@Gottfrid_X @MemIngenjoeren @hanifbali Inget undantag för "ingenjörer". Betydligt mer avgränsat. Detsamma gäller ett mindre antal techyrken som inte berör större företag utan nystartade mindre. https://www.migrationsverket.se/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/2026-05-22-nya-regler-for-arbetskraftsinvandring---dessa-yrken-undantas.html
Visa på X →434
inlägg
@Gottfrid_X @MemIngenjoeren @hanifbali Det är ett väldigt rimligt argument att konstatera att kravet för alla var 13 innan Tidöavtalet. Nu är det en bra bit över 30 för de allra flesta och närmare 30 för några få grupper samt totalt förbud för exempelvis personal inom assistans.
Visa på X →@MemIngenjoeren @hanifbali Men det som hänt är att det under mandatperioden blivit väldigt mycket hårdare krav än tidigare.
Visa på X →Nu har lönekravet även för denna grupp techjobb mer än fördubblats under mandatperioden. Kan vara bra med lite perspektiv. Listan med 130+ som skulle få lite mindre hårdare krav minskades med över 100. Vissa av undantagen ex areella näringar berör väldigt få individer men är också väldigt nödvändiga om man känner till förutsättningarna i branscherna.
Visa på X →@PoliticalChef Du borde tipsa lokaltidningen. Varenda redaktion har gjort sitt yttersta för att hitta nån som inte lät momssänkningen bidra till sänkt pris. Jag har inte lyckats hitta nån som identifierat butik från de större kedjorna som inte sänkt. Rädslan för dålig PR har varit stor.
Visa på X →@PoliticalChef Nej knappast. Ytterst osannolikt att just de butiker du handlar i skulle avvika så extremt.
Visa på X →Vänstern älskar verkligen att förneka fakta till förmån för egna känslor.

@thinkingness9 Ja det är vad SD vill kika på. Man kan också rikta det till grupperna som är mer utsatta. Socialdemokraternas förslag är något helt annat.
Visa på X →Folk vill ha gratis lunch✅
Visa på X →Socialdemokraterna verkligen livrädda för sina egna samarbtspsrtier
Visa på X →Man skriver aldrig något som "enskild riksdagsledamot". Som riksdagsledamot spiller allt över på partiet på ett eller annat sätt. Det gäller även om man inte fick möjlighet att gå på omval och är missnöjd över det.
Visa på X →Om jag förstår detta rätt består kritiken i att dessa ska ha sysslat med oacceptabel journalistik genom att intervjua en oförberedd person samt att de använt sig av dold kamera🤔
Visa på X →@PoliticalChef Ja hade det varit idag hade de nog inte flyttat de två huvudkontoren utomlands då bolagsskatterna och kapitalbeskattningen inte längre är extrem. Staten hade då tjänat omkring 4-5 miljarder extra årligen.
Visa på X →@PoliticalChef Ikeas miljarder beskattas inte i Sverige på grund av svensk skattelagstiftning på 70 80-talet. "Småländsk sparsamhet" använde Kamprad som omskrivning.
Visa på X →@Sakine Nej dålig koll på regionerna men detta förekommer nog i de flesta regioner med tanke på hur många i vårt parti som jag vet driver detta just på regionnivå.
Visa på X →@Sakine


@Sakine




Jäv i politiken är en socialdemokratisk paradgren




@DoItClean Det finns ingen bra metod att på kort sikt minska förbrukningen. Vi kan inte sluta producera mat, upphöra med skogsbruk, köra livsmedel till Ica, bygga nya vägar etc. Priset vid pump kommer vara betydligt högre juli 26 än juli 25 även efter dessa åtgärder.
Visa på X →Ja om man ska kompensera prisrusning på drivmedel är det mest rättvisa att politiken kompenserar med lägre skatt på drivmedel. Detta är mer rättvist än att Greider eller Daniel Helldén ska få avgöra vem som har mest nytta av ett bidrag.
Visa på X →@DoItClean De flesta länderna i världen har inte CO2-skatter överhuvudtaget. De har således ingen möjlighet till en sån här åtgärd. Jämför med USA där Trump diskuterar en skattesänkning men skatten är så extremt låg att det knappt går nån skillnad.
Visa på X →Sverige konsumerar ungefär 250K fat olja per dag (varav betydande mängder går på export genom raffinerade bränslen). Detta motsvarar ca två promille av världens råoljekonsumtion. Varför det inte alltid är lämpligt att reflexmässigt hänvisa till mikroekonomisk teori.
Visa på X →@MartinNordin1 Det existerar ingen brist enligt expertmyndigheten.
Visa på X →@idagabrielsson @dansonesson Ni vill ha skatten. Att den inte föreslås införas under 26 och kanske måste utredas först har inte så stor betydelse. Varför inte äga att ni vill ha en fastighetsskatt?
Visa på X →@idagabrielsson @dansonesson 6 oktober 2025 https://www.vansterpartiet.se/nyheter/byt-regering-for-ett-starkare-och-tryggare-sverige/
Visa på X →