Regeringen behöver återuppta stödet till UNWRA och öppna upp för att ta emot patienter från Gaza. Krigsförbrytarna ska ställas till svars, vilket regeringen aktivt nu måste agera för. Ett slut på ockupationen och en tvåstatslösning är vad arbetet behöver inriktas mot nu.
Visa på X →Nooshi Dadgostar
Vänsterpartiet
@nooshidadgostar.bsky.social (Bluesky)@nooshidadgostar@mastodon.nu (Mastodon)@dadgostarnooshi (X)535
inlägg
Äntligen vapenvila efter månader av obeskrivligt lidande. Nu måste det blir permanent eldupphör. Mat och mediciner behöver släppas in och återuppbyggnaden av ett Gaza i ruiner påbörjas.
Visa på X →Ett helt bisarrt ”svar” på min enkla fråga om varför KD (inte Livets ord) precis lämnat in ett förslag till riksdagen om att begränsa aborträtten enligt tysk modell. Det hade räckt med ett enkelt svar. Men tydligen gör Ebba allt för att slippa prata om KD:s abortförslag.
Visa på X →Aktiebolag i skolsektorn kan inte ha oinskränkt rätt till skattemedel. Det flyttar resurser från alla barn till vinstuttag i oseriösa och för barnen olämpliga bolag. Regeringen måste sätta stopp för detta nu. Våra barn måste vara viktigare än så här. https://www.etc.se/debatt/stoppa-foerskolekaoset-ge-makten-till-kommunerna
Visa på X →Skriver ihop med Kirsti Bergstø om att Sverige och Norge tillsammans måste sätta press på förändringar i EU:s elmarknad. Priserna blir för höga i nuvarande system.
Visa på X →Sjukvården är avgörande för Sveriges beredskap. Regeringens nedskärningar i vården försätter Sverige i ett svårt läge i händelse av krig eller katastrof. Mer personal, fler vårdplatser och en helt annan politik är nödvändig för Sveriges krisberedskap. https://www.dn.se/debatt/vard-och-omsorg-maste-fungera-redan-fore-krisen/
Visa på X →Fel väg att gå. ”Det Socialdemokraterna de facto föreslår är att ”regeringen startar ett konsortium som lånefinansierar utbyggnaden av Malmbanan mot framtida intäkter från banavgifter”, det vill säga samma lösning som användes när Arlandabanan byggdes.” https://www.gp.se/debatt/s-saljer-ut-vara-jarnvagar-och-ger-kontrollen-till-foretagen.1cd73606-d056-41f3-bb4e-f8d1adb62df9
Visa på X →Det försvann 174 vårdplatser i Sverige inom slutenvården 2023. Regeringen och SD:s aviserade neddragningar i vården för i år kommer förvärra situationen. Stötande att dom utsätter personal och patienter för den här behandlingen. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/vardplatserna-i-vasterbotten-har-minskat-mest-i-landet-folj-personalens-kamp-pa-akuten-i-umea
Visa på X →Järnvägssystemet behöver tas tillbaka i statlig kontroll. Svårt att begripa att det fortfarande finns så många riksdagsledamöter som försöker stoppa denna rimliga reform.
Visa på X →Efter 30 år av nyliberal nedmontering. Förmögenheten fastnar i händerna på ett fåtal istället för att bidra till hela landets utveckling.


