Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Pontus Andersson Garpvall

Sverigedemokraterna

@SdPontus (X)

401

inlägg

Moa Berglöf missar vad som är fel med dagens system med utredningar. 1. Sverigedemokraterna gick till val på att förändra systemet för villkorlig frigivning. 2. Regeringen tillsätter en utredning för att förändra systemet. Att utredaren sen inte gillar förslaget, betyder det i så fall att politiken ska sluta lyssna på folkets vilja, de som vill ha den här förändringen, och istället lägga all makt i händerna på en utredare? Det är verkligen helt orimligt. https://www.hd.se/2025-05-08/nej-sager-utredaren-jo-sager-tido/

Visa på X

@xenomorph4269 Alltså det spelar ju ingen som roll vad man tycker om AFD. Jag hade inte varit för att polis eller Säpo skulle få infiltrera eller avlyssna Vänsterpartiet trots att jag är långt ifrån vänsterpartist. Beslutet är horribelt.

Visa på X

@OskarAspelin Tidsbrist köper jag inte, då får man ta sig den tiden. Men ointresse absolut, det är inte alltid kul att laga mat och diska, men det är nödvändigt att göra tråkiga saker ibland om det är för ens egens och sina barns bästa.

Visa på X

Det finns så mycket i denna artikel som gör mig otroligt provocerad. 1. Rubriken - Nej, man behöver inte vänta två år för att behandla sin fetma. Man kan börja direkt. Allt i viktnedgång eller viktuppgång handlar om kalorier in/kalorier ut. Det kräver en viss diciplin, men det går. Äter du mindre kalorier så går du ner i vikt (och sparar pengar). Börja med det uppenbara (kakor, godis, läsk, snabbmat etc.) 2. Att man pratar om fetma som en sjukdom. - Ja, ”obesitas”, som man nu börjat kalla det, är ett sjukdomstillstånd. Men det är självförvållat och kan självbehandlas. Med andra ord, du behöver inte vård i den bemärkelsen att du behöver ta mediciner, du behöver kunskap om hur du ska äta för att bli av med ditt sjukdomstillstånd. 3. De pratar om att sjukdomen går i arv. - Ja, givetvis. Dålig matvanor och dåliga rörelsevanor går absolut i arv. Men det handlar om ett levnadssätt. Ger man sina barn dålig mat så kommer de bli överviktiga. 4. Barnobesitas ökar mest i områden med låg utbildning, låga inkomster och ensamstående föräldrar - Bekräftar bilden av att övervikt beror på föräldrarnas okunskap om vilken mat man ska ge till sina barn. I grund och botten borde skolan/hemkunskapen bli betydligt bättre på att lära ut om bra och dålig mat, om kaloriunderskott och kaloriöverskott. Men gissar att många är rädda för att ta i frågan. Artikeln nämner att fetma leder till en mängd sjukdomar som diabetes, förfettning av levern, kognitiva svårigheter, cancer, astma, karies och tandlossning och Crohns sjukdom. Ändå låter föräldrar sina barn bli kraftigt överviktiga, det är ett stort svek mot barnen då man i praktiken förkortar deras liv med vilken mat man serverar dem. Tyvärr har det blivit ett stort stigma att prata om detta då många blir ledsna eller upprörda. Det kan jag förstå om vissa blir, men att bara acceptera läget och istället fortsätta trycka i våra barn och oss själva med dålig mat för att sedan behandla våra självförvållade sjukdomstillstånd med medicin är inte rätt väg att gå, när tillståndet enkelt behandlas med att vi faktiskt börjar äta bra mat i rätt mängder. https://www.hd.se/2025-04-20/tva-ars-vantan-pa-vard-for-skanes-overviktiga-barn/

Visa på X

@FranssonJosef Petra Lundh kommer till justitieutskottet på tisdag. Har inte bestämt mig för vilken fråga jag kommer ställa än, men klippet är helt klart provocerande.

