Och om väst ändå bestämt sig för att ta ryska tillgångar i väst (ca 3000 mdr kr), i synnerhet ryska centralbankens tillgångar utomlands, som del av krigsskadestånd, ska vi göra allt för att underlätta. Pengarna behövs i Ukraina nu. (3/4)
Visa på X →400
inlägg
Ukrainas beslutsfattare understryker också: Ukraina behöver generatorer och annan decentraliserad kraftgenerering för att klara vintern. De behöver JAS 39 Gripen och mycket mer luftvärn för att bekämpa ryska luftangrepp (och därmed försvara energiinfrastruktur). (2/4)
Visa på X →Besök i Kyjiv med FiU. Träffat finansministern @SergiiMarchenk3 , centralbankschefen Pysjnyj för @NBUkraine, Zelenskyjs militära rådgivare mfl. Deras budskap: Stort tack för all hjälp. Men Ukraina behöver (mycket) mer stöd för att täcka de underskott kriget skapar (1/4)
Visa på X →Fruktansvärt dåd riktad mot EU-valkampanjen och det öppna samtalet. Det högerextrema hotet mot den demokratiska processen växer nu i flera länder. Även så, tyvärr, i Sverige. https://omni.se/a/Pp3Ja6
Visa på X →Sluta gå Putins ärenden https://omni.se/a/Pp3JnJ
Visa på X →Även i Georgien, som var första fria land att invaderas och delvis ockuperas av Putin, tvingas folket nu kämpa för att befria sig från Putins skugga och oligarkstyre. Så mycket av vår frihet ligger nu i ukrainarnas modiga händer, vi i väst måste göra mer. https://tt.omni.se/oppositionsledare-slagen-blodig-under-protest/a/mP6p1L
Visa på X →Det behövs ingen övre gräns för stödet till Ukraina, det behövs en undre gräns. Att vi gör allt vad som krävs för att Ukraina ska vinna kriget.
Visa på X →Ja, läs @annikamelin om hur urspårade byråkrater i Sverige fultolkar EU-regler och därmed motarbetar EU som idé i Sverige, just som EU behövs som mest i de verkligt stora frågorna. Keep Calm och Elda på Valborg (med gott EU-samvete!)
Visa på X →Kom ihåg att det där att SD haft något med nazister och främlingsfientlighet att göra, det får man inte säga i Sverige längre
Visa på X →Hotet mot demokratin från högerextrema grupper är på riktigt. Nu stormas ett politiskt möte av maskerade män, under pågående valrörelse. Det förekommer hot mot politiker, och, har det tyvärr visat sig, värre. Vi får aldrig ge vika för våldet. https://expo.se/kommentar/kommentar-angaende-attack-mot-expo-forelasning/
Visa på X →Ja, Sverige måste göra mer och ta ledningen inom EU, inte släpa efter. Skicka JAS nu. Och vi måste göra som alla våra nordiska grannländer och ge mer än 1 procent av vår BNP i samlat stöd till Ukraina, inte 0,5 procent som Sverige gör idag.
Visa på X →Ääääntligen! https://omni.se/a/yE1MBA
Visa på X →Vi måste ge dramatiskt högre resurser i de lokala insatserna, närpolis och socialtjänst, för att finkamma områdena där denna avhumanisering pågår bland ett antal unga. Vi måste omhänderta alla unga som hamnar i dessa miljöer och effektivt särskilja dem från andra i gängen 3/3
Visa på X →Men sedan måste det mana till handling. De satarna som begått detta brott måste lagföras. Det är enormt viktigt att fler brott nu klaras upp. Sedan räcker det inte med ny lagstiftning, det räcker inte ens med skärpta vapenlagar, eller ”bara” mer resurser. 2/3
Visa på X →Dessa uppgifter om att en pappa skjutits till döds framför sitt barn för att han tilltalade gängkriminella, det är hjärtskärande, det är ett mörker utan namn och det är oacceptabelt. Alla tankar och omtanke till en familj i sorg. 1/3
Visa på X →@HannesQvarfordt Du ska nog läsa först , tydligt att du inte läst papperet i AER, världens tyngsta nationalekonomiska tidskrift
Visa på X →@HannesQvarfordt Anser du att skatten på unga bör höjas?? Sedan rekommenderar jag dig att uppdatera din forskningsöversikt och läsa t ex Daunfeldt eller Seim
Visa på X →Sverige har bland EUs högsta arbetslöshetstal och det ökar. Idag lägger Tidöregeringen som svar…150 milj på kommunala sommarjobb. Efter att Tidöpartierna höjt skatten på att anställa ungdomar med 6 miljarder kronor (2 mdr för kommun/region). Sverige behöver en riktig jobbpolitik
Visa på X →@NallePuh1984 Tack för ditt inlägg Loke/NallePuh
Visa på X →@hannawagenius Läs aldrig det finstilta
Visa på X →”Folk”listan har onekligen givit uttrycket helikopterperspektiv en ny innebörd
Visa på X →@chrishantering @JohanPehrson Menar ni på fullt allvar att kommuner ska räkna på att ge lärare lön halva året?
Visa på X →@BrunduChristian @JohanPehrson Se svar ovan. Självklart måste kommunerna betala lärarna för hela året och det är det som avgör hur många som de kan behålla med er svångrem för skolan. Det är ni som borde ta bort uppgiften om 1300 lärare.
Visa på X →@chrishantering @JohanPehrson Till skillnad från i vår skuggbudget finns ju inget sektorsbidrag på helprsbasis. Skolorna/kommunerna måste faktiskt betala sina lärare för hela året
Visa på X →Om vi kräver att EU ska vara stenhårda mot Putin måste vi städa framför egen dörr. Sveriges stora aluminiumsmältverk kan inte kontrolleras från Moskva av ett bolag som är en del av Putins militärapparat. Verksamheten måste överföras till svensk kontroll. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/centerns-krav-forstatliga-rysk-aluminiumfabrik-i-sundsvall
Visa på X →