Det syns inte – att må bra https://drive.google.com/file/d/14FAJMzed8DrwbVEwav5LU6tMaw1Uzxw1/view?usp=sharing
Visa på X →400
inlägg
Lästips: Barnläkarföreningen ger ut konkreta råd om skärmtid för barn https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2023/11/barnlakarforeningen-ger-ut-konkreta-rad-om-skarmtid-for-barn
Visa på X →Jag får många frågor kring skärmar och vad jag och Liberalerna egentligen tycker. Hur kan jag som hyllar innovation och teknik samtidigt förfäras över digitala verktyg hos barn? Enkelt kan det sammanfattas med att: allting har sin tid och plats och vi måste sätta grunderna först. Det är stor skillnad att en 16-åring lär sig AI:s fantastiska värld och att en tre-åring fastnar framför en skärm. Den som försöker påskina att det inte finns problem hos barn och ungas skärmanvändning idag har mycket att fundera över. Detta samtidigt som vi vet att barn i allt lägre grad kan läsa, skriva och räkna. Denna utveckling är mycket oroande och tekniken tycks inte vara den silverkula en del tycks tro. Faktum är att alla de som skapat den teknik vi nu diskuterar växte upp i en betydligt mer analog värld. Och om den samtiden, grundad i böcker, kunde bygga alla fantastiska tekniskinnovationer vi nu ser - då är traditionellt lärande inte helt obsolet trots allt. Låt oss tala klarspråk om baksidan av den digitaliserade vardag vi alla lever i. Vi ser hur sviktande skolresultat fortsätter vara ett problem bland dagens unga. Vittnesmålen från lärare på universiteten är många om att de som nu påbörjar utbildningar har svårt att formulera text och att läsförståelsen är undermålig. Samtidigt har studier visat att barn lär sig läsning bättre genom fysisk text än genom skärmar. Om barn brister i sin grundläggande läs- och skrivförmåga innan de börjar skriva på en dator kan inget rättstavningsprogram i världen rädda de bristerna. Därför har böcker, penna och papper en given roll i skolan. Men det är inte bara försämrade skolresultat som kan kopplas till samtidens skärmfäbless för skärmar. Mobiltelefoner utgör ett ordningsproblem i skolan och är inte sällan grund för konflikt i klassrummet. Därtill kommer mobbning som kan pågå dygnet runt och oönskad kontakt med främlingar. Inte minst unga tjejer tar skada av sociala medier. Exempelvis bekräftar en studie från Karolinska institutet sambandet mellan för mycket användande av sociala medier och psykisk ohälsa som depression, ångest och ätstörningar. En av tre flickor som går sista året på gymnasiet sover sex timmar eller mindre på vardagar. Detta då mobiltelefonen håller dem vakna och sömnbristen påverkar deras psykiska hälsa. Forskaren Sissela Nutley kom nyligen med en rapport om detta som jag starkt kan rekommendera ”Det syns inte – att må bra”. Detta är en del av bakgrunden till varför teknik i händerna på vuxna både är bra och nödvändigt, medan våra unga och barn behöver en mer skärmfri tillvaro. Vi som samhälle har ett ansvar att tillsammans med föräldrarna ta situationen på allvar när nio av tio elever uppger att mobilanvändning går ut över sömn, skolarbete och rörelse när de tillfrågats. Det är dags för en tillnyktring kring skärmar och det är varför Liberalerna nu agerar.
Visa på X →Nu är vi i mål!

