Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Martin Ådahl

Centerpartiet

@MartinAadahl (X)

400

inlägg

Varför inte sänka skatten rejält på förnybart om allt handlar om priset? Varför inte lägga prisgaranti på svenskt biodrivmedel på 15 kronor vid pump, så att vi får igång satsningen på drivmedel från svenska skogen, som Tidöregeringen dödat?

Visa på X

Någon som förstår regeringens linje om reduktionsplikten? Om den är dålig, varför höja lite igen, varför inte ersätta med riktigt förslag för grönt svenskt bränsle och miljöbilar? Om reduktionspliken ändå är bra, varför dutta upp den så lite att utsläppen ändå ökar lavinartat?

Visa på X

Och en skattesänkning som dessutom till största delen hamnar i storstäderna och inte de som är mest beroende av bilen på landsbygden

Visa på X

Regeringens klimatbluff faller samman direkt vid pressträffen. Man ökar ju utsläppen 30 ggr mer än man sänker dem. Bluffar om att man kan nå klimatmålen (”vår bedömning är att förutsättningarna finns”…) SD sänker skatten på bensin, men inte priset på svenskt biobränsle/elbilar

Visa på X

Centerpartiet kan acceptera lönsam kärnkraft som ger billigare el, men däremot dyrare el från kärnkraft där konsumenterna dessutom får betala tusenlappar i extra kärnkraftsskatt på all el, plus 300 miljarder (!) subventioner på det - det är vi emot.

Visa på X

Det finns en färdig utredning som skulle ge massor mer vindkraft med en gång, utan subventioner. Ett förslag där vindkraften tvärtom ska betala tillbaka miljoner vindkraftspengar till de människor och kommuner där vindkraften finns. Ett år senare har den inte genomförts.

Visa på X

Vi skattebetalare förväntas också enligt utredaren ställa ut en jättesubvention, 300 miljarder lån utan täckning, till kärnkraftsindustrin. Det är dubbelt så mycket som försvarsanslagen, 60 000 kr per hushåll. Allt detta för äran att få dyrare el. Men det stannar inte där….

Visa på X

@BuschEbba & Kristersson lovade lägre elpriser med kärnkraft. Nu får vi istället en garanti om högre elpris genom en särskild kärnkraftsskatt för oss konsumenter på 500-1500 per villaägare/år, som slår till om elpriset är ”för lågt”,  dvs under 80 öre! Men det stannar inte där…

Visa på X

Vi skulle alltså få billigare el med kärnkraft , nu får vi med Tidöregeringens kärnkraftsplan dyrare el, garanterat, och därtill får konsumenterna betala tusenlappar i kärnkraftsskatt, och därtill 60 000 per svensk hushåll i kreditsubventioner. Det är inte vettigt

Visa på X

… vi får alltså med kärnkraftsskatten GARANTERAT högre elpris med regeringens kärnkraftssubventioner. Och allt detta för att man inte kan acceptera att kärnkraften måste bära sina kostnader och klara konkurrensen med vindkraft istället för att skicka notan till skattebetalarna

Visa på X

Nu fick vi regeringens nota till konsumenterna för sin olönsamma kärnkraftsplan: enl utredaren en check på minst 60 000 kr per hushåll till kärnkraftsindustrin, därutöver 500-1000 kr i kärnkraftsskatt, per år, beroende på elpris, ju billigare el, desto högre kärnkraftsskatt…

Visa på X

Vad JD Vance en gång var. Amerikansk politik balanserar mellan makaber satir och djup mörk tragedi

Visa på X

JD Vance, älskade hans bok, sörjer och fruktar hans utrikespolitik, inte minst i fråga om Ukraina

Visa på X

Vi måste ge Ukraina alla de vapen och stridsflyg de behöver NU för att kunna försvara sig mot dessa vidriga attacker mot civila och barn.

Visa på X

Återigen ett absolut vidrigt krigsbrott riktat av Putin direkt mot barn och civila. Tankarna går till offren och deras familjer. Kan inte låta bli att tänka på alla jag träffade i Kyjiv för inte många veckor sedan som lever med detta varje dag, flyglarmen, oron.

Visa på X

@bossemicro Det satt långt inne att ens kalla dem ”ytterhöger”. I Frankrike är det inget tjafs,”extrème droite”. Spaden är ju en spade

Visa på X

Alla som kommenterar franska valet i Sverige som om att vänstern NFP är ett enat block - kolla på valvakorna på fransk TV: de bråkar redan högljutt med varandra i direktsändning inom NFP, mittensossarna och de vänsterextrema i LFi

Visa på X

@HansLind Det där var en fultolkning av rang , jag hänvisade till antisemitism och rasism hos RN och Le Pen främst - men du kan inte ha missat kritiken mot antisemitism hos LFI (inte Ps och Gröna) med tyvärr otaliga exempel under kampanjen

Visa på X

@aliesbati Läs deras ekonomiska program. Med viktigt undantag för klimatpolitiken är de förvånansvärt lika

Visa på X

@MartinLindvall Absolut. Men här är den i Sverige underrapporterade intrikatare nyheten att Mélenchon och hans extrema Putin-infesterade LFI, INTE gick fram utan även inom vänstern var segern till PS och Gröna. Och oväntat bra för LR, den anständiga högern också

Visa på X