Statsministern och statsråden får högre löner. Kanske inte vad som borde vara prioriterat just nu. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1471691
Visa på X →Nooshi Dadgostar
Vänsterpartiet
@nooshidadgostar.bsky.social (Bluesky)@nooshidadgostar@mastodon.nu (Mastodon)@dadgostarnooshi (X)535
inlägg
Kristersson har inte längre majoritet i riksdagen. Framstår allt mer som han håller på att tappa kontrollen helt. Frågan är om han och hans ministrar klarar att hålla sig kvar fram till valet. https://omni.se/a/L4jqXQ
Visa på X →När SD inte längre kan fuska igenom regeringens förslag i riksdagen tvingas högerpartierna backa. Mycket bra att förslaget om små barn i fängelse nu dras tillbaka.
Visa på X →En skandalös dom efter hissolyckan i Sundbyberg. Det finns ingen rättvisa för arbetare som går till jobbet på morgonen men sen inte kommer hem till familjen. Hur kan ingen vara ansvarig? Lagen måste skärpas.
Visa på X →@susannasilfver Varför har du klippt bort när jag svarar på frågorna?
Visa på X →Sverige står upp för frihet, demokrati och Europas säkerhet. Därför välkomnar jag att Sverige nu levererar JAS Gripen till Ukraina 🇸🇪🇺🇦 Gripen kommer stärka Ukrainas försvarsförmåga och skickar en tydlig signal: Europa backar inte undan för rysk aggression. Vi står med Ukraina.
Visa på X →Sänkningen av avgiften i kollektivtrafiken är mycket bra vänsterpolitik. Vi har drivit det under en längre tid. Självklart ska reformen permanentas med en ny regering. Mer än 450 ska inte ett månadskort kosta för en vuxen någonstans i Sverige. Sänkningen är här för att stanna.
Visa på X →Varför använder inte Svantesson SBAB för att öka konkurrensen och sätta press på övriga banker att sänka räntan? Varför är moderater så rädda för konkurrens?
Visa på X →Matpriserna har gått upp med 30%. Nu sjunker priserna med 5% för att matjättarna är pressade av mediebevakningen kring matmomsen. Helt otillräckligt förstås. I vanlig ordning ställer regeringen till med ett helvete och tar sedan åt sig äran för en mindre förbättring. Pinsamt.
Visa på Bluesky →Matpriserna har gått upp med 30%. Nu sjunker priserna med 5% för att matjättarna är pressade av mediebevakningen kring matmomsen. Helt otillräckligt förstås. I vanlig ordning ställer regeringen till med ett helvete och tar sedan åt sig äran för en mindre förbättring. Pinsamt.
Visa på X →Skriver ihop med våra listtoppar om hur vi ska stärka sjukvården. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/ExJQqP/tre-prioriteringar-sa-vill-vi-i-v-starka-sjukvarden
Visa på X →@MrWaternooze @Ericson_ubbhult @alessiodsantos @vansterpartiet Nej.
Visa på X →En skandal att SD under dagens omröstning skapade en falsk majoritet i riksdagen för att få sin vilja igenom. SD saknar respekt för demokratiska spelregler. Det är självklart att voteringen behöver göras om. Vad visste Kristersson om agerandet?
Visa på X →@anderslindberg Visste att du skulle bli (V) Anders!
Visa på X →Anmärkningsvärt att Sverige har EU:s lägsta löner i äldreomsorgen. Det är ohållbart. Vi vill höja lönerna i äldreomsorgen och ta bort minustyrningen. https://arbetet.se/2026/04/07/samsta-lonerna-i-eu-sa-vill-kommunal-radda-aldreomsorgen-sag-nej/
Visa på X →Det här funkar inte. Regeringen måste dra tillbaka nedläggningslagen för att förhindra att skyddade boenden försvinner. Utsatta kvinnor betalar priset.
Visa på X →Självklart ska effekttarifferna tas bort. Men det räcker inte. Sänk elnätsavgifterna och sätt ett elpristak som är lägre än regeringens. Ett elstöd behöver betalas ut för årets höga elräkningar. Regeringen behöver arbeta för att frikoppla gaspriserna från svenska elpriser.
Visa på Bluesky →Självklart ska effekttarifferna tas bort. Men det räcker inte. Sänk elnätsavgifterna och sätt ett elpristak som är lägre än regeringens. Ett elstöd behöver betalas ut för årets höga elräkningar. Regeringen behöver arbeta för att frikoppla gaspriserna från svenska elpriser.
Visa på X →@susannasilfver Du vågade inte säga vilken politik vi presenterade Susanna? Vi vill alltså bromsa hyreshöjningarna. Ni har lovat väljarna marknadshyror nästa mandatperiod.
Visa på X →Vilket hyckleri. Regeringen och SD springer till Bryssel för att sälja ut svensk el och låta den dyra gasen sätta priset på de svenska hushållens el. Det kommer driva upp elpriserna maximalt. Detta ligger inte Sveriges intresse och måste stoppas. https://www.di.se/nyheter/kriget-oppnar-for-ny-strid-om-eu-s-elmarknad/
Visa på X →Det är tid att jobba mindre. Vi presenterar en nyhet med våra prioriteringar inför regeringsförhandlingarna efter valet. https://www.youtube.com/live/7wo1WYzp5Jw?si=hmBNOxoOyuLC3R1H
Visa på Bluesky →Regeringen och SD har valt att bygga ytterligare utlandskablar istället för att bygga elnät i Sverige. Det höjer elpriserna. Det är djupt ansvarslöst och behöver åtgärdas omedelbart av energiministern. Sänk elpriserna. https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=2b4ab34c-964e-4131-84ed-0b6ca8b17f24
Visa på X →Urbota korkat att våra skattepengar hamnar i fickorna på Academedia istället för att gå till barnen. Ser ut som att det krävs ett regeringsskifte för att få ordning på detta. https://omni.se/a/JOE278
Visa på X →Bankkunderna tvingas finansiera detta osunda kalas. Fullt rimligt att bankmiljardärerna nu får betala tillbaka till vår samhällsgemenskap. https://www.borskollen.se/nyheter/27/seb-foreslar-rekordutdelning-trots-minskad-vinst
Visa på Bluesky →Bankkunderna tvingas finansiera detta osunda kalas. Fullt rimligt att bankmiljardärerna nu får betala tillbaka till vår samhällsgemenskap. https://www.borskollen.se/nyheter/27/seb-foreslar-rekordutdelning-trots-minskad-vinst
Visa på X →