Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Magnus Berntsson

Kristdemokraterna

@MagnusBerntsson (X)

241

inlägg

Jag fått frågan från många journalister, varför bjöd vi in @PahlaviReza till riksdagshuset? Svaret är enkelt, nämligen av samma anledning som Amir Vafa lyfter i slutet av sin insändare, Jag vill se ett fritt Iran där folket själva avgör sin framtid.

Visa på X

Idag hade jag äran att välkomna HKH kronprins Reza Pahlavi till riksdagen. Han mötte ett brett politiskt deltagande och fick både skarpa och kritiska frågor om sin vision för Iran. Vi kristdemokrater vill se ett fritt, demokratiskt och fredligt Iran och @PahlaviReza presenterar det mest seriösa alternativet för en sådan övergång. Dagens samtal stärkte den bilden. Fler borde lyssna.

Visa på X

USA:s och Israels attacker mot iranska mål markerar en dramatisk upptrappning i regionen. Irans regim är i dag världens värsta statssponsor av terror och bär ansvar för destabilisering, proxykrig och våld långt utanför landets gränser. Om det yttre trycket sammanfaller med det starka folkliga missnöje som redan finns i Iran kan regimens grepp om makten försvagas. Ett fall för regimen skulle inte bara vara avgörande för det iranska folkets frihet och framtid, utan också få djupgående betydelse för stabiliteten i hela Mellanöstern och för den globala säkerheten. Samtidigt måste varje utveckling hanteras med ansvar. Det iranska folket förtjänar frihet, rättsstat och fred samt en demokratisk framtid utan mullornas förtryck!

Visa på X

Igår kväll var jag på plats på demonstrationen på Sergels Torg i Stockholm med anledning av fyraårsdagen av Rysslands fullskaliga aggressionskrig mot Ukraina. Det var väldigt mycket folk på plats så jag ställde mig på gatuplanet ovanför ”plattan”. Efter ett tag såg jag och några kollegor att det fanns några personer med jackor och andra attiraljer med Vit makt-propaganda omkring oss. Ett par av dem stod längst fram vid räcket och visade det sig höll i en banderoll. Det gick inte att se budskapet och de flesta som stod närmast räcket hade inget med denna grupp eller detta budskap att göra.   När manifestationen nästan var slut så tappade en av dem taget om banderollen och då bad de personerna i närheten att hjälpa till att hänga upp dem. Då frågade jag högt och tydligt vad budskapet på banderollen var och fick till svar av någon att ”det spelar väl ingen roll,” vilket jag givetvis inte höll med om och jag upprepade därför min fråga. Jag vill inte vara med att hjälpa till att sprida ett Vit makt- och/eller ett ryssvänligt budskap, vilket jag är övertygad gällde även de andra som var på plats. Någon hämtade dialogpolisen och när de var på plats antog jag att de hade kontroll på situationen. Jag bytte plats för att bättre se banderollen, och narrativet var precis som jag antog av Vit makt-karaktär och kan även uppfattas som tydligt proryskt.   Jag står upp för Ukraina, och mot det som jag uppfattar är fel. Slava Ukraini!

Visa på X

Äntligen har IRGC terrorlistats i Europa. Redan i februari 2023 lyfte jag att Sverige skulle ta initiativ till att samla stöd i EU för att terrorlista revolutionsgardet. Dagens beslut är en tydlig och efterlängtad signal till den iranska regimen men med verklig betydelse.

Visa på X

Henrik Jalalian borde ha hållit sig till sanningen i kvällens Aktuellt. Den svenska regeringen och KD har sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, varit pådrivande för att stoppa rysk gas och olja genom EU:s sanktionspolitik.

Visa på X

Iranska regimen är världens största sponsor av terrorism, avrättar flest per capita, förtrycker kvinnor, samarbetar med gängkriminella och hjälper Ryssland mot Ukraina. FN varnar: Iran är nära att kunna tillverka kärnvapen. Men Vänsterpartiet kritiserar istället USA och Israel.

Visa på X

Att som i Stockholm i helgen symboliskt ”knivhugga” statsministern och framställa honom som nazist är både smaklöst och farligt. När språkrör och andra politiker deltar i event som detta legitimeras hatet. Vi behöver mer sans och ansvar – inte extremism och hot.

Visa på X

Habemus papam! I pray and congratulate billions of Catholics around the world. May he be a force for peace in the world.

Visa på X

Grattis @_FriedrichMerz,Tyskland och Europa till valet av ny kristdemokratisk förbundskansler i Europas folkrikaste land och största ekonomi. Tillsammans får detta stor betydelse för Europas stöd till Ukraina och för vår gemensamma konkurrenskraft.

Visa på X

Efteråt hade vi ett fint samtal där han uttryckte sin tacksamhet för det stöd den innebär för det venezuelanska folkets kamp för frihet och demokrati. Idag har Kristdemokraterna och jag på riktig fått stå upp för mänskliga rättigheter, fria val och människors värdighet.

Visa på X

Idag presenterade jag en resolution om Venezuela på EPP-kongressen i Valencia – som sedan antogs enhälligt! Det var ett starkt ögonblick att få ta till orda direkt efter Venezuelas rättmätiga president Edmundo González Urrutia. @EdmundoGU

Visa på X

Idag uppmärksammades minnesdagen för Seyfo i Sveriges riksdag. Med kollegor från olika partier deltog jag i en högtidlig ceremoni till minne av folkmordet på kristna armenier, assyrier, syrianer, kaldéer och andra minoriteter i Osmanska riket 1915. Låt oss aldrig glömma!

Visa på X

”Varför söker ni den levande bland de döda? Han är inte här han har uppstått” Änglarnas budskap från Luk. 24:5-6

Visa på X

Ett mycket viktigt perspektiv av allt brottsförebyggande arbete som lyfts av @ChristianCkd i denna artikel.

Visa på X

KD står bakom Ukraina i dess beslut att ingå i partiell vapenvila. Särskilt viktigt att USA förbinder sig till att de kidnappade ukrainska barnen ska föras hem. Nu är det upp till bevis för Ryssland att visa om ett avtal är värt pappret det är skrivet på genom att släppa barnen.

Visa på X

Europa måste ta ett mycket större ansvar för vår egen kontinent. Vi kan inte ständigt förlita oss på att kunna ta rygg en lättkränkt och egocentrisk administration. Då kommer bli fyra långa och oroliga år. Läs gärna @alicemedce , @MikaelOscarsson och min artikel i DI idag.

Visa på X

”Återigen är den fria världshandeln hotad av politisk protektionism och en föreställning om nationalistisk handlingskraft. För att sätta ett land i centrum påstås att andra länder måste straffas. Det må tilltala en alltmer polariserad publik men verkligheten överträffar dikten.”

Visa på X

Tack @Spesam för att du uppmärksammar min artikel om att Sida bara veckor innan vår regering tillträde ingick ett avtal med sydamerikanska Clacso som har täta kontakter med några av världens värsta diktaturer. Bistånd ska främja demokrati, inte tvärtom!

Visa på X