Det självklara för en svensk regering borde vara att markera stenhårt mot israeliska beslutet att stoppa FNs hjälporganisation UNWRA. Istället bidrar de nu till att legitimera beslutet. Det innebär svält som vapen mot civilbefolkningen. https://www.tv4.se/artikel/e8RD6bzL7mGHYSsOfb6Lt/sverige-slopar-stoedet-till-unrwa?utm_medium=TV4+Nyheterna&utm_source=twitter
Visa på X →Regeringen och SD:s skadliga politik riskerar att få långsiktiga effekter. Städningen nästa mandatperiod kommer bli omfattande.
Visa på X →Det här visar så tydligt på villfarelsen med att tro att kontroller ska lösa problemet med att marknadsskolan rånar våra elever på deras framtid och kommunerna på sina skattemedel. Vi måste ta tillbaka kontrollen över skolan - marknadsskolan måste bort. https://sverigesradio.se/artikel/skolinspektionen-har-inte-fatt-in-viten-pa-fem-ar-bedrovligt
Visa på X →Dags att stoppa rånet på våra gemensamma resurser! Här är ytterligare ett omsorgsföretag som har gängkriminella som anställda hos HVB-hem, familjehem och skyddade boenden. Bolaget har en omsättning på hundratals miljoner. Regeringen måste agera nu! https://sverigesradio.se/play/artikel/8838858
Visa på X →Att alla skulle ha ett jobb med tillräckligt betalt var en gång målsättningen i Sverige. Nu har vi en regering som inte bryr sig när arbetslösheten stiger över 8%. Investeringar i välfärden, omställningen och i människor skulle bryta den här utveckligen.
Visa på X →I ett läge där Norge inser problemet och diskuterar att stänga två elkablar, öppnar nu Ebba Busch för att bygga nya kablar från Sverige till Tyskland. Tajmingen är obegriplig. När ska Busch erkänna att det är elexporten som skapar priskaoset och ta ansvar?
Visa på X →Där länder med stor elexport får betala ett högt pris för det, samtidigt som andra vinner på att importera istället för att bygga egen energiproduktion. Om detta inte förändras kommer fler länder att få samma diskussion som den som är i Norge


Norge fick betala över 13kr/kwh förra veckan. Landet som kanske har världens bästa elsystem. Det berodde på hur prissättningen numera fungerar på EU:s marknad. Ett system med helt fel incitament. https://www.energinyheter.se/20241213/32426/norge-overvager-att-bryta-elforbindelser-med-eu-priserna-skenar
Visa på X →Läs detta över helgen @BuschEbba och återkom med förslag. "Varför fortsätter Ebba Busch att agera som om problemet med de periodvis höga elpriserna är en effektbrist som faktiskt inte existerar? Varför tar hon inte initiativ till en elprisreform?" https://www.dn.se/insandare/ebba-busch-far-med-osanning-om-orsaken-till-elpriserna/
Visa på X →Vi är överens med södra Sveriges företagare. Sverige ska inte straffas för att vi har mycket billig el som vi dessutom exporterar. Regeringen och SD måste nu skydda Sveriges hushåll och företag från tyska elprischocker.


En minister kan inte påstå vad som helst. De extrema elpriserna beror på ett orimligt system för prissättning av el och det är det som måste lagas. Ta tillbaka kontrollen över elmarknaden. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OomGBw/ebba-busch-ku-anmals-anklagas-for-att-ljuga-om-elkaoset
Visa på X →Idag presenterar vi förslag för att ta kontroll över elnäten och sänka avgifterna. Elnätsavgiften blir en allt större del av elräkningen. Orsaken är elnätsbolag som tar ut oskäligt höga elnätsavgifter. Det orimliga systemet måste få ett slut. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/5Ey9oW/v-hushallen-ranas-av-elbolagen
Visa på X →Tragiskt att Busch inte förstår hur elmarknaden fungerar. Det här beror på att vi smittas av dom tyska elpriserna. Sverige har ett elöverskott nu. När ska regeringen börja skydda svenska hushåll från detta? Inför Sverigepriser nu.
Visa på X →Synd att Ebba Busch har tackat nej till debatt med mig imorgon i P1 om elpriset. Regeringen och SD måste agera omedelbart. Stoppa elprissmittan från Tyskland. Inför Sverigepriser nu!
Visa på X →Idag kommer elpriset gå över 5 kr/kWh i stora delar av Sverige. Ebba Buschs elmarknad är ett haveri som slår hårt mot hushåll och företag. Istället för att tipsa om varma underställ behöver hon ta kontroll över elmarknaden.
Visa på X →