Idag föreslås kraftigt höjda elnätsavgifter igen. Detta är ett rån av hushållen. Myndigheten själv säger att elnätsbolagen överkompenseras genom detta. Nu ska dom ta ut ytterligare 100 miljarder av elnätskunderna. Vi kommer göra allt för att stoppa detta vansinne!
Visa på X →Nooshi Dadgostar
Vänsterpartiet
@nooshidadgostar.bsky.social (Bluesky)@nooshidadgostar@mastodon.nu (Mastodon)@dadgostarnooshi (X)535
inlägg
Att det inte saltas och plogas är ingen olyckhändelse, det är så det blir när skattesänkningar och leka marknad prioriteras. Ta tillbaka kontrollen.
Visa på X →Återigen sitter människor fast på svenska vägar. Att detta händer bara tre månader efter kaoset på E22 är tragiskt. Regeringen gjorde inget då och nu är det uppenbart att de inte heller lärde sig något. Att ministrarna försöker skylla på de drabbade är bara pinsamt.
Visa på X →Vänsterpartiet Dem Party, tidigare HDP, hade historiska valframgångar igår i Turkiet, trots repression från den turkiska staten lyckades man vinna starkt i de kurdiska områdena. Dessa valframgångar visar att motståndet mot Erdogan växer. Grattis till framgångarna!
Visa på X →Kommenterar SD och regeringens försämringar av sjukförsäkringen som presenterades idag: https://www.facebook.com/share/p/7fqFBy4jEYQBs7sH/?mibextid=WC7FNe
Visa på X →Detta är fruktansvärt mörkt. Allt tyder på att privata vårdgivare söver barn i onödan för att tjäna mer pengar. https://www.svd.se/a/JQK0LX/tandvarden-sover-barn-for-att-tjana-pengar-skriver-jonas-lindberg-v
Visa på X →FN:s säkerhetsråd kräver omedelbar vapenvila i Gaza. https://omni.se/fns-sakerhetsrad-kraver-vapenvila/a/AP4OLq
Visa på X →Mycket välkommet att EU nu tar steg för att använda frysta ryska statsmedel till att stödja Ukraina. Regeringen måste driva på för att så mycket som möjligt går till dom vapenleveranser Ukraina efterfrågar. Den vapenproduktion som finns i EU måste nu prioritera ukrainska behov.
Visa på X →Regeringens brist på klimatpolitik innebär enorma risker för oss alla. De har ingen plan, saknar prognoser och skjuter ansvaret till kommande mandatperiod. Klimatministern bluffar för svenska folket.
Visa på X →Tidöpartierna och C i Västra Götaland röstar alltså ner det rödgröna styrets förslag på en extra miljard till sjukvården för att förhindra varslen på bla Sahlgrenska. Man tror inte sina ögon. Det här kommer vi aldrig glömma. Skämmes tamefan. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forslag-om-rodgron-extramiljard-till-sjukvarden-i-vastra-gotaland-rostades-ner
Visa på X →Vi måste stödja Ukraina med det vi kan, så snabbt vi kan. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vansterpartiet-vill-prioritera-vapenexport-till-ukraina/
Visa på X →Svenska miljonärer är rikare än någonsin. ”Det är helt unikt. Vi har aldrig sett något liknande, det finns väldigt mycket pengar i landet.” Samtidigt stora nedskärningar i välfärden, försämrad a-kassa och utförsäkringar. https://omni.se/a/bgy32g
Visa på X →Sjukast får vänta längst på operation idag. Så här ska inte sjukvården fungera. Vård måste ges efter behov. Förändring behövs. https://sverigesradio.se/play/artikel/8606712
Visa på X →Bra att EU nu till slut har antagit stärkta rättigheter för matbud och andra gigarbetare. Inte så starkt som behövs men ändå ett steg framåt. Men fortfarande märkligt att S till skillnad från t ex sina danska kollegor hamnade på fel sida i detta.
Visa på X →Önskar min kollega @MRMortagua och våra vänner i @BlocoDeEsquerda all lycka till i det portugisiska valet imorgon. För ett jämlikt Portugal! Força Bloco 🇸🇪🇵🇹
Visa på X →Bra att regeringen till slut ändrar sig. Svälten i Gaza är utbredd och palestinska barn har dött av bristen på mat. Regeringen har tyvärr åsamkat mycket skada under denna tid. https://omni.se/a/4o5w6o
Visa på X →Nedskärningar i vården och annan kvinnodominerad välfärd. Utförsäkringar av sjuka. Skattesänkningar som ger mindre till kvinnor än män. Avskaffad feministisk utrikespolitik. Och mycket mer. Regeringen är den mest kvinnofientliga i Sverige i modern tid. https://www.expressen.se/debatt/regeringen-ar-den-mest-kvinnofientliga-i-var-tid/
Visa på X →Sverige är nästan sämst i Europa på att satsa på järnväg. Ändring behövs. https://www.dn.se/ekonomi/sa-lite-ny-jarnvag-bygger-sverige-jamfort-med-resten-av-europa/
Visa på X →Jimmie Åkessons uppläxningar om att handla billigare är ett hån mot alla som kämpar för att få pengarna att räcka. Hans regering har inte lyft ett finger för att göra något åt matpriserna. Ta lite politiskt ansvar någon gång. https://tt.omni.se/akesson-handla-billigare-mat/a/pQoryG
Visa på X →Statsministerns vårdlöfte blev ett vårdsvek. Åkesson och Kristerssons besked idag innebär massuppsägningar. Det är de sjuka, barnen, de gravida som tar smällen.
Visa på X →Helt ohållbart. Tre matjättar kontroller 90% av dagligvaruhandel. Regeringen måste nu se över hur denna ägarstruktur kan brytas upp och nya etableras som istället främjar en sund konkurrens. Prishöjningarna behöver stoppas nu. https://tt.omni.se/nu-hojer-matjattarna-priserna-igen/a/xgGQeX
Visa på X →När järnvägssystemet inte är sönderprivatiserat utan offentligt och sammanhållet.
Visa på X →Idag frågade jag statsministern i riksdagen: Var går gränsen för dig och Åkesson? Hur många liv ska riskeras innan ni reagerar på vårdkrisen? När ska du uppfylla ditt vårdlöfte? Jag fick återigen inget tydligt svar. Samtidigt fortsätter vårdkrisen: https://www.sydsvenskan.se/2024-02-29/sus-drar-ner-pa-personal-flera-hundra-tjanster-ska-bort
Visa på X →Det fortsätter komma stora varsel i sjukvården. Men var håller statsministern hus? Håller han sitt löfte om att ingen inom vården ska sägas upp? https://corren.se/bli-prenumerant/artikel/lq47v3er/oc-1m1kr_s_23
Visa på X →Ulf Kristersson måste uppfylla sitt vårdlöfte. Allt annat vore ett fruktansvärt svek. Sverige är värd en större trygghet än så här. Vi har råd med en anständig sjukvård.
Visa på X →