Efter att Donald Trump utsåg J.D. Vance till sin vicepresidentkandidat valde jag att åter läsa hans biografi, Hillbilly Elegy, en bok som utan tvekan är en av de bättre politiska böcker jag läst. Med hans livshistoria förstod jag redan första gången jag läste boken att den skulle ta honom väldigt långt och jag blev därför glad när Trump valde att utse Vance till sin running mate, men såg också besvikelsen hos de högerpersoner i Sverige som tidigare stöttat det republikanska partiet, men som övergett partiet i samband med att Trump fått mer inflytande över det.
Många besvikna tidigare republikaner avfärdar J.D. Vance som en slags putinist eller ryssvän på grund av hans syn på finansieringen av kriget i Ukraina. För att börja med den frågan så handlar det här om att hålla flera tankar i huvudet samtidigt.
Amerikanerna är krigströtta. Att USA har problem på hemmaplan som behöver lösas är sannolikt något som engagerar väljare mer än ett krig på en annan kontinent, inte minst för de som känner till Vance uppväxtvillkor eller uppväxtvillkoren för miljoner andra amerikaner i samma situation. Att avfärda hans prioriteringar som ryssvänlighet eller putinism är helt enkelt inte seriöst.
Under 2000-talet har USA engagerat sig i mängder av konflikter, inte minst kriget i Afghanistan och Irak, krig som i efterhand visat sig vara helt meningslösa och som inte bara kostat hundratusentals människoliv och absurda kostnader för amerikanska skattebetalare. För Europa innebar det enorma flyktingströmmar som under 2000-talet inte bara fört med sig enorma kostnader, utan också kriminalitet och terror på en nivå vi aldrig sett tidigare.
Många av de som idag kritiserar J.D. Vance och Donald Trump för deras vilja att spendera amerikanska skattepengar i USA istället för på krig hade inga problem med att stötta Republikanerna under tiden som USA bedrev krig i Mellanöstern, vilka på många sätt har lett till de problem vi idag behöver hantera i Sverige med kriminalitet, segregation, islamism och terror. Till saken ska sägas att inte heller Demokraterna har bättre meriter vad gäller amerikansk utrikespolitik.
Redan under den förra mandatperioden uppmanade Trump NATO-länderna att öka sina anslag till försvaret med hot om att USA kommer dra ner på sina. Han varnade också Tyskland för sin nedläggning av kärnkraften och faran med at bli beroende av rysk energi, vilket tyskarna skrattade åt. Vad som hände därefter känner vi alla till.
Jag är inte orolig för Trumps utrikespolitik om han skulle få ytterligare fyra år vid makten. Under hans förra mandatperiod valde Vladimir Putin att inte invadera ett grannland, vilket hände både under Bush, Obama och Biden. Han avslutade kriget mot Islamiska staten (IS), blev första amerikanska president att besöka Nordkorea och genom Abraham-avtalen lyckades han få flera arabstater att normalisera sina relationer till Israel.
Bortser vi från utrikespolitiken var arbetslösheten den lägsta sedan 1960-talet och reallönerna rekordhöga innan coronapandemin satte käpparna i hjulet för världsekonomin.
Det är nu alldeles uppenbart att mediaetablissemanget tydligt valt sin favoritkandidat till presidentämbetet och många hakar på utan att ha den minsta aning om vad Kamala Harris tycker och tänker. Det enda som egentligen lyfts fram är hennes kön och hennes hudfärg, som om det skulle vara egenskaper som gör en presidentkandidat bättre eller sämre. Om en politiker ser bra ut, är vältalig, trevlig, karismatisk och säger saker som klappar etablissemanget medhårs har personen många fördelar. Många ser exempelvis Barack Obama som en fantastisk politiker – men kan sedan överhuvudtaget inte nämna något han åstadkommit trots åtta år vid makten.