Visa på X

Centerpartiets val av partiledare gör inte det enklare för väljarna att förstå vilken politik man faktiskt kommer få om man röstar på något av oppositionspartierna. Frågan är: Hur ska vänstersidan ha det? Vilken politik är det de väljare får som röstar på Socialdemokraterna?

Visa på X

Från battericeller till fängelseceller! 4168 personer går just nu fria i väntan på fängelseplats. @SDTobbe öppnar upp förnya arbetstillfällen i Skellefteå och Västerbotten. #Northvolt

Visa på X

Läser i kommentarsfält på sociala medier hur syrier, boende i Sverige, försvarar eller nonchalerar de senaste dagarnas massmord i sitt forna hemland. Om ni nu gillar utvecklingen får ni gärna återvända hem snarast möjligt. Er framtid är inte i väst. Ni har inget att göra här.

Visa på X

När jag ibland uttrycker att borgerligheten är ängslig, är det främst inte frågor om invandring eller kriminalitet jag tänker på, utan i grunden klassiskt liberala frågor som att tillåta gårdsförsäljning av alkohol, där vi snart får en halvmesyr till ny lagstiftning, eller som frågan om matkrav vid servering av alkohol, där det sannolikt inte lär hända något innan valet 2026. Jag har svårt att förstå hur liberala förändringar, som sannolikt har majoritet i riksdagen, inte kommer möta folkligt motstånd och när de väl är genomförda kommer vara svåra att riva upp, inte genomförs när en borgerlig regering väl får chansen att styra landet. Förändringar som deras egna väljare sannolikt dessutom efterfrågar.

Visa på X

Befolkningen är vad som skapar ett samhälle. Låt mig ta ett exempel: Om invånarna i Rydebäck och Rinkeby bytt plats hade den organiserade brottsligheten kraftigt minskat i Rinkeby, men blivit dominerande i Rydebäck. Samma fakta gäller såväl skolresultat som vilket annat mätbart ämne som helst. Att riva slitna flerbostadshus i mångkulturella områden är i grunden en bra idé. Inte minst om man kombinerar det med att låta bostadsutvecklare nyinvestera i framförallt bostadsrätter och större hyresrätter i dessa områden. Det bästa vore att kombinera detta med en aktiv återvandringspolitik för personer som aldrig kommer kunna bli en del av Sverige. Men att, som Socialdemokraterna föreslår, flytta invandrare till områden där det bor många svenskar är en usel idé. Som jag sagt många gånger tidigare: Svenskar gillar inte integration i praktiken. När de väljer bostadsort så vill de bo homogent, när de väljer skola eller idrottslag till sina barn resonerar de på samma sätt. De problem som finns i mångkulturella områden sitter inte i husets väggar eller i boendemiljön. Det är befolkningen som är problemet, de problemen löses inte av att de bor någon annan stans. Anvisningslagen efter migrationskaoset 2015 är ett bra exempel på hur dålig den politiken är. Från att den grova kriminaliteten tidigare bara fanns i våra större städer, så är det nu inte ovanligt med skjutningar och sprängningar även på mindre orter. Den politiken fungerar inte. Integration har heller inte alltid behövts i Sverige. Det är ett relativt nytt begrepp som blev aktuellt först efter att invandringen blev för stor. Dessutom är integration inte samhällets ansvar, det är individens uppgift att anpassa sig sitt nya hemland. För de svenskar som gillar integration har de naturligtvis möjligheten att bosätta sig i ett mångkulturellt område eller placera sina barn i en sådan skola, det står dem fritt. En bonus är att bostadspriserna är lägre och skolpengen är betydligt högre. Med Socialdemokraternas politik ska man inte längre kunna flytta från problemen, alla områden ska få ta del av dem. Alla ska straffas för deras misslyckade invandringspolitik.

Visa på X

Imponerad över den höga nivå som Morgongänget håller i @Riksstudios. Seriösa diskussioner med ett annat perspektiv än i vanlig media, med minimal budget i jämförelse. Viktiga röster i den sverigevänliga rörelsen! 🇸🇪

Visa på X