FN har säkert många fel och brister, men man har levererat på sin huvuduppgift: under dessa 80 år har inga krig eskalerat till ett världskrig. Det ska högern tänka på, när man nu angriper FN på alla sätt. En värld utan FN vore en mycket farligare värld.
Visa på X →432
inlägg
FN bildades för att förhindra att en sådan katastrof skulle ske igen. Ett tredje världskrig, med kärnvapen, skulle kunna utplåna hela mänsklighetens livsförutsättningar. ->
Visa på X →Debatterade FN med Benjamin Dousa i Agenda förra veckan. Andra världskriget kostade över 70 miljoner människor livet, ledde till total förstörelse i stora delar av världen och innefattade världshistoriens värsta folkmord, Förintelsen. ->
Visa på X →Det här är ju ofattbart klantigt. Arbetsdomstolens uppgift är att upprätthålla ordning och reda på arbetsmarknaden, men det verkar inte vara prioriterat av regeringen.
Visa på X →@susanne609 Ja, och som du ser var Ann Linde med på 89 procent av mötena. Dvs avsevärt bättre än dagens utrikesminister.
Visa på X →Utrikesministern har alltså uteblivit från vart tredje EU-möte som hon kallats till. Senast var i somras, utan att kunna redovisa några skäl. Detta i en tid med Ukraina, Gaza och Sudan. Vad kan då vara viktigare än att träffa sina europeiska kollegor? https://www.europaportalen.se/2025/10/stor-granskning-flera-svenska-ministrar-uteblev-fran-eu-moten
Visa på X →@spymusuem Det är nuvarande regering som beslutat om dessa pengar på ett regeringssammanträde i våras.
Visa på X →@sussu72 Det här har inte Sida med att göra. Det är pengar som betalats ut direkt från den svenska regeringen.
Visa på X →Ulf Kristersson har sagt att inga pengar gått till somaliska regeringen. ”Vi stöttar inte några Hamaskramare”. Det är alltså också fel. Forssell måste redovisa hur vartenda öre använts. Och vad visste egentligen Dousa och Kristersson? Eller har Forssell fört dem bakom ljuset?
Visa på X →Somalia är världens näst mest korrumperade land. Det är ofattbart naivt att betala ut miljontals kronor till en sådan regim utan att ha en aning om hur pengarna ska användas. Benjamin Dousa har sagt att inga svenska pengar gått till den somaliska staten. Det är alltså fel. ->
Visa på X →Sverige finansierar alltså tre (!) somaliska tjänstemän på premiärministerns kansli med löner på över 100 000 kronor i månaden. Ingen vet vad de gör. Det här är ju rena mutpengar till en islamistisk och antisemitisk regim, vars ledare hyllar Hamas. -> https://www.dn.se/sverige/hemligt-upplagg-svenska-pengar-till-regeringen-i-somalia/
Visa på X →Temat på moderatstämman sägs alltså vara ”rättvisa”…


Regeringen mörkade Landerholms slarv i månader och år tills journalister grävde fram det. Nu gör högern allt för att förhindra en KU-granskning före valet. Vad har de att dölja? ”Bråk i KU om Landerholmaffären. Jennie Nilsson: Mörkläggning” https://www.dn.se/sverige/storbrak-i-ku-om-landerholmaffaren-morklaggning/
Visa på X →@Tsjgreen Efter 3 år med högerregering har välfärden försämrats och tillväxten ligger i EU:s bottenträsk.
Visa på X →Debatterade i Agenda FN:s ekonomiska kris, som Sverige dessvärre bidragit till. Sveriges röst i världen har tystnat och stödet till FN och de allra fattigaste har dragits ner. Det gör att allt färre lyssnar till Sverige i internationella sammanhang, och vårt anseende sjunker.
Visa på X →@Ericson_ubbhult @ALomander ”Den faktorn”? Du menar kriget i Ukraina? Ja, kriget drev upp priserna i hela västvärlden, och ligger nu kvar på hög nivå. Här i Sverige kompenserade ni era rika kompisar med frikostiga skattesänkningar, och lät låg- och medelinkomsttagare ta smällen. Därför ökar fattigdomen.
Visa på X →Att grundlagsändringar ska ha breda majoriteter bakom sig har varit självklart i Sverige tidigare. Nu vill SD öppna upp för att en liten majoritet ska kunna driva igenom ändringar som undergräver demokrati och mänskliga rättigheter. Som i Ungern. https://www.dn.se/ledare/sjalvklart-ska-oppositionen-ha-vetoratt-i-demokratin/
Visa på X →Intervjuades av Aftonbladet. I torsdags påstod regeringen att man utredde vad som hänt. Men man har alltså fortfarande inte ens hört av sig till Greta Thunberg. En regering måste stå upp för alla medborgare, också för dem som man inte sympatiserar med. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JbVamP/morgan-johansson-kraver-utredning-av-regeringens-greta-hantering?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →@Ericson_ubbhult @ALomander Du anklagade mig för att ljuga, men uppenbarligen hade du inte ens sett inslaget och tagit del av rapporten. Slappt, Jan. Du kan förstås ha invändningar mot deras sätt att mäta fattigdom. Men du kan inte förneka den kraftiga försämringen sedan 2021.
Visa på X →@Ericson_ubbhult @larsson1981 Exakt vad är lögnen?


Resultatet av tre år med högerregering: - skattesänkning på 6 000 kronor i månaden för Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson och andra höginkomsttagare. - 100 000 fler arbetslösa. - Fördubblat antal fattiga. ”Fattigdomen i Sverige skenar – 700 000 fattiga” https://www.tv4.se/artikel/9aaDDOjSJ0nymJEzNASwJ/700-000-svenskar-lever-i-fattigdom-sticker-ut-i-europa
Visa på X →Debatterade Sveriges bistånd till Somalia i SVT i förra veckan. Sverige har i hemlighet betalat ut 100 mkr till Somalias regering, bl a till premiärministerns kansli. Somalias premiärminister är välkänd islamist, Hamasanhängare och antisemit.
Visa på X →Johan Forssells och Benjamin Dousas upplägg med att pumpa in 100 mkr i biståndspengar till den somaliske premiärministern verkar inte fungera så bra. Så fruktansvärt naivt. ”Uppgift: Flyg med utvisade somalier ställdes in” https://omni.se/a/Ey3AAA
Visa på X →Sant. ”Andersson: Kristerssons underlag har spruckit nu” (via @omni_red) https://omni.se/a/LM8L61
Visa på X →M-källa: ”Tidigare ville vi få upp Liberalerna till 4 procent, nu måste vi i stället se till att få ner dem till 0 procent. Det är så vi resonerar.” Kul för Mohamsson att gå till jobbet på måndag. https://omni.se/a/8qr7Or
Visa på X →