Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Martin Ådahl

Centerpartiet

@MartinAadahl (X)

400

inlägg

Det jag kan hålla med @NordvallThomas om är att det inte är något att skämta om. Det är en fråga på största allvar. Makar och barn till ukrainska kämpar vid fronten i Ukraina som behandlas oerhört illa av Sverige där de tvingas stå i soppkök för att överleva. Det är bra att det uppmärksammas men får inte reduceras till en pikant historia om en minister som gömmer sig. Regeringen har kunnat agera i ett års tid, och kan fortfarande snabbehandla en nödhjälp till flyktingarna i väntan på folkbokföring. Det vädjar många av dina partikamrater @NordvallThomas om, och många kyrkligt aktiva, varav flera som var på plats igår.

Visa på X

Ska jag be om ursäkt för att migrationsministern vägrade träffa och lyssna på organisationer som hjälper ukrainska flyktingar i stor nöd i Sverige? Efter att ministern sagt att hon skulle träffa dem.

Visa på X

Det allvarliga är ju att regeringen återigen avvisar varje höjning av dagersättningen till de ukrainska flyktingarna, i den akuta nöd barnfamiljer och enskilda hamnat pga av ersättning om skamliga 71 kr om dagen. Det kommer tydligen dröja minst 6 månader innan folkbokföringen, som vi så länge krävt, kommer på plats. Tyvärr kan det tydligen ta nästan ett år till av väntan. Nöden, med brist på mat, kläder och hygienartiklar den är här och nu. Ångesten hos stridande vid fronten över familjer i Sveriges situation. Men stort tack till alla hjälporganisationer som tillsammans med oss i riksdagen tvingat regeringen att leverera, den borde levererat för ett år sedan.

Visa på X

@oisincantwell skriver om vårt (Centerpartiets) försök i riksdagen att höja ersättningen till de ukrainska flyktingarna i Sverige. Dessa är i djup nöd, eftersom de tvings leva på 71 kr om dagen. Tyvärr möttes vårt initiativ med nej från både regeringen och S. Sorgligt och skamligt.. De som kämpar vid fronten ska inte behöva gnagas av oro för hur deras anhöriga i Sverige tvingas leva.

Visa på X

Inte träffat en enda ukrainsk flykting som inte kämpar för att försörja sig själva , men det är ofta en Kafka-artad situation med personnummer, bankkonto, bank-Id, både för att få jobb och driva småföretag. Samtidigt som ersättningen alltså förblir 71 kr per dag trots C:s försök att dubbla den i Finansutskottet. Här måste svenska regeringen och myndigheter inse att alla måste hjälpa ukrainarna här för att göra vårt för den kamp Ukraina utkämpar för oss alla i Europa. Det går inte bara att hänvisa runt utan problemen måste lösas.

Visa på X

@Jenniethetall @jnyst @Centerpartiet @sveukr Delger gärna dem i det forum som fungerar bäst, jag hoppas fortfarande att alla gemen kan få regeringen att ändra sig

Visa på X

Tyvärr sa Tidöregeringen och S idag gemensamt nej till att fördubbla ersättningen till de ukrainska flyktingarna i Sverige från 71 kr till 130 kr (som i Danmark) som våra svenska hjälporganisationer vädjat om. Ukrainska familjer står flera dagar i veckor i soppkök, ukrainska barn går hungriga när deras mammor inte har råd med mat och kläder, detta I SVERIGE . Hjälporganisationer vittnar om exploatering av kvinnor. De som kämpar vid fronten i Ukraina gnags av oro för de sina i Sverige. Inget av våra nordiska grannländer har i närheten samma villkor. Det är skamligt. Ändå säger regeringen (och S) nej med hänvisning till kommande folkbokföring av flyktingarna, som är jättebra eftersom de då får tillgång till trygghetssystemen, men det tar mycket lång tid. Under tiden lider flyktingarna. Inget överhuvudtaget utesluter att vi höjer ersättningen idag under den tid folkbokföringen kommer på plats . Låt oss inte ge upp utan fortsätta kämpa för ukrainarna i Sverige.

Visa på X

Läs detta vittnesmål från Röda Korset. De ukrainare som flytt kriget till Sverige tvingas stå i kö till soppkö med sina barn, på grund av den skamligt låga dagsersättningen, 71 kronor om dagen, som inte går att leva på. Pappor vid fronten gnags av oro för barn, makar och föräldrar i Sverige. Vi vädjar till regeringen att ändra sig och idag har de möjlighet att säga ja till en fördubblad ersättning åtminstone till danska nivåer om 130 kr per dag.

