Jimmie Åkesson var ensam om att innan sommaren föreslå sänkt matmoms och termen "Jimmies matkasse" lanserades. Finansministern såväl som alla andra är naturligtvis välkomna att stödja det. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-finansministern-vill-halvera-matmomsen
Visa på X →413
inlägg
Tips för att minska risken att fångas på bild med islamistiska plagg: 1. Umgås inte med islamister 2. Om du misslyckas med #1: Ta inte emot gåvor från islamister. 3. Om du misslyckas med #1-2: Ta inte på dig gåvorna från islamister. 4. Om du misslyckas med #1-3: Ta inte bild.
Visa på X →Intressant utspel från Vänsterpartiet. Menar Ulla att den vars förfäder befunnit sig längst i Sverige har fler och starkare rättigheter? Då borde V stå på svenskarnas sida i mångkulturdebatten. Noterar att andra redan kommenterat sanningshalten i hennes påstående så lämnar det.
Visa på X →Idag inleds älgjakten i norra Sverige vilket är ett bra tillfälle att påminna om att alla svenskar ska ha samma jakt-, och fiskerättigheter. Så är det tyvärr inte idag. Istället har samer särskilda etniska rättigheter som ger dem mer rättigheter än alla andra medborgare.
Visa på X →Bland alla Sverigevänner fanns också ett par Sverigehatare på besök i ungefär 30 sekunder.

Tidö har röjt undan alla hinder för ny kärnkraft och samtidigt skapat incitament för investeringar, statlig riskdelning och förstärkt kompetensförsörjning. Den enda kvarstående ”utmaningen” för nyinvesteringar har enligt industrin varit politisk osäkerhet. Hoppas S raderar den.
Visa på X →S har lagt ner välfungerande kärnkraft. S har motarbetat de flesta stegen mot ny kärnkraft. S svänger nu och öppnar för statligt stöd till kärnkraft (efter att ha röstat nej i kammaren innan sommaren). Går att raljera i oändlighet men i grunden positivt. https://www.dn.se/sverige/s-beskedet-oppnar-for-statligt-stod-till-ny-karnkraft/
Visa på X →Misstänker att de har störst problem med den politiska utvecklingen..

@cranken2486 Det är en farhåga jag framfört. Anslutningspunkten hade klarat av två AP1000 men nu kvarstår kapacitet som antingen kan nyttjas av mer kärnkraft i framtiden (Vattenfall meddelade plan om fler SMR:er efter nedmontering av Ringhals 1-2) eller t ex havsvind.
Visa på X →Med det sagt både hoppas och tror jag att storskaliga reaktorer kommer att byggas i 🇸🇪. Vi befinner oss i en kärnkraftsrenässans där flera aktörer och tekniker efterfrågas runt om i världen. Sverige ska förbli ett kärnkraftsland och SD välkomnar alla initiativ i den riktningen.
Visa på X →Det är ingen hemlighet att vi vid existerande sajter har förespråkat konventionella storskaliga reaktorer. Vattenfall har dock av olika skäl valt SMR. Det positiva är att det byggs ny kärnkraft vilket vi jobbat för länge.
Visa på X →Vattenfall har idag meddelat sitt val att gå vidare i processen för att bygga nya kärnkraftverk vid Ringhals. SD ser positivt på framdrift i projektet och har som bekant alltid värnat om befintliga reaktorer och verkat för nya.
Visa på X →”SD tror i grunden inte på att det är statliga bidrag som bygger konkurrenskraftiga bolag och vänder oss emot att vissa vill kasta pengar över allt som påstås vara grönt” https://www.svd.se/a/LMKJ8V/regeringen-far-stegra-att-vackla-behover-de-statliga-pengarna
Visa på X →Man får glädjas åt att de åtminstone kritiserar de etniskt kopplade särrättigheterna och Sametinget (sannolikt Sveriges sämst skötta myndighet). Det får dock ses som sekundärt när de samtidigt önskar skänka bort sex miljoner hektar mark till samebyarna.
Visa på X →Det är positivt att Timbro berör en relevant fråga och problematiserar den nuvarande ordningen kopplat till rennäringen. Jag har dock svårt att se hur det ens hade varit möjligt att landa mer snett än så här.
Visa på X →Herregud.. Nu vill Timbro ge bort sex miljoner hektar mark till samebyarna. "Det mest naturliga sättet är att den statliga marken i Sápmi som är belastad med renbetesrätt övergår till respektive sameby, som i sin tur får full frihet att handla med den" https://timbro.se/allmant/befria-sapmi/
Visa på X →Naturligtvis ska inte Sverige ta emot skadade från varken Gaza, Israel, Kongo eller något annat land. Varför prioriterar inte alla svenska politiker Sverige och svenskarna? https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ny-tidospricka-om-patienter-fran-gaza/
Visa på X →"Han anser att det är en ohållbar situation med ett godtyckligt regelverk om vad som anses vara anknytning eller inte till Sverige. Risken är att svenskar och svenska företag lämnar landet helt." https://www.di.se/nyheter/jag-kanner-mig-forodmjukad/
Visa på X →"Att säga ja till kärnkraft men nej till uranbrytning i Sverige har aldrig varit logiskt. Det är bra att det blir förändring." https://www.dn.se/ledare/elias-rosell-dags-att-sluta-hyckla-bra-att-tillata-uranbrytning-i-sverige/
Visa på X →”Men, marknadsekonomiska principer upphör inte att gälla- oavsett vilken affärsidé ett företag har. Konkurrenskraftiga företag växer inte fram ur offentliga stöd, oavsett vilket kreativt namn man ger dem.” https://www.di.se/debatt/replik-nya-northvolt-ska-inte-fa-mer-skattemiljarder/?fbclid=PAQ0xDSwMJZRRleHRuA2FlbQIxMQABp987DwrD_jQ3snRs5F7pcx9hj_7iSPJJyLbTqii9BBHy9GDa_mt5RIhLIOdE_aem_COMvFKZ87qce2NIgWiBE-A
Visa på X →Moderaterna väljer, som många gånger förr, att ge vika och anpassa sig efter Socialdemokraterna. https://www.expressen.se/nyheter/politik/sprickan-i-tido-sd-backar-inte-regeringens-press-pa-israel/
Visa på X →MP-logik: Nyanlända ska inte behöva lära sig svenska språket men barn ska behöva indoktrineras i genusideologi.
Visa på X →”Den ordning som håller på att formas efter Girjasdomen är djupt bekymmersam. Nyttjandet av resurser på statens mark ska bygga på medborgarskap – inget annat, skriver Jimmie Åkesson och Martin Kinnunen, SD.” https://www.svd.se/a/JbmLB6/sd-lika-villkor-ska-galla-pa-statlig-mark
Visa på X →"Det är fullständigt oacceptabelt. Det är en attack mot det svenska sättet att leva, säger utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M)." https://www.expressen.se/nyheter/varlden/vitt-snus-kan-bli-dyrare-extrem-skattehojning/?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAAaexpF49GGfbb27PzM_UAcCPvF1wd1FEpdxExFCRMCtMN0TbSYnxVqilYg-TCw_aem_WoDvQOdAJmBpLWH4dDlJug
Visa på X →"Valet till Sametinget måste göras om. Att ett val i Sverige kunnat genomföras med så grundläggande brister är genant och skadligt för hela det demokratiska systemet." https://www.svd.se/a/lwPjE7/sametinget-ar-pinsamt-for-svensk-demokrati
Visa på X →