Trots sina tidigare vallöften så valde den svenska regeringen att göra gemensam sak med Ungern och säga ja till Chat control. Tack och lov stoppas nu förslaget, om än tillfälligt, av Nederländerna. Hoppas att vi snart för gott kan stoppa denna enorma inskränkning i integriteten.
Visa på X →400
inlägg
Det finns en anledning till att sexköp och människohandel fortfarande är en epidemi, och det är för att sådana som Henrik ursäktar det. Så bra av gjort av Farah och Jenny, fler måste våga markera mot unkna värderingar
Visa på X →Ebba Busch uttalanden om Vattenfall är uppenbart ministerstyre och skadar dessutom bolagets trovärdighet. Så ska inte ett statsråd agera. Därför KU-anmäler vi idag Ebba Busch. https://www.dn.se/sverige/centerpartiet-ku-anmaler-ebba-busch-efter-utspel-om-vattenfall/
Visa på X →Det som Maria Malmer Stenergard utsattes för idag är vidrigt. Självklart får man tycka olika. Men ingen ska behöva ta emot sådant hat och hot, varken i riksdagens kammare eller i någon annan del av vårt samhälle. All min omtanke till @MariaStenergard
Visa på X →En sak är säker @BuschEbba. Det blir ingen ny effekt ut till företag och industri så länge din regering försvårar för ny elproduktion.
Visa på X →Regeringen är desperat och säger vadsomhelst nu. Alla andra har fel, vattenfall, energiforsk, Sydsvenska handelskammaren. Det räcker nu. Bygg kablarna och få vindkraften byggd, för Skånes och Sveriges skull. Sluta med oseriösa argument som alla andra dömer ut.
Visa på X →"Utopiskt förslag" säger Ebba om något som gällde för bara ett par år sedan, tills hon själv drog undan mattan för snabb utbyggnad av elproduktion. Om det är något som är utopiskt så är det väl att sätta spaden i marken för ny kärnkraft innan nästa val.
Visa på X →Ebba Busch påstår gång på gång att alla andra har fel om energin, medan hon har rätt. Idag ska hon ”syna” Vattenfall om anslutningsavgifterna. Nu synar jag och svenska folket istället dig Ebba. Du är ansvarig minister, det är dags att börja ta ansvar. https://www.dn.se/ekonomi/ebba-busch-om-vattenfall-de-har-inte-koll-pa-sina-grejer/
Visa på X →Det är 30 år sedan Estonia förliste. Minnena från den dagen är fortfarande starka. Mina tankar går till alla de familjer som aldrig fick återse sina nära och kära, till de som än idag tvingas bära med sig fasansfulla minnen och till de vars hjälteinsatser räddade liv.
Visa på X →@angmananton @VictorRundstrom Så bra och pedagogiskt förklarat Anton
Visa på X →Bra förklarat av Ulrika för att förstå allvaret i beslutet om Chat control. Ett enormt ingrepp.
Visa på X →Ett sorgligt beslut, men inte oväntat, när regeringen med Moderater, Kristdemokrater, Liberaler gör gemensam sak med Socialdemokrater för att inskränka vår rätt till privat digital kommunikation. Ett av de största ingreppen i vår integritet i modern tid. Men Ungern jublar.
Visa på X →@Socialliberaler Det sjunker inte, tvärtom så ökar det. En väldigt sorglig utveckling, allra mest för de ungdomar som ser dörren slås igen i sitt ansikte. https://sverigesradio.se/artikel/niondeklassares-betyg-sjunker-lagre-andel-ar-behoriga-till-gymnasiet
Visa på X →@HannesSnabb Svensk skola drabbas nu av de värsta nedskärningarna sedan 90-talets finanskris. Inte bara lärare, utan skolpersonal i stort sägs upp. Det är att tillåta skolkrisen att fortsätta https://www.vilarare.se/nyheter/nedskarningar/lararnas-varning-varsta-nedskarningarna-pa-30-ar/
Visa på X →Nya siffror från Skolverket visar att utslagningen i skolan fortsätter. I våras lämnade 20 000 elever grundskolan utan behörighet till gymnasiet. Centerpartiet kommer därför kalla Lotta Edholm till utskottet. Hon måste förklara varför regeringen tillåter skolkrisen att fortsätta.
Visa på X →Hellre sent än aldrig. Regeringen verkar äntligen ha vaknat och svänger nu i frågan om att slopa betyget F. Det är bra att man nu lyssnar på det som Sveriges lärare, Centerpartiet och till och med regeringens egen utredare kräver. Utslagningen i svensk skola måste stoppas.
Visa på X →Lyssnar på regeringens pressträf. De gör det svårt, när det egentligen är enkelt. Regeringens utsläppsgris kan inte sminkas grön. Sverige är längre ifrån att nå våra klimatmål idag än innan regeringen tillträdde. Det är skamligt och ett svek mot klimatet.
Visa på X →I våras ville Liberalerna förbjuda anonyma trollkonton. Där gick deras röda linje. Men istället har regeringen lämnat frågan utan åtgärd. Därför väcker Centerpartiet imorgon frågan i Konstitutionsutskottet. @JohanPehrson, kommer du stå för ditt ord och rösta för ett förbud?
Visa på X →Regeringens utredare bekräftar den kritik Centerpartiet riktat mot betygsystemet, som stoppar var femte elev från att börja gymnasiet. Nu återstår att se om regeringen kommer att lyssna. Det är Sveriges betygsystem som är odugligt – inte Sveriges elever. https://www.vilarare.se/nyheter/betyg/avslojar-skrotar-f--nytt-betygssystem/
Visa på X →Grattis Jessika Roswall, ny kommissionär för miljöfrågor och cirkulär ekonomi. Ett fint uppdrag för frågor där Sverige historiskt haft ett starkt förtroende. Nu vilar ett stort ansvar på henne och EU att öka takten i att ställa om till den gröna ekonomin och värna vår miljö.
Visa på X →Regeringen lägger 2,5 miljarder kronor på återvandring. Tänk om de pengarna istället kunde gå till att anställa fler lärare eller göra det enklare för människor att få ett jobb. Det hade på riktigt hjälpt integrationen och gett fler en möjlighet att bli en del av vårt samhälle.
Visa på X →Efter år av påtryckningar från Centerpartiet om nya energisamtal verkar regeringen äntligen redo att göra sin del. Vice statsminister Ebba Busch ser fram emot att ”gör upp brett”. Bra - när ses vi för att ta långsiktigt gemensamt ansvar för Sveriges energisystem?
Visa på X →Tobias Billström har en lång politisk karriär bakom sig och förtjänar beröm för många av de insatser han gjort under dessa år. Jag önskar honom all lycka till framöver och hoppas våra vägar korsas även i framtiden.
Visa på X →30 grader i september. Det är så varmt det idag varit i Helsingborg. Det kan verka skönt, men bakom detta finns ett väldigt allvar. Klimatförändringarna är inte framtiden, de är här och nu. Ändå väljer regeringen att fortsätta chockhöja utsläppen.
Visa på X →Regeringen måste lägga ner sitt kraftslagskrig. Svart på vitt ser vi nu hur deras agerande skrämmer bort investeringar och ger oss mindre elproduktion. Det här riskerar att försena och omöjliggöra Sveriges elektrifiering och gröna omställning.
Visa på X →