Många som varit naiva inför massdigitaliseringen av våra barns liv de senaste 10-15 åren. Nu vet vi bättre. Barn lär sig mer med riktiga böcker. Föräldrar får enklare överblick och kan hjälpa med läxor. Papper och penna gör att kunskapen fastnar. https://www.expressen.se/ledare/annika-strandhall-har-fel-om-skolan/
Visa på X →400
inlägg
Vi tolererar inte fiffel med skattepengar. Riksrevisionen har i en granskning hittat stora brister i studieförbundens ekonomi. Det här så viktigt att fusket inte kan fortsätta. https://sverigesradio.se/artikel/skarper-kraven-kring-pengar-till-folkbildning-praglats-av-fiffel
Visa på X →God jul och gott nytt år 🎄


Vi tror på att lära sig fakta- och ämneskunskaper. Men då måste det också ges tid till det. Många kan känna igen sig i att det är för mycket centralt innehåll kvar i slutet av terminen. Nu får eleverna mer tid att lära sig ämneskunskaper. https://www.dn.se/sverige/regeringen-vill-slopa-elevens-val-samhallsamnen-ska-fa-mer-plats/
Visa på X →Kriget har förändrat allt. Även för utbildningssektorn. Nu tar regeringen steg för att skydda svensk forskning https://www.dn.se/sverige/regeringen-kraver-skarpt-it-sakerhet-pa-hogskolor/
Visa på X →@strandhall Er massdigitalisering har gjort många barn en björntjänst. Barn läser allt mindre och lär sig inte skriva med papper och penna. Det drabbar de barn som har minst böcker hemma i bokhyllan hårdast. Nu är det slut på experimentet.
Visa på X →@lindajerneck Delar din analys. Skärmtiden måste minska och det görs inte bara genom pengar till fler böcker. Klart styrdokument spelar roll i sammanhanget.
Visa på X →Eleverna lär sig bättre. Lärarna efterfrågar det. Det minskar skärmarnas dominans i våra barns liv. Nu rullar vi tillbaka digitaliseringsexperimentet. https://www.expressen.se/debatt/digitaliseringen-i-skolan-har-varit-ett-experiment/?fbclid=PAAaYLD5UvVl9F_Y8Ho23Ay_N4Z-0Int6GXpRC1fNwWwyFgrljTzUvIhVPevM
Visa på X →https://www.expressen.se/debatt/digitaliseringen-i-skolan-har-varit-ett-experiment/
Visa på X →Skärmexperimentet i skolan har gått för långt. Skärmtiden konkurrerar ut andra viktiga moment. Att lära sig skriva för hand är livsviktig kunskap! https://www.gp.se/ledare/bedrövligt-att-barnen-inte-lär-sig-skriva-för-hand-längre-1.88080146?fbclid=IwAR3poIyHJLhmZdF9J7wVos8AwqMvfwwN_gCVelBafAGsu0Euv2zzZlKyU8I
Visa på X →Historien kan inte göras ogjord. Däremot kan vi göra vårt bästa för att ställa saker till rätta. Regeringen har godkänt återbördandet av vissa kvarlevor och föremål som nu ska återbegravas på den ursprungliga viloplatsen Rounala ödekyrkogård. https://www.dn.se/kultur/samiska-kvarlevor-och-foremal-ska-aterlamnas/
Visa på X →Vilka nördar här på Twitter får jag inte missa att följa? Inte bara inom utbildningspolitik!
Visa på X →Följ mig gärna på min facebooksida, där brukar jag skriva lite längre resonemang som inte platsar på 280 tecken. Åtminstone tills vi får 4000 tecken här på Twitter eller hur det nu blir... https://www.facebook.com/MatsPerssonL
Visa på X →Om det är något jag insett under mina första månader är att det är mitt ansvar att bejaka och bygga vidare på den här utvecklingen. Som ansvarig för rymden, forskning, högre utbildning ja, då är jag nog ansvarig för nördarna också🤓
Visa på X →De som verkligen vill bli riktigt duktiga, nörda ner sig om man så vill, på något ska inte hållas tillbaka av jantelagen. Tvärtom, vi ska heja fram deras kunskapstörst!
Visa på X →Som utbildningsminister blir jag väldigt glad att höra om hur ungas värderingar ändrats. Trenden avspeglas också i regeringens politik. Vi satsar nu på spetsklasser i grundskolan och på gymnasieskolan.
Visa på X →Och det är varken politiker eller generaler som bygger reaktorer. Det är nördarna.
Visa på X →Se bara den där fusionsreaktorn i USA nu producerat mer energi än vad den gjort av med. Visst, det dröjer nog ett tag tills den kan värma upp våra hem. Men det är en science fictionartad-teknik som replikerar solens interna processer - att det ens går framåt känns overkligt.
Visa på X →Ungdomsbarometern, som mäter 15 000 ungas värderingar och preferenser, visar att studier och nördighet inne. Fattar ni vilka goda nyheter det är för Sverige?
Visa på X →Men sedan 90-talet har en viktig kulturförändring skett. Det som alltid varit sant är nu allt mer tydligt för fler, nördar driver samhället framåt. Det ogenerade intresset för ett ämne, obrydd om trender och status, har blivit något positivt.
Visa på X →Att jag spelade pingis får betecknas som ett strategiskt misstag i det avseendet... Likaså att jag inte tog ett bloss bakom gympasalen utan gick med i @LUFswe i stället.
Visa på X →Jag minns hur det var när jag själv växte upp i Markaryd, Nördiga intressen stod inte särskilt högt. Nördar var förlorarna i highschool-filmerna. Hellre halvdan fotbollsspelare än att bli utpekad som nörd.
Visa på X →Det är inne med nördighet! Ungdomsbarometern bekräftade nyligen att nörden är inne. Goda nyheter för mänskligheten. Det är nämligen nördar som bygger vårt samhälle!

Tack @sfs_officiell för besöket. Tacksam över att vi hittade (och ni tog er) tid!


Svenska barn läser allt för lite. Inte bara dåligt för allmänbildningen. God läsförståelse är också en förutsättning för inlärningen generellt. Och läsning gör man bäst i riktiga böcker, inte på paddan.

