Det här är riktigt illa för demokratin och återväxten. Självklart är det oerhört viktigt att lära ut demokrati och grundläggande mänskliga rättigheter till våra unga. Det är dom som ska ta över och fortsätta bygga vår demokrati.
Visa på X →253
inlägg
Mycket bra av Göteborg. Ett föredöme och hoppas många många kommuner och regioner tar efter.
Visa på X →#vänsterpartiet #sörmland #välfärdskollaps
Visa på X →Regeringen säger sig vilja prioritera välfärden ,men gör tvärtom. Regeringen lägger 10 miljarder till kommuner och regioner när det behövs minst 28 miljarder enligt SKR. En redan hårt pressad välfärd får nu dramatiska nedskärningar. Det drabbar oss alla!
Visa på X →Ingen regeringen har oändligt med pengar säger Kristersson i en duell med Nooshi Dadgostar i riksdagens partiledardebatt. Självklart är det så , men då måste man prioritera. Regeringen prioriterar skattesänkningar inte en krisande välfärd.
Visa på X →Mitt 10e Riksmöte och min svägerska Carinas första. Nu är vi igång.

Efter flera år som FN sändebud lyckades Mistura besöka det ockuperade Västsahara. Det ör bra men det är uppenbart att Marockos förtryck av den västsahariska befolkningen blir allt hårdare.
Visa på X →Stort deltagande på priden i Finspång denna soliga lördag.




”Feministisk utrikespolitik har visst gett resultat” https://www.dn.se/debatt/feministisk-utrikespolitik-har-visst-gett-resultat/ Feministisk utrikespolitik har haft betydelse för att stärka jämställdheten globalt. Regeringen tog bort den och skickar därmed signaler om att kvinnor och flickors rättigheter inte är så viktiga.
Visa på X →Hög tid att banker, som går med övervinster, som vanligt folk varit med och skapat får ge en del tillbaka till en krisande välfärd. Problemet i Sverige är inte i huvudsak en brist på pengar utan en brist på rättvis fördelning.
Visa på X →DEBATT: V: Regeringens politik skapar ett sjukt samhälle https://ekuriren.se/debatt/artikel/v-regeringens-politik-skapar-ett-sjukt-samhalle/jop4258r
Visa på X →I Norrköping slaktas kulturen när högern och SD styr. Bra artikel i DN av Stefan Jonsson https://www.dn.se/kultur/stefan-jonsson-norrkoping-visar-hur-nyliberalism-parad-med-nyfascism-ser-ut-i-praktiken/
Visa på X →Regeringens reformagenda för biståndet har läckt ut. Allt tyder på att de stora vinnarna är svenska företag och förlorarna är världens fattiga och mest utsatta. Det strider mot regelverket för bistånd. Gör om och gör rätt!
Visa på X →Djupt oroande utveckling. De stora vinnarna verkar bli svenska företag och förlorarna är världens fattigaste och mest utsatta. Uselt att den här omställningen sker utan en rejäl debatt i Riksdagen och samhället i övrigt. Gör om!
Visa på X →På tisdag 22/8 kl 12.00 debatterar jag med utrikesminister Billström om giftattackerna mot skolflickor i Iran. Kampen för kvinnor och flickors rättigheter i Iran går vidare. Vad gör Sverige för att protestera mot övergreppen. Se gärna min debatt i Riksdagen eller på webben.
Visa på X →Nya hot om koranbränning. Jag saknar fortfarande ett tydligt ställningstagande från regeringen där man tar ett tydligt avstånd från alla former av rasism och islamofobi, som tyvärr ökat i vårt samhälle, mycket på grund av SDs politik. Koranbränning är ett resultat av detta.

Extrainsatt möte i Utrikesutskottet idag. Jag anser att regeringen måste bli tydligare med sitt avståndstagande från all form av rasism och islamofobi och framförallt kommunicera det både i Sverige och internationellt. Det är ett måste om vi vill förändra bilden av Sverige.
Visa på X →Klusterbomber är djävulska vapen som kan drabba civila med förödande effekt. Självklart måste regeringen protestera med kraft mot att USA planerar att skicka dom till Ukraina.
Visa på X →Biståndslarmet: Fattiga får betala för stödet till Ukraina https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bistandslarmet-fattiga-far-betala-for-stodet-till-ukraina via @svtnyheter
Visa på X →Laddar upp med en uppfriskande vandring i Jokkmokk inför kvällens debatt om biståndet i Agenda. Bra att Agenda lyfter frågan för det finns mycket att säga om regeringens nedskärningar och förändringar.

Kom gärna till Folkets hus i Jokkmokk där en kultur och fredsfestival pågår under hela dagen och kvällen. Jag ska hålla en föreläsning om Norden kärnvapen fri zon lite senare i eftermiddag.
Visa på X →Idag debatterar jag med Biståndsminister Johan Forssell om hur Tidöavtalet strider mot det internationella regelverket för bistånd när det gäller migration. Följ gärna debatten direkt eller via Riksdagens webbsida. Börjar ca 11-11.30.
Visa på X →Äntligen avskaffar Riksdagen det förlegade, ålderdomliga och onödigt byråkratiska danstillståndet. Det var på tiden.
Visa på X →Hemma efter att ha deltagit som oberoende valobservatör i Turkiet. Tungt beväpnad militär stod i nära anslutning till vallokalerna och stoppade oss från att komma in vid flera tillfällen. Nu hoppas vi att Erdoğan förlorar den andra valomgången. Fem år till blir en mardröm.

Rött räddningspaket skulle ge sjukvården i Sörmland 230 miljoner extra - Vänstern i Vården https://vansternivarden.se/sodermanland/rott-raddningspaket-skulle-ge-sjukvarden-i-sormland-230-miljoner-extra/
Visa på X →