För oss moderater är det en självklarhet att resurser till välfärdens kärna, försvaret och fler poliser går före subventioner till byggbolag. Vänstern kan gärna fråga skattebetalarna vad de föredrar: byggsubventioner, eller resurser för att korta vårdköerna och fler poliser?
Visa på X →182
inlägg
Nu går vi från en dyr subventionspolitik för miljarder, till en ansvarsfull prioritering av medborgarnas skattepengar. Att låta fler pensionärer behålla mer i plånboken och att höja lönen för våra poliser går för mig alla dagar i veckan före att stoppa in miljarder i byggsektorn.
Visa på X →Byggsubventioner har varit ett sätt för den passiva rödgröna regeringen att köpa sig fria från skyldigheten att genomföra en mängd rejäla reformer av den dysfunktionella bostadsmarknaden. Investeringsstödet är en dyr åtgärd som inte leder till nämnvärt fler bostäder. #bopol
Visa på X →@MagnusJ_H Investeringsstödet avvecklas nu successivt. Vi föreslår inget annat. Men faktum kvarstår, investeringsstödet är en dyr o ineffektiv reform. Bostadspolitiken bör handla om hur vi bygger som många bostäder som möjligt, inte handla om hur vi spenderar så många miljarder som möjligt.
Visa på X →Debatterar skiftet i bostadspolitiken med M/KD-budgeten i riksdagen ca kl 12.30. #svpol #bopol

Var är brösttonerna?Socialdemokaterna regeringsförhandlar med det tidigare kommunistpartiet samtidigt som C och L för diskussioner med S. Vad hände med att man skulle hålla borta V från inflytande? #svpol
Visa på X →Det är alltså inte liberalt att regera med stöd av Vänsterpartiet. Som en påminnelse.

Intervjuas i @EFNTV om utmaningarna i bostadspolitiken och vad som måste göras för att tackla bostadskrisen. #bopol #svpol
Visa på X →M och KD går uppåt i opinionen. Alliansväljare vill självfallet se allianspolitiken förverkligas. #svpol https://www.aftonbladet.se/a/p684O1
Visa på X →M: Vi lägger 3 miljarder till försvaret redan 2019 https://www.svd.se/m-vi-lagger-3-miljarder-till-forsvaret-redan-2019 via @SvD
Visa på X →Ger min syn på vägen framåt i bostadspolitiken i @Fastighetsnytt och @byggindustrin i samband med gårdagens seminarium hos @SthlmChamber. Det är tid att vi får en bostadspolitik värd namnet. #bopol Fastighetsnytt: https://fastighetsnytt.se/2018/11/bostadsministern-tva-vagar-att-ga/ Byggindustrin: http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/notan-bostadsbristen-36-miljarder-kronor-27563


Regeringens passivitet i bostadspolitiken under de fyra senaste åren har bidragit till en fördjupad bostadskris. Peter Eriksson medgav att han nu inte visste om han satt i ”en övergångs- eller undergångsregering”. Vi var eniga om att det är en befogad fråga. #bopol

Deltog idag på bostadspolitiskt seminarium hos @SthlmChamber. Tid att vi bryter den rådande passiviteten och tar bostadskrisen på allvar. ➡️ Förenkla och förkorta byggprocessen. ➡️ Öka tillgången till byggbar mark. ➡️ Underlätta andrahandsuthyrning. ➡️ Öka rörligheten. #bopol

Hade det varit något annat parti hade det varit ett ordentligt liv vid detta laget. @strandhall och @margotwallstrom hade skrikit från hustaken. Nu inte ens ett slött ”det är oacceptabelt”. Sanslöst. #svpol https://www.expressen.se/kvallsposten/s-kvinna-tvingades-sitta-i-ett-separat-rum-nar-man-holl-tal/
Visa på X →Moderaterna gör vad vi kan för att få igenom så mycket av vår politik som möjligt. Det är tid att återupprätta samhällskontraktet.
Visa på X →Har nyss röstat JA till Ulf Kristersson som statsminister. C och L gjorde gemensam sak med V, S och MP. Idag kunde vi ha fått maktskifte. Det som Alliansen gick till val på gemensamt.
Visa på X →Kristersson ville gå fram med alla allianspartier - C och L vägrade. Genom att rösta nej imorgon bäddar man för en vänsterregering. Å min valkrets vägnar fasar jag bl.a för vilka konsekvenser detta får för äganderätten. Sverige behöver allianspolitik - inte vänsterpolitik.

Starka L-profilen Torkild Strandberg konstaterar att L borde stödja Kristersson som statsminister. Välkommet. Nu finns chansen att få igenom mycket liberal politik. Då bör man ta den möjligheten och rösta för Ulf Kristersson på onsdag. #svpol https://www.svd.se/l-profil-kristersson-ar-min-statsminister
Visa på X →Ulf Kristersson har presenterat sitt regeringsunderlag. Jag tänker rösta för en ny statsminister, en ny regering och en ny politisk inriktning för Sverige. Precis som väljarna gjorde den 9 september och som riksdagen gjorde den 25 september. #svpol https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7088251
Visa på X →Stabil och konsekvent Kristersson om regeringsbildningen. Sverige behöver en ny regering, en ny färdriktning och en ny statsminister. Nu finns chansen. På onsdag röstar jag JA till Ulf Kristersson som statsminister. #svpol https://www.dn.se/nyheter/politik/m-ledaren-just-nu-ar-alla-regeringar-osannolika/
Visa på X →Stefan Löfven är knäpptyst när han istället borde ta ansvar för sitt parti, konstaterar @TobiasBillstrom. Var är Löfvens, Strandhälls och Wallströms brösttoner mot antisemitism och våldsbejakande extremism i det egna partiet? #svpol https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-efter-avslojanden-om-ssu-mot-stefan-lofven/
Visa på X →De som släppte fram S i Malmö med dess antisemitiska och våldsbejakande strömningar borde rannsaka sitt samvete. Från S lyser de politiska brösttonerna med sin frånvaro - Löfven, Wallström och @strandhall är knäpptysta. #svpol https://www.expressen.se/kvallsposten/extremism-sprids-av-ssu-bjod-in-radikal-predikant/
Visa på X →Sverige behöver en långsiktig, hållbar migrationspolitik där egenansvaret står i centrum. Sverige behöver stora bostadspoltiska reformer och en bostadspolitik värd namnet. Sverige behöver en alliansregering - nu! #bopol #migpol https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/bostadsbrist-forsvarar-integration
Visa på X →Mycket välkommet att vi nu tar nästa viktiga steg i regeringbildningsprocessen och går mot en skarp omröstning i kammaren. Sverige behöver så mycket allianspolitik som möjligt och Ulf Kristersson som statsminister. Nu tar vi tag i Sverige. #svpol
Visa på X →Antisemitiska krafter styr SSU Skåne. Fruktansvärt. Vad sker egentligen i det socialdemokratiska partiet? Förbundsordförande Botström menar samtidigt att han inte känt till att dessa åsikter finns i SSU:s tredje största distrikt. Man häpnar. https://www.aftonbladet.se/a/QlzAm8?fbclid=IwAR0nfGD3MtJIvbKqeitc-zbw1j0lIVEilgyUYc8XF5WIvOJCx7e4fIgFDi0
Visa på X →