Att AiP här dessutom tydligt riktar sig mot yngre, gör saken än mer problematisk." https://www.aftonbladet.se/kultur/kulturnyheter/a/JOWmr4/ungdomar-blir-hemligt-kartlagda-av-aip-media
Visa på X →”Myndigheter har länge kunnat begå både övertramp och försumligheter utan att någon ställts till svars. Att Svenska kraftnäts generaldirektör får sparken är förhoppningsvis slutet på den eran.” https://www.svd.se/a/PdrAk7/ratt-att-kicka-svenska-kraftnats-generaldirektor
Visa på X →Sverige behöver fler framgångsrika entreprenörer och vi borde anstränga oss för att locka hem miljardärer som Roger Samuelsson. Istället går hans miljardinvesteringar till andra länder. https://www.expressen.se/nyheter/politik/kravs-pa-en-miljard-vet-att-jag-har-ratt/
Visa på X →Sedan är min uppfattning att när kritik riktas mot en myndighet är det sällan som kritiken endast berör generaldirektören. Däremot är GD ytterst ansvarig och lämplig mottagare av eventuell kritik.
Visa på X →Ganska märklig kritik, det rimliga vore att myndigheter gör vad de folkvalda vill utan att någon ska behöva "skrämma" dem. Det är också konstigt om en myndighet blir skrämd av kritik. "I delar verkar det handla om att skrämma myndigheter för att få dem att agera som man vill."
Visa på X →Utskottssammanträden är slutna varför jag inte återger vad någon yttrade under mötet. Med det sagt har min kritik kring utebliven upphandling av strategisk reserv varit tydlig från början - den tänker jag varken dämpa eller be om ursäkt för. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k0WGBA/kaoset-bakom-generaldirektorens-avgang-hatsk-stamning
Visa på X →Det enda bidraget som ska vara aktuellt för gängkriminella är återvandringsbidrag. Det hade inneburit 4 000 gängkriminella mindre och en besparing om 2,2 miljarder. https://www.sverigesradio.se/artikel/4-000-gangkriminella-har-fatt-ut-miljarder-i-bidrag
Visa på X →Bra. Det blev en hård utfrågning när generaldirektören besökte näringsutskottet nyligen. Mitt förtroende var definitivt förbrukat även om det är svårt att veta om det är institutionella kulturproblem på affärsverket eller ledningsproblem. https://www.svd.se/a/Okb29b/svenska-kraftnats-generaldirektor-far-ga
Visa på X →Positivt i sammanhanget är att beslutet är villkorat och inte nödvändigtvis kommer att betalas ut: "Stödet till Stegra villkoras med att bolaget senast under våren 2026 kan visa att de lyckats säkra tillräckligt med kapital för att kunna slutföra projektet."
Visa på X →Nej du hade fel då och du har fel nu men man kan ändock vara besviken på myndigheten. Medlen som man nu fattat beslut om kommer från befintligt anslag, ej från de flyttade medlen som berörs av skrivelsen.
Visa på X →Den springande punkten är huruvida Stegra är ett bolag i svårigheter eller inte - vilket ska diskvalificera dem från statsstöd. Vilken due diligence Energimyndigheten gjort innan beslut hade nog många velat ta del av. Därför kommer SD att kalla Energimyndigheten till utskottet.
Visa på X →