Är man förundrad över hur Donald Trump kan vara favorit till presidentämbetet i höst så tror jag man ska fråga sig varför en majoritet av de röstande amerikanerna väljer en kandidat som förvisso är enormt karismatisk, men som många, inte minst på grund av hans person, har en väldigt dålig syn på och som dessutom kan innebära ett socialt stigma att öppet stödja. En mätning visade att så många som en tredjedel av de demokratiska väljarna önskat att Trump hade dött vid mordförsöket den 14 juli i år.
Med det sagt är Donald Trump inte på något sätt en perfekt presidentkandidat. Det finns flera delar av hans både hans politik och hans person som man kan ifrågasätta, men på det stora hela handlar det trots allt om en kamp mellan två tydliga vägval för båda USA och för världen i stort. Där har vi på ena sidan har en etablissemangskandidat i Kamala Harris som likt vänsterliberaler världen över driver på för massinvandring till västerlandet, vilken leder till den kriminalitet, segregation, islamism och terror som allt mer breder ut sig i våran tidigare så trygga civilisation. Med Kamala Harris får vi också den allt mer extrema woke-ideologin, den dyra klimatpolitiken och mångkulturalismen precis som med andra vänsterliberala politiker i vår del av världen. Den politiken har fått katastrofala följder för både Europa och USA.
Kamala Harris och det demokratiska partiet står helt enkelt för mycket av det som jag ägnat hela mitt politiska liv åt att bekämpa i Sverige. I detta vägval är Donald Trump är ett bättre alternativ för både USA, Europa och Sverige. Därför är det min förhoppning att Trump blir det amerikanska folkets val till president den 5 november i år.

Visa på X →Presentera gärna argument till varför en person med XY-kromosomer ska tillåtas tävla mot personer med XX-kromosomer.
Ser fram emot bra argument. Stefan kanske gillar att se biologiska män misshandla kvinnor. Vet inte än.
Visa på X →Priderörelsen och dess medlöpare har nu gått så långt att män tillåts misshandla kvinnor inför miljoner åskådare.
Oliktänkande kallas transfober vilket får folk att inte våga ha åsikter. Grattis. https://omni.se/italienska-boxaren-gav-upp-efter-46-sekunder/a/GyxnPJ
Visa på X →I snart ett år har en av världens mest ynkliga människor använt sin befolkning som mänskliga sköldar i ett krig mot Israel som de vet att de inte har någon chans att vinna, detta samtidigt som han själv levt i lyx i Qatar. Mossad hittade honom tillslut. https://www.svd.se/a/73pmg8/iran-hamas-hogsta-ledare-dodad
Visa på X →När alternativet är ökat våld på gatorna är valet enkelt.
Bristen på fängelseplater är ett arv från tidigare regeringar. Har länge varit uppenbart att betydligt fler människor kommer behöva sitta i fängelse. Nu skapas fler platser och nya fängelser byggs. https://www.hd.se/2024-07-14/kriminalvarden-risk-for-okat-vald-och-personalbrist-nar-fangelser-byggs-ut-kraftigt/
Visa på X →Samtidigt som klimatalarmister varnar för höga temperaturer i medelhavsområdet har omkring 100,000 klimatflyktingar från Sverige valt att bosätta sig i Spanien mer eller mindre permanent.
Visa på X →Politiker som Attenius är anledningen till att Sverige fortfarande tillåter religiös omskärelse, att skurkstater tillåts finansiera moskéer eller att ritualslaktat kött tillåts säljas.
Framför en könssegregerad publik kastar han sina värderingar åt sidan för att blidka islam.
Visa på X →@hdhbg Jan Andersson kampanjade för S så sent som i EU-valet, Ingela är förtroendevald för S.
Vilseledande från @hdhbg när dessa framstår som vanliga medborgare, men i själva verket är politiker? Inte minst med tanke på de senaste veckornas debatt.
Visa på X →Fråga till @hdhbg med anledning av anonyma kommentarer. Denna gång är det insändare från Ingela Andersson (S), men utan partibeteckning, i andra sammanhang är det ofta Jan Andersson (S).
Vore det inte rimligt att vara tydlig med deras koppling till S? https://www.hd.se/2024-06-18/vi-skams-over-vart-skrapiga-soder/
Visa på X →Kom ihåg: Det heter inte folkutbyte!
