1. Från och med idag hade barnbidraget kunnat vara 200 kr högre. Men SD-regeringen lade istället de pengarna på en skattesänkning för de allra rikaste.
Visa på X →419
inlägg
Idag betalas årets första barnbidrag ut. Här kommer fyra fakta om barnbidraget:
Visa på X →Faktiskt väldigt nöjd med min mustiga gulaschsoppa.

Tycker regeringen fortfarande att det var smart att rivstarta mandatperioden med att dra ner på tågunderhållet? Inte heller så bra tillväxtpolitik att människor fastnar i tågtrafiken istället för att komma fram till jobbet https://www.dn.se/direkt/2025-01-16/tagens-punktlighet-samsta-sedan-2010/
Visa på X →Skriver om den växande arbetslösheten - 70 000 fler arbetslösa sedan SD regeringen tillträdde. https://www.hallandsposten.se/asikter/debatt/regeringen-sviker-hundratusentals-svenskar.4187d601-af1a-4f67-8d07-558e362ecf2a
Visa på X →Sverige har blivit fattigare och det märks i vardagsekonomin. SD-regeringen har misslyckats - Svag tillväxt och företagskonkurserna slår i taket - 70 000 fler går arbetslösa - Vanliga familjer har svårt att få ekonomin att gå ihop. Så ser bokslutet ut för Sverige.
Visa på X →Dystert bokslut! https://www.dn.se/debatt/dystert-bokslut-for-sverige-och-regeringen-saknar-plan/
Visa på X →SD-regeringen låter vanligt folk betala priset för deras misslyckade ekonomiska politik. Matpriserna har ökat med över 25 procent under kostnadskrisen. Sverige förtjänar bättre än en svag regering som inte agerar i vanligt folks intresse. https://www.dn.se/ekonomi/billig-mat-okar-mest-i-pris/
Visa på X →Politiken behöver stärka folks köpkraft och hålla uppe konsumtionen. Vi har föreslagit höjt barnbidrag och en rättvis skattesänkning. Regeringen ger istället en skattebonus till de rikaste. Dålig konjunkturpolitik! https://www.dn.se/ekonomi/ki-hushallens-framtidstro-sjunker/ https://www.dn.se/ekonomi/ki-hushallens-framtidstro-sjunker/
Visa på X →Ta Sverige ur "bottenträsket" https://www.aftonbladet.se/a/QM3qyx
Visa på X →Finansministern har kraftigt missbedömt den ekonomiska utvecklingen - senast i september lovade hon stark återhämtning. Nu ser vi rekordmånga konkurser, stigande arbetslöshet och svag tillväxt. Sverige behöver bli rikare - det krävs en regering som tar situationen på allvar.
Visa på X →Tyvärr ytterligare ett kvitto på att regeringens ekonomiska politik inte fungerar. Sverige blir fattigare när ännu fler blir arbetslösa. https://sverigesradio.se/play/artikel/8837891
Visa på X →Samma vecka som polisen varnar för korruption inom bilprovning säljer staten ut bilprovningen. Ännu ett bevis på att regeringen inte värnar svenska folkets intressen. Svagt! https://polisen.se/aktuellt/nyheter/nationell/2024/december/mellanhander-allt-vanligare-vid-korruptionsbrott/?%3Fmtm_campaign=X&mtm_kwd=feed
Visa på X →”Svagt. Så kan man sammanfatta tillståndet i svensk ekonomi.” https://www.svd.se/a/qPe4r1/riksbanken-kan-tvingas-sanka-rantan-mer-an-vantat
Visa på X →Bara 3 exempel: När bostadsbyggandet rasade tog man bort investeringsstödet, när arbetslösheten ökade skar man i arbetsmarknadsutbildningar, och istället för att stärka vanligt folks ekonomi brett väljer man att sänka skatten för de rikaste.
Visa på X →Finansministern har konsekvent haft fel om tillväxten. SD regeringen har bedrivit en politik som gjort Sverige fattigare - som gång på gång visar sig inte fungera. Lägre BNP http://scb.se/hitta-statisti…
Visa på X →Exakt! Boräntorna kan höjas om M-idén blir verklighet. https://www.expressen.se/ledare/ledare-lat-inte-svantesson--hoja-borantorna/
Visa på X →Få undomsförbundens medlemmar att anmäla sig till Tobiasregistret https://www.aftonbladet.se/a/MnmA55
Visa på X →Sverige har blivit fattigare av regeringens feltänk. Magdalena ger tydliga exempel. Socialdemokraterna visar att det finns en annan riktning för Sverige.
Visa på X →Kommenterade klimatministerns uttalanden om energipolitiken. https://www.dn.se/sverige/damberg-ansvarslost-av-regeringen-om-energipolitiken/
Visa på X →Äntligen lite goda nyheter. Efter 25 års förhandlingar – överens om handelsavtalet (via @omni_red) https://omni.se/a/vg8yA5
Visa på X →Men än mer uppseendeväckande är att Finansministern påstår att regeringen ”gjort hemläxan” - ändå ligger Sverige i botten av tillväxten och i toppen av i arbetslösheten i Europa. Dags att göra om läxan?
Visa på X →Efter att finansutskottet kallat Svantesson till utskottet för att berätta om riskerna för svensk ekonomi tvingas hon återigen bekänna att lågkonjunkturen förlängs och riskerar fördjupas.
Visa på X →”Socialdemokraterna fortsätter att ha greppet om de största politiska sakfrågorna.” https://www.dn.se/sverige/efter-raset-okat-fortroende-for-mp-i-klimatfragor/
Visa på X →Sverige har blivit fattigare. Men Konkursvågen närmar sig nivåer från 90-talskrisen (via @omni_red) https://omni.se/a/AvX7E5
Visa på X →