Otroligt sorgligt - men också resultatet av ett tydligt svek från SD och regeringen. S visar i vårmotionen att det är möjligt att prioritera trygghet och ekonomiska möjligheter att plugga till bristyrke. Sverige tjänar på en sådan politik. https://www.dn.se/ekonomi/janne-vill-omskola-sig-men-vagar-inte-ta-risken/
Visa på X →419
inlägg
Storbankernas vinstfest fortsätter - och räntenettot är större än förra året! Det är alltså hushållen som betalar. Och SD regeringen bara tittar på. Swedbank stärker vinst – räntenetto under förväntat (via @omni_red) https://omni.se/a/Jb1WJb
Visa på X →Bankerna fortsätter göra storvinster under kostnadskrisen. Och det är vanliga familjer som betalar. När ska SD regeringen agera och ställa sig på vanligt folks sida istället för att som nu stå på bankernas sida? https://www.dn.se/ekonomi/ovantat-stort-vinstlyft-for-nordea-2/ https://www.dn.se/ekonomi/ovantat-stort-vinstlyft-for-nordea-2/
Visa på X →SD-regeringens vårbudget stoppar varken nedskärningarna i sjukvården, stöttar hushållen, ökar bostadsbyggandet eller får stopp på våldet på gatorna. Det är en underlig budget som ignorerar de problem som vanligt folk möter.
Visa på X →I eftermiddag diskuterar jag med finansministern om regeringens ansvar och plan för tvärniten i bostadsbyggandet. Som andel av BNP har dessa investeringar inte varit lägre sedan år 2000.
Visa på X →Historiskt - tydligt vad Volvo ser är framtiden. https://www.di.se/bil/en-epok-slut-volvos-sista-diesel-har-rullat-ut/
Visa på X →Verkligheten. https://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-dyrare-har-sillen-och-aggen-blivit-pa-tre-ar/
Visa på X →Inga stora nyheter från KI idag. Svag tillväxt och ökande arbetslöshet. Det som fortsatt sticker ut negativt är bygginvesteringarna som rasat. Men SD regeringen är passiv och låter krisen fördjupas - dyrt för Sverige och ett slag mot alla som blir av med jobbet.
Visa på X →Fredagsmys https://youtu.be/GP3TvjA1cG4?si=Sj2Hglj3-vY9t1tK
Visa på X →Otroligt svagt att inte behandla de ensamstående föräldrarna med större respekt. Självklart måste stödet permanentas - inte tidsbegränsas. SD regeringen förstår inte ensamstående mammors verklighet. Ingen tror väl att deras vardag förbättras till december. https://www.aftonbladet.se/a/BW5BKe
Visa på X →SD-regeringen låter byggbranchen falla fritt samtidigt som de bara står och ser på när arbetslösheten ökar. Nu revideras till och med prognosen för investeringar ner ännu mer. Sverige behöver en annan ekonomisk poltik, en politik som tar Sverige ur krisen.
Visa på X →Viktigt för Sverige! Sverige näst bäst på patent efter rekordstarkt 2023 (via @omni_red) https://omni.se/a/zEW9Ww
Visa på X →Varför bromsar SD regeringen nyindustrialiseringen av Sverige? Vi driver på för bl a snabbare tillstånd, ökad energiproduktion OCH bostäder. Investeringar riskerar annars att hamna i andra länder - det gör Sverige fattigare. https://sverigesradio.se/play/artikel/8607050
Visa på X →@Claes_Hemberg @NiklasWykman Jag tycker att det är en intressant diskussion. Konsumenternas ställning behöver stärkas och konkurrensen öka i sektorn. Det här är en av flera frågor. Så här sa jag till DN för några veckor sedan. https://www.dn.se/ekonomi/socialdemokraterna-vill-begransa-bankernas-marknadsforing/
Visa på X →Byggkrisen fortsätter. Vi socialdemokrater har föreslagit ett helt paket för att få upp byggandet och hindra uppsägningar. Regeringen verkar helt sakna insikt. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/byggnadsarbetaren-mikael-blir-varslad-kommer-att-sakna-kamraterna
Visa på X →Spännande läsning. En av de frågor som skulle kunna stärka bolånekunden gentemot bankerna.
Visa på X →Det duger faktiskt inte att SD-regeringen konsekvent ställer sig på bankernas sida och säger nej till alla våra nya förslag utan att komma med någon egen politik. Regeringen förstår inte hur vanligt folk har det.
Visa på X →Idag är det trögt och en djungel att byta bank. Flera banker marknadsför sig med är något av en hitte-på-ränta. 8 av 10 betalar inte listräntan. Därför vill vi att bankerna ska marknadsföra snitträntan i stället. Då kan bolånetagarna enklare jämföra och veta vad andra betalar.
Visa på X →Vi socialdemokrater tillsatte också en utredning för att göra det billigare att byta bank genom att sänka ränteskillnadsersättningen. Idag kommer ansvarig minister till FiU i riksdagen för att berätta om snabbt det kan bli verklighet.
Visa på X →Vi socialdemokrater även har föreslagit att den statliga banken SBAB ska öka konkurrensen gentemot de andra storbankerna - för förbättra konkurrensen och gynna bolånetagare. Men SD-regeringen verkar stoppa det förslaget också.
Visa på X →Räntorna på lån är högre än på länge, sparräntorna är låga. Resultatet blir att bankerna gör rekordvinster. Men SD-regeringen säger nej till en bankskatt på räntenettot för att föra tillbaka övervinsterna till vanligt folk. Finansminister tipsar istället om att ”byta bank”. 🧵
Visa på X →Matpriserna fortsätter sticka upp i pris och Jimmie Åkessons lösning är att folk borde handla billigare mat. Det är ett hån mot alla de svenskar som idag kämpar för att få ekonomin att gå ihop. Han verkar uppenbarligen inte se eller först den verklighet så många lever i.
Visa på X →Tyvärr inte förvånande när Sverige spås ha lägst till växt i EU. Men SD regeringen verkar helt sakna en plan. ”Rekordhögt antal konkurser i början på året – arbetslösheten kommer öka” https://www.uc.se/pressartiklar/pressrelease/3307339--Rekordh%C3%B6gt-antal-konkurser-i-b%C3%B6rjan-p%C3%A5-%C3%A5ret--arbetsl%C3%B6sheten-kommer-%C3%B6ka/
Visa på X →Intressant ledare som pekar på att det inte räcker med att konsumenterna sätter press på tex bankerna. Behövs också en regering som agerar. Vi har bla föreslagit att SBAB ska förbättra konkurrensen och bankskatt tillbaka till hushållen. https://www.expressen.se/ledare/staten-kraver-att-vi-alla-blir-plus-sverker/
Visa på X →Spännande med reaktioner på mitt förslag om att SBAB ska ges ökade muskler och öka konkurrensen i banksektorn. https://www.realtid.se/ska-staten-driva-bank-svar-ja/
Visa på X →