Ska vi prata godkänd socialdemokratiska så kallar vi det för ”bättre balans i befolkningssammansättningen”.
Visa på X →19.5 % i SCB är riktigt bra siffror.
Faktum är att det är vårt tredje högsta resultat någonsin i SCB. Endast november 2015 och november 2019 har Sverigedemokraterna legat högre än så.
Deras sista mätning innan valet 2022 landade vi på 16.5 %. 4 procentenheter under valresultatet.
Visa på X →I min sista debatt inför sommaruppehållet fick jag möjligheten att prata om invandringens konsekvenser för kriminaliteten i Sverige.
Visa på X →”Begreppet folkutbyte utgår ifrån att det finns en dold agenda … blabla”
Dold agenda? Knappast. Agendan är supertydlig. Integrationen har misslyckats och därför vill de genom politiska beslut förändra befolkningssammansättningen i områden där det bor många med svensk bakgrund.
Visa på X →”Vad menar ni med påverkanskampanj?”
Det frågade Camilla Kvarntoft efter att SVT, istället för att diskutera politik, låtit halva utfrågningen av @weimers handla om TV4:s infiltration av SD som inleddes för ett år sedan för att sedan släppas i lagom tid inför EU-valet. 👍🏼👍🏼👍🏼
Visa på X →Envar som röstar för massinvandring och massiva ”klimatåtgärder” röstar inte bara för ökade kostnader för hushållen, utan också för ett destabiliserat Europa.
Visa på X →Eftersom vänsterliberaler inte tycker man ska använda begreppet ”folkutbyte”:
Vilken term är bättre för att beskriva det faktum att massinvandring på sikt leder till att svenskar blir minoritet i sitt eget land?
Använder såklart vilket begrepp jag vill, men är genuint nyfiken.
Visa på X →KD bara kör, snyggt! 💪🏼🇸🇪 https://www.dn.se/sverige/ebba-busch-vill-att-eu-betalar-for-atervandring-islam-maste-anpassa-sig/
Visa på X →Märkligt att traditionell media inte gjort någon sak av detta förrän nu. @samhallsnytt har tidigt granskat frågan.
Inte konstigt att förtroendet för journalister och traditionell media minskar. Detta visar också varför alternativmedia är så viktig. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nyABaa/s-finansierade-sociala-medier-konton-styrs-fran-sveavagen-68
Visa på X →✅ Sverigedemokraterna ökar med 1.6 procentenheter jämfört med förra månaden.
✅ Socialdemokraterna fortsätter sin negativa trend - mindre och mindre för varje månad senaste halvåret.
Visa på X →Bra försök @MuharremDemirok och @magdandersson, men segertåget rullar vidare! https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pPAgXj/eu-valet-oforandrat-stod-for-sd-efter-kalla-fakta
Visa på X →Magdalena Andersson: Sverigedemokraterna är inte ett parti som andra.
Nej exakt. Det är därför vi växer. Det var inte vi som satte Sverige i den situation vi befinner oss i, det var de andra.
De andras politik fungerade inte. Nu städar vi upp efter de andra partiernas politik.
Visa på X →Ni vet det där höga tonläget vi fått höra från Centerpartiet den senaste veckan?
Det är ljudet av desperation.
Ljudet av ett irrelevant parti som vi sakta men säkert förhoppningsvis får se mindre och mindre av. https://www.dn.se/sverige/valrysaren-c-och-kd-riskerar-att-aka-ur-parlamentet/
Visa på X →Tyvärr en faktor inom stora delar av den offentliga (ofantliga) sektorn.
Antalet som jobbar med kommunikation, men också exempelvis HR och annan personal på mellannivå, ökar fort samtidigt som det är personer som arbetar med det faktiska yrket som främst behövs.
Visa på X →Hübinette kommenterar gårdagens interpellationsdebatt med mig och @SDTobbe.
Visa på X →Så är det. Men det var en interpellation.
Visa på X →