En dag värd att minnas! Sveriges medlemskap i Nato är nu fullbordat. Särskilt glad är nog jag som liberal, som länge väntat på denna dag. Sedan slutet på 90-talet för att vara exakt. Ensam är inte stark. Historiskt beslut!
Visa på X →En fantastisk förebild för framtida chalmerister! https://www.dn.se/sverige/astronauten-marcus-wandt-blir-hedersdoktor-pa-chalmers/
Visa på X →Ofattbart att jag i dagens interpellation behövde påtala att Israel är en demokrati och Hamas en terrororganisation. Kort härefter blir en åhörare gripen efter att ha stört pågående debatt i kammaren. Ännu en gång störs det demokratiska samtalet.
Visa på X →Tack @nylanderjens för inspirerande samtal om slöseriet i kommuner, regioner och staten. Att använda våra gemensamma skattepengar på rätt sätt är en dygd. Tack Jens för dina insatser 🙏


11 000 tjejer går varje år ut nian med toppbetyg i matte, men bara en av sju väljer att läsa en ingenjörsutbildning. Detta till skillnad från killarna där en tredjedel väljer att gå den vägen. https://www.gp.se/debatt/bristen-pa-tjejer-inom-tech-ar-en-nationell-angelagenhet.c049651e-ca31-4b7a-a522-c58e71593bac
Visa på X →Mindre flum och mer fokus på kunskap i skolan. Här är regeringens nya experter som ska bistå i detta arbete. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/02/experter-med-bred-kompetens-i-laroplansutredningen/
Visa på X →Вийна тривае щодня.Ми будемо стояти з хоробрим українським народом, який так багато постраждав, але все ще міцно тримається! Kriget fortsätter varje dag. Vi kommer att fortsätta stå med det modiga ukrainska folket, som har lidit så mycket, men som fortfarande håller fast!


@jonsson_henrik är en liberal entreprenör som engagerar sig i samhällsdebatten. Att en Socialdemokratisk partiledare sjunker såhär lågt är något oerhört.
Visa på X →Jag saknade Göran Persson efter att jag läst Aftonbladets reportage som kretsar kring socialdemokratin och judehatet i Malmö. Varför är Socialdemokraterna så handlingslösa just i denna fråga? Det är något visst med Socialdemokraterna och Malmö. Det är som att makten från Sveavägen 68 inte riktigt har samma potens i landets tredje största stad. Kompromisser som tycks otänkbara i alla andra sammanhang blir där självklara och det får sedermera konsekvenser för hela partiet. Den tydligaste frågan är Socialdemokraternas något dubbelbottnade relation till hatet mot judar och staten Israel. Det har tagit sig olika uttryck genom åren. Allt från när den lokala partibasen Ilmar Reepalu 2012 menade att judarnas problem i Malmö delvis berott på att de inte tagit avstånd från Israel till när högst problematiska slagord paraderades av SSU 2019. Bakomliggande finns en flathet mot vart ifrån hatet mot judar kommer, men lika mycket en bristande förklaringsmodell. Senast i raden är artikeln i Aftonbladet, där partiföreträdare inte delar påståendet att invandrargrupper tagit med sig en ny sorts judehat till vårt land. I stället är det utanförskapet som är problemet. Som att mer socialdemokratisk bidragspolitik är lösningen även på judehatet. Påståendet är djupt oroande om detta är den generella synen i partiet. Judar har i tusentalsår förföljts av ideologier från höger till vänster och från religioner från öst till väst. Här går ingen fri. Detta gör att hatet inte kan bekämpas med en universallösning. Därför blir det extra problematiskt när Socialdemokraterna gång efter annan helt vill ignorera att det finns en djuprotad kulturell antisemitism i Mellanöstern, både bland muslimska och andra grupper. Det är barockt om man tror att judehat bara uppstår i ett vakuum bland de som har det dåligt med pengar eller inte talar svenska. Det är inte varför dessa vanföreställningar uppstår. Utgår vi från den socialdemokratiska förklaringsmodellen skulle resultatet rimligen vara att antisemitismen i de rika Gulf-staterna borde vara som bortblåst - det vet vi alla inte är sanningen. Men att peka på ”utanförskap” som motiv till hetsandet mot Sveriges judar passar det socialdemokratiska partiprogrammet bättre än att partiledningen skulle stöta sig med viktiga väljargrupper. Detta är precis samma anledningar till att Magadelana Andersson inte vågat ta tag i frågan kring riksdagsledamoten Jamal El-Haj och som nu nyblivna Socialdemokraternas första vilde i riksdagen. Detta är ett haveri utan des like, nu senast med uppgifter om att han försökt påverka ett migrationsärende kring en konservativ imam. Det borde fått ett slut tidigare. Det Socialdemokratiska partiet saknar tyvärr idag helt trovärdighet i kampen mot antisemitism på grund utav att man har hållit en riksdagsledamot om ryggen som trots allt umgås med företrädare för terrororganisationen Hamas, vars huvudsyfte är att utrota det judiska folket. Antiseminitism kan inte förklaras med Socialdemokraternas mantra om utanförskap. I stället vill jag framhålla Magdalena Anderssons gamla chef, Göran Persson, och de breda insatser han gjorde som statsminister på slutet av 1990-talet genom informationsinsatsen Levande historia som bland annat resulterade i boken Om detta må ni berätta. Det måste till en förändring och frågan om att bekämpa antisemitismen görs bäst brett över blocken. Jag sträcker därför ut en hand för att vi tillsammans ska bekämpa hatet i vårt samhälle. Men då krävs det uppoffringar. Magdalena Andersson, är du redo att ta tag i ditt partis alla förgreningar och även våga riskera röster för att rensa ut judehatet?
Visa på X →Välkommen hem till jorden @astro_marcus 🚀🇸🇪
Visa på X →Horribelt att Israels ambassad utsatts för vad som kunde ha blivit ett dödligt attentat. Den som ligger bakom detta är ett hot mot oss alla! Föredömligt agerat av Polisen tillsammans med @zivnk och personal.
Visa på X →Sverige och Frankrike stärker nu samarbetet inom forskning om kärnkraftsteknik 🇫🇷🇸🇪 https://bit.se/eLPljK