Visa på X

Ett nödrop från organisationerna som jobbar med ukrainska flyktingar. Vi driver människor som flytt i misär och fattigdom. Stöd förslaget att dubbla de ukrainska flyktingarnas dagersättning från dagens ohållbara 61-71 kronor. Familjer med barn kan inte leva långsiktigt i Sverige på 150 kr om dagen. Misären är akut för många ukrainare i Sverige som inte har råd med kläder, skir och mat. Det är ovärdigt Sverige när familjernas närmaste kämpar vid fronten i Ukraina. https://www.svd.se/a/MoKlAM/radda-ukrainarna-fran-akut-fattigdom

Visa på X

Över 20 hjälporganisationer som jobbar med stöd till ukrainska flyktingar vädjar om att stödja vårt utskottsinitiativ i Riksdagen om att fördubbla dagersättningen från 71 kronor per dag till minst 130 kr, som i Danmark. Ukrainarna kan inte klara sig på 71 kr, eller 150 kr för en ensamstående mamma med två barn. Som organisationerna skriver är utsattheten alarnerande, det är inte värdigt Sverige. Torsdag 1/2 ska regeringssidan ta ställning i Finansutskottet. Vi vädjar om att lägga prestigen åt sidan och ge ukrainarna ett värdigt stöd. https://www.svd.se/a/MoKlAM/radda-ukrainarna-fran-akut-fattigdom

Visa på X

@Markus_Berglund Vi har drivit detta hela tiden, inklusive i våra budgetar, men nu får vi lägga det i FiU som ett utskottsinitiativ eftersom ingen regering varken S eller Tidö gjort det

Visa på X

Dagersättningen är ju till för perioden när man är asylsökande, i väntan på uppehållstillstånd, som ska vara en kort period även om det ofta också brister. De ukrainska flyktingarna har redan fått uppehållstillstånd men är nu här sedan snart 2 år under det allt längre kriget. Det är helt godtyckligt att de ska få samma ersättning som asylsökande, det valet gjordes när många trodde att kriget skulle vara kort. De flesta länder har inte gjort så, och framförallt är det ohållbart för en så lång period som 2-3 år. Sedan kan man diskutera även dagersättningen för de asylsökande, men det är faktiskt en annan fråga.

Visa på X

De ukrainska flyktingarna i Sverige tvingas leva i misär eftersom de bara får 71 kr om dagen, för en familj med två barn 160 kr. De har inte råd med mat, kläder och skor. Idag lägger jag för C ett initiativ i Finansutskottet att höja ersättningen fr 71 kr till minst 130 kr (som i övriga Norden). Läget är akut och det behövs beslut nu. (1) https://www.tv4.se/artikel/6F5CwshzoFOETgelCfoNSP/c-kraever-hoejd-ersaettning-foer-ukrainska-flyktingar-det-haer-aer-akut

Visa på X

@KristerThelin …det vore ju (gudskelov) inte heller förenligt med grundlagen, men just ordförande i justitieutskottet behöver han sannerligen inte vara

Visa på X

… den ordförande som ”Liberalerna” snällt räddade i justitieutskottet med sina lojala röster efter hans förra våg av främlingsfientliga utfall

Visa på X

Europa sörjer Jacques Delors, en man vars insats var avgörande för att öka människors frihet i vardagen i hela Europa, inte minst Sverige. Vi kunde resa, studera, handla, skapa och investera friare i hela EU och med det ökade hundratal miljoner européers egenmakt och möjligheter. En ibland lite grå och pragmatisk men samtidigt visionär och inspirerande statsman som gjorde skillnad på riktigt. #Delors

Visa på X

”Klimatförändringarna är här och nu, det är bråttom” …. därför gör vi ingenting förrän 2035 och höjer utsläppen under melllantiden med 20%. Tack Tidö

Visa på X

Få saker symboliserar Tidögängets dubbelmoral (och egentliga ointresse) gällande landsbygden som strandskyddet. Med mycket buller och bång röstade Tidöpartierna ned möjligheterna att bygga vid strand från C (”otillräckligt!”). Nu ska exakt samma förslag, punkt för punkt, sedan igår börja utredas igen av Tidö som deras ”reform av strandskyddet”. Enda de lyckats med är att försena förslaget tre-fyra år. #tidösvek

Visa på X