Det finns en ökad risk för att Finland kommer att gå med i NATO före Sverige. Det skulle inte vara bra för Sverige. Statsministern har nu ansvar att säkerställa tre centrala angelägenheter; samling, tydlig information och fortsatt diplomatiskt arbete. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02DYZhJEFX1cffF8u4XGHQkrYvpfC4pmwp4kUaGSnmd735Sh8VqNSTFbeUu3CDPnZvl&id=100044271827689
Visa på X →Magdalena Andersson
Socialdemokraterna
@magdalenaandersson.socialdemokraterna.se (Bluesky)@magdandersson (X)430
inlägg
Skattepengar ska gå till våra barns utbildning, till lärare och till skolböcker – inte till vinster. https://www.di.se/nyheter/s-rasar-om-friskolornas-riskkapitalaffarer-sjukt-system/
Visa på X →Samtidigt köar allt fler utanför hjälporganisationer och barn rapporteras äta mer mat i skolan. Det är inte rimligt. Och det är definitivt inte rättvist. Hur kan regeringen inte ha satt ett tak på elstödet?
Visa på X →Regeringens elstöd är orättvist, hemligstämplat och hanteringen är ett haveri. Nu visar det sig att en enskild person har fått över 770 000 kronor i elstöd. Det motsvarar 6 års matbudget för en familj med två barn.
Visa på X →Föga tröst för svenska hushåll som kämpar med räkningarna men viktig fakta för den politiska debatten. https://svt.se/nyheter/inrikes/sverige-hade-eu-s-lagsta-priser-pa-el-forra-aret
Visa på X →🇸🇪🇫🇮decided to apply together, because we knew we would be stronger together. We have a long standing defence cooperation. We are geographically linked. We have historical bonds. And when Sweden and Finland are both admitted, NATO will be bigger, better and stronger🌹#SAMAK23

Hellre än att betala tillbaka pengarna till svenska hushåll, låter de alltså privata aktörer sko sig på skattebetalarnas pengar. Svenska folket förtjänar bättre.
Visa på X →Det här lyfte @mikaeldamberg och @lenahallengren från oss redan i januari. Nu skriver också DN om hur regeringen och SD struntat i att lösa den avart som uppstått på elmarknaden, och som andra EU-länder sett till att lösa.
Visa på X →Högerregeringen och SD har alltså slarvat bort enorma belopp som skulle gått till hushållen. https://www.dn.se/sverige/larm-inifran-superdepartementet-regeringens-slarv-kostar-miljarder/
Visa på X →Honoured to receive the @MunSecConf Ewald von Kleist Award together with @SwedishPM, @niinisto and @MarinSanna. Unity and dialogue, between and within our countries, remain key on our path towards Nato membership.
Visa på X →Mycket bra att USA är uppe på banan med den gröna omställningen – här är Sverige redan ledande. Men regeringen behöver agera, annars riskerar svenska jobb flytta till USA. Hur ska regeringen med en politik av lägre klimatambitioner få framtidens gröna jobb att stanna i Sverige?
Visa på X →Shocked and deeply saddened by the loss of life and destruction following this morning’s earthquake in Türkiye and Syria. Thoughts are with families and friends of those lost or injured.
Visa på X →Stort grattis @MuharremDemirok till rollen som partiledare för Centerpartiet. Jag ser fram emot ett gott samarbete!
Visa på X →Är med i Ekots lördagsintervju idag. Lyssna här: https://sverigesradio.se/avsnitt/magdalena-andersson-s-regeringen-har-gatt-langre-an-avtalet-med-turkiet-kraver

Strax med i SVT Aktuellt om det allvarliga säkerhetspolitiska läge vi befinner oss i. Nu måste vi hålla huvudet kallt. Det är en väldigt upptrissad situation, då är det viktigt att ta det lugnt och fundera igenom väldigt noga vad man säger och vilka signaler man sänder.

Vi ska aldrig ge upp Fadimes kamp. https://www.expressen.se/debatt/s-vi-ska-aldrig-ge--upp-fadimes-kamp/
Visa på X →Summerar dagens partiledardebatt med uteblivna svar från Ulf Kristersson. Svenska hushåll kämpar med att få ekonomin att gå ihop. Regeringen måste agera, inte bara säga nej till Socialdemokraternas förslag.
Visa på X →Det är uppenbart att det inte är vanliga hushålls möjlighet att betala sina elräkningar som kommer i första rummet. S kommer nu agera i riksdagen och lägga ett förslag som gör det öppet för den som vill att granska vem som får ta del av elstödet.
Visa på X →Hushåll kämpar med väldigt höga elräkningar nu och istället för att jobba stenhårt för att faktiskt få elstödet på plats eller införa en elräkningsakut i väntan på stödet – så jobbar regeringen väldigt snabbt för att kunna sekretessbelägga stödet. En märklig prioritering.
Visa på X →Det här är svagt, och det borde vara självklart att det här ska vara offentligt. Det handlar om att det ska vara öppet och kunna granskas av journalister och allmänheten som vi har en tradition av i Sverige och är grundläggande i en demokrati. Det här är viktigt att värna.
Visa på X →Högerregeringen värnar inte den tradition av öppenhet som vi har i Sverige. Istället väljer de en osvensk väg när de nu beslutat att hemlighålla vem som får ut mest elstöd.
Visa på X →A vontade do povo deve ser respeitada. Condeno os ataques violentos às instituições democráticas no Brasil. Presidente @LulaOficial tem o meu total apoio.
Visa på X →The will of the people must be respected. I condemn the violent attacks on the democratic institutions in Brazil. President @LulaOficial you have my full support.
Visa på X →S föreslår att en nordisk försvars- och säkerhetspolitisk kommission tillsätts med förankring i samtliga nordiska parlament. https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2023-01-08-socialdemokraterna-foreslar-en-nordisk-forsvarskommission
Visa på X →Nu har det gått 100 dagar sedan det brutala mordet på Mahsa Jina Amini. Skriver några rader om det här: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02ob3BiSqSaSg9ERL1w5BiyoPfXgD6LWJxkCkn3WVQcKUjksdEKpyyyiXtdbp6JzT4l&id=100044271827689
Visa på X →