Justitieministern sätter ord på något djupt obehagligt: att Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet nu använder politikers barn som verktyg i sina angrepp. Det är inte bara oanständigt, det är ovärdigt ett demokratiskt samhälle. Man ger sig inte på barn för att vinna politiska poänger. Punkt.
Visa på X →182
inlägg
@a_gustavsson Att ni ljög om prenumeranter och fick betala tillbaka 8,4 miljoner har ingenting med Johan Forssell att göra. Men tack för att du bekräftar att ni fortfarande har svårt att skilja sak från konspiration.
Visa på X →@a_gustavsson Jag respekterar systemet, det var ju det som avslöjade era påhitt senast. Att påminna om 8,4 miljoner i återbetalat presstöd är inte ett hot mot pressfriheten. Blåser man staten på miljoner får man tåla lite motvind.
Visa på X →Dagens ETC ljög om prenumeranter och tvingades betala tillbaka 8,4 miljoner i presstöd för några år sedan. Nu hojtar de att de är “nervigt nära 28 000”. Man undrar mest: före eller efter fantasisiffrorna?
Visa på X →Att stå inför hela svenska folket och prata om sin sons misstag kräver mod. Johan Forssell visar att man kan vara både minister och pappa, och ta ansvar i båda rollerna. Fler borde ta efter, både vad gäller ansvarstagande och öppenhet, även när det är svårt.

Brinnande polisbilar och judehat, är det verkligen ert regeringsunderlag, @magdandersson? @vansterpartiet:s riksdagsledamot sprider våldsromantisk och antisemitisk propaganda. Men du tänker kanske att makten är värd det?

Du försöker klä det i begreppet ”trovärdighet”, men alla ser vad det är: Ett försök att slippa ta ställning mot antisemitism genom att misstänkliggöra den som gör det. Det är inte moralisk skärpa. Det är en ursäkt för tystnad. Och det är exakt den attityd som gör att judehat normaliseras i Sverige 2025.
Visa på X →Nej Johannes, vad jag säger är att antisemitism ska fördömas oavsett vem som står för den. Det obekväma för dig är att den här gången kom hatet från en grupp du helst vill skydda. Så du gör som ni alltid gör: byter ämne, attackerar budbäraren, pratar om ”signaler”. Men signalen du själv sänder är glasklar: när antisemitism inte passar din politiska linje, då är det tystnad som gäller.
Visa på X →Det märkliga är att du inte ägnat en sekund åt att bemöta hatet jag lyfte, bara landar i att prata om SD. Det säger allt. Antisemitism på svenska gator 2025 är inte mindre allvarligt för att du ogillar ett parti i riksdagen. Det enda som är verkligt utsuddat här är förmågan att stå upp mot judehat när det inte passar den egna världsbilden.
Visa på X →Du försöker låtsas att det bara är en oskyldig fråga, men alla ser vad det är: ett angrepp maskerat som nyfikenhet. Det är klassisk taktik. Lägg ett frågetecken efter en anklagelse och hoppas att folk glömmer vad du faktiskt gör: Byter ämne, flyr från sakfrågan och skyddar dig själv från att ta ställning mot verkligt hat.
Visa på X →Du ställde ingen fråga, du kastade in en reflexmässig anklagelse för att slippa prata om judehat. Och nu låtsas du vara kränkt över att jag inte spelar med. Men vi båda vet varför du dök upp i tråden: inte för att diskutera antisemitism, utan för att tysta den som gör det. Så nej, jag tänker inte leka med.
Visa på X →@TomPylTravels @owenil Javisst, allt var enklare när antisemitism bara var något man kunde fördöma på tryggt avstånd. Men nu när den spelas ur högtalare i Göteborg, då blir det plötsligt viktigare att prata om 1988.
Visa på X →@owenil Du börjar med att relativisera antisemitism och avslutar med att spela det gamla “nyssnazist”-kortet för att slippa stå för det. Det är inte moralisk konsekvens. Det är intellektuell flykt. Och nej, du är inte centrum i den här frågan. Men tack för att du försökte.
