Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Morgan Johansson

Socialdemokraterna

@johanssonmorgan.bsky.social (Bluesky)@johanssonmorgan (X)

432

inlägg

Nu passeras ytterligare en gräns. Många länder, inklusive Sverige, har fördömt Israels agerande. Men det räcker inte med uttalanden. Självklart måste Israels ambassadör kallas upp till UD så att Sveriges protest kan framföras öga mot öga, istället för att munhuggas på X. ->

Visa på X

Israels regering är sedan tidigare misstänkt av Internationella Brottmålsdomstolen ICC för allvarliga krigsbrott i Gaza och brott mot mänskligheten. Dessutom finns ett klart utslag från Internationella domstolen ICJ att bosättningarna är olagliga och ska utrymmas.->

Visa på X

Man driver också på för ytterligare illegala bosättningar, och öppnar för att israeler ska kunna köpa mark på ockuperat område. Detta är ytterligare flagranta brott mot FN-resolutionerna, Osloavtalet och internationell lag.->

Visa på X

Begärde idag att Israels ambassadör ska kallas upp till UD, och att Sveriges export av krigsmateriel till Israel ska upphöra. I söndags beslutade Israels regering att kraftigt utöka Israels kontroll över de palestinska områdena på Västbanken. -> https://omni.se/a/q6Wk2w

Visa på X

Sverige fördömer Israels beslut att kraftigt utöka sina befogenheter på det ockuperade Västbanken, i strid med internationell lag. Men varför vågar inte utrikesministern framföra kritiken öga mot öga? Israels ambassadör borde kallas upp till UD, istället för att munhuggas på X.

Visa på X

Danmark stödjer UNRWA. Och ja, Danmarks utrikesminister Lars Løkke Rasmussen leder det borgerliga partiet Moderaterne.

Visa på X

Med tanke på vad som hänt, och fortfarande händer, i Iran bör EU-länderna kalla hem sina ambassadörer för konsultationer. Det vore ytterligare en kraftfull diplomatisk markering mot regimen.

Visa på X

Men det räcker förstås inte. Nu måste sanktionerna skärpas och utökas, särskilt mot regimens ledare. Dessutom bör FN sätta upp en tribunal för att döma de ansvariga för det brutala våldet mot civila. Det vi sett kan kvalificeras som brott mot mänskligheten. ->

Visa på X

Mycket bra att fler länder nu ansluter sig till kravet på att terrorstämpla Irans islamiska revolutionsgarde! Men djupt tragiskt att det sker först efter att tiotusentals människor dödats av regimen. En enig svensk riksdag har krävt detta i tre års tid. https://omni.se/a/y57OPJ

Visa på X

Belgien, Kanada, Danmark, Frankrike, Island, Irland, Japan, Norge, Portugal, Spanien och Storbritannien fördömer Israels rivning av UNRWA:s högkvarter i Östra Jerusalem. Men inte Sverige. Varför? Mycket anmärkningsvärt.

Visa på X

Uppgifterna om storskaliga massakrer i Iran är fasansfulla. Det måste nu till en internationell mobilisering mot Irans regim, med omfattande sanktioner.

Visa på X

Bra att det äntligen verkar röra sig när det gäller terrorklassning av Irans islamiska revolutionsgarde. Det har en enig svensk riksdag krävt i tre år, men inget har hänt. Nu måste det beslutet fattas när EU:s utrikesministrar träffas på torsdag. -> https://omni.se/a/d4mwd1

Visa på X

USA har med detta i praktiken brutit mot handelsavtalet mellan EU och USA. EU måste tyvärr svara bestämt, och inte dra sig för att använda tullar och andra handelsrestriktioner för att slå tillbaka. Det är olyckligt, men oundvikligt. https://omni.se/a/wreLvn

Visa på X

Vi har länge begärt att Ulf Kristersson ska kalla till partiledaröverläggningar, och vi utgår nu ifrån att han hörsammar det. Läget är allvarligt.

Visa på X

Det här innebär en eskalering, men nu är det viktigt att vi står starka, i Europa och Norden. Vi ska stå upp för våra vänner även när det blåser, och vi böjer oss inte för påtryckningar. -> https://omni.se/a/bOnJlk

Visa på X

Mycket starka och tydliga besked av Danmarks Mette Frederiksen och Grönlands Jens-Frederik Nielsen. En uppvisning i klarhet och enighet, och mycket viktigt inför morgondagen. ”Mette Frederiksen: ’Det svåraste ligger framför oss” (via @omni_red) https://omni.se/a/8p690A

Visa på X

9 000 nya s-medlemmar under 2025, och partiet växer! Också ett tecken på att folk är trötta på högerregeringen, och att allt fler vill vara med i arbetet för att byta ut den. Bra besked inför valåret 2026!

Visa på X