@JFarnert @Esben_Salmonsen @ChristinaEgelun Tack för en givande dag!
Visa på X →Det tycks finnas en allmän förvåning över att hatet mot judar nu åter blossat upp i vårt land. Hur kan det förvåna? Det behövs ett folkligt civilkurage som ryter ifrån när det förtäckta judehatet gör sig påmint! https://www.expressen.se/debatt/invandrares-judehat--kan-inte-bortforklaras/
Visa på X →Vi har ett omfattande problem med hat mot judar i Sverige. Det tar sig olika former och kan aldrig bortförklaras. https://sverigesradio.se/play/artikel/8565713
Visa på X →Den amerikanska mardrömmen ska inte importeras till Sverige. Amerikanska elituniversitet har till stor del villat bort sig, iväg från ett akademiskt tänkande. https://www.sydsvenskan.se/2024-01-21/den-amerikanska-mardrommen-ska-inte-importeras-till-sverige
Visa på X →En astronaut är en fantastisk inspiratör och förebild – inte minst för många unga tjejer och killar i den kommande generationen av ingenjörer och naturvetare. Sverige ambition med fortsatta rymdresor handlar om att säkra en bättre framtid för hela planeten https://www.nyteknik.se/debatt/rymdministern-rymdforskning-ger-manskligheten-ny-och-unik-kunskap/4228726
Visa på X →Wandtastiskt! Rymden blev precis lite mer svensk. Marcus Wandts rymdfärd är en historisk händelse för ingenjörslandet Sverige och för svensk vetenskap.
Visa på X →Nu laddar vi om inför kvällens uppsändning av Sveriges nästa astronaut @astro_marcus


Hade förmånen att träffa @astro_marcus mindre än ett dygn före avfärd. Känslan av en elitidrottare som är totalt fokuserad på sin uppgift. Rätt säker på att undertecknad är mer nervös än huvudpersonen. https://sverigesradio.se/artikel/rymdministern-pa-plats-i-usa-for-rymduppdrag
Visa på X →