Visa på X →Det är nästan imponerande hur snabbt vissa lyckas göra judehat på svenska gator till en diskussion om vilket parti jag samarbetar med. En hatlåt där judar kallas för hundar spelas offentligt och ditt stora bidrag är: “Men SD då?” Det är inte bara intellektuellt slött. Det är ryggradsreflexen hos någon som hellre försvarar sin identitet än erkänner ett problem. Så ja, fortsätt gärna peka finger. Det är enklare än att stå upp mot verkligt hat.
Visa på X →@owenil @TomPylTravels Kalla ett parti med 1,3 miljoner väljare för ”nyssnazistiskt” och tro att du tillför något till samtalet. Har du hört dig själv?
Visa på X →Nej Owe, det här handlar inte om att ”gömma sig bakom” antisemitism. Det handlar om att inte relativisera den. Att svara på dokumenterat judehat i Göteborg med en syrlig referens till Gaza är exakt det jag syftar på när jag talar om normalisering. Man viftar bort det, byter ämne, jämför med något annat. Det går alldeles utmärkt att fördöma både krigsbrott och antisemitism. Men det kräver att man inte använder det ena för att förminska det andra. Det var precis vad du gjorde.
Visa på X →@TomPylTravels @owenil Ah, den gamla guilt-by-association-retoriken. Du kan gå vidare nu, det här samtalet är redan på en högre nivå än så.
Visa på X →Ingen har påstått att du är antisemit. Det jag kritiserar är att du bemöter dokumenterad antisemitism i Göteborg med en politisk jämförelse som tonar ner allvaret. Att ha en lång karriär i media ursäktar inte dåligt omdöme. Det här handlar inte om dig, det handlar om judehat på svenska gator. Och om hur det möts med whataboutism istället för tydliga fördömanden.
Visa på X →Du försöker nu låtsas som att din kommentar handlade om att fördöma antisemitism, men du valde att svara på en varning om judehat med en raljant jämförelse om “skjutningar vid matkön”. Det är inte ett fördömande. Det är relativisering. Att reagera mot antisemitism betyder att man tar det på allvar i sin egen kontext, inte att man direkt växlar över till andra händelser i en krigszon tusentals kilometer bort. Det är just den sortens “ja men Israel då”-reflexer som är en del av problemet. Och som gör att hat mot judar på svenska gator inte tas på allvar.
Visa på X →En hatlåt där judar kallas för hundar spelas mitt i Göteborg. Reaktionen? Inte avstånd. Inte fördömanden. Utan cyniska jämförelser med krigshändelser i Gaza. När antisemitism på svenska gator ursäktas med whataboutism, då vet man att något har gått riktigt snett. Det är inte analys. Det är normalisering av judehat.
Visa på X →@RedarLawen @JohanssonHeino Du vet att det var Socialdemokraterna som la grunden till det integrationshaveri vi nu försöker hantera, va Lawen? Att då prata om idébrist hos andra kräver en rejäl dos glömska.
Visa på X →Jo, Morgan, det är exakt att skruva åt locket. För skillnaden nu är att inga pengar betalas ut om kraven inte uppfylls. Det är mer än man kan säga om din tid i S-regeringen, då miljarder rullade ut till tveksamma aktörer utan kontroll eller resultatkrav. Och nej, regeringen har inte ‘tvingat’ någon att betala ut pengar. Det är Sida som bedömer ansökningar, precis som vanligt. Så visst skruvas locket åt. Det är bara första gången på länge som även dina kompisar måste följa samma regler som alla andra. Och det verkar svida.
Visa på X →Under din tid i S-regeringen var biståndspolitiken som ett öppet kylskåp: alla fick plocka. Nu när regeringen skruvar åt locket kallar du det ‘självmål’? Nej, Morgan…det enda självmålet var att låta skattebetalarnas pengar rinna rakt ner i fickorna på korrupta aktörer utan att blinka.
Visa på X →Regeringen har under 2025 dubblerat stödet till Gaza från 400 mnkr till 800 mnkr och det är väldigt få länder som har ett lika omfattande stöd som det svenska. Sverige har sedan den 7 oktober 2023 stöttat den humanitära responsen i Gaza med över en miljard kronor. Sverige är därutöver en stor kärnstödsgivare till flera humanitära organisationer som verkar på plats.
Visa på X →@margotwallstrom Allt som inte får fortsatt bistånd har inte blivit ”krossat”. Det kallas prioritering. Biståndet ska gå till de mest utsatta inte till den som ropar högst i lokalpressen.
Visa på X →