5,64 miljarder för att sänka bensinpriset med 75 öre hade kunnat räcka till 8976 sjuksköterskelöner. Eller till att tredubbla kvaliteten på alla grundskolebarns skolluncher.
Visa på X →402
inlägg


Jag tycker detta är bra. Men när det kommer från Svantesson är det nästan för bra för att va sant. Fram tills alldeles nyss har sd-regeringens företrädare kallat det för socialistiskt skattehöjarpolitik när vi lagt förslag om att göra EXAKT det här för att t ex rädda välfärden.


Går det bra för regeringen eller går det som vanligt? undrar du säkert. Det går som vanligt skulle jag säga. Remissinstanserna ger SD-regeringen en reality check av grandiosa mått. https://www.dn.se/sverige/tuff-kritik-mot-sankt-reduktionsplikt-kan-ge-prischock/
Visa på X →Bostadsbyggandet minskar med 60 % mellan 2022 och 2023. Är det nån som hört nåt om vad regeringen tänker göra åt det? Inte? Nä, inte jag heller.
Visa på X →Movits kan bättre och levererar den här sköna gåvan på min förtiårsdag! https://open.spotify.com/track/2Mmdl7vfFgymMiBCB4SOrM?si=3xRmM_ETR9i0y7d9M19HeA
Visa på X →Regeringen levererar ett slag i luften som kommer öka oskälig administration och byråkrati utan att göra upp med det verkliga problemet. Jag hade hellre fått en present med innehåll i. https://tt.omni.se/s-regeringen-fortsatt-naiv-om-vinster-i-skolan/a/onyGEa?fbclid=IwAR0Mf5khag5abnatjgletDjSaL8_bQBVuPbt4YE1ZT9DTpccb7sIjcCRKRM_aem_AdYDW6J3STjdqSnJDoW7CHNQUk-YPjp4Wz0FZx9D-yxZwvf9ZPZkASUQpteEiDmTnFk
Visa på X →Jag fyller fyrtio idag. Och Lotta Edholm var snäll nog att vilja ge mig en present - besked om hur friskolesektorn ska regleras. Men det blev en present som mest var omslagspapper.
Visa på X →I går presenterade vår saktfärdiga regering äntligen två friskolenyheter - de vill utreda ett stopp för skolpengsflykt och fsk ska omfattas i friskoleutredningen. Båda idéerna är bra saker som vi S föreslagit så sent som under våren. Varsågoda L! Vi har fler idéer om ni behöver.




@beckmansasikter @OlovAbrahamsson Välfärden: vi dubblade er ökning av de generella statsbidragen i bp23. Bränslepriser: Men du hittar ju på. Vi har inte lagt förslag om att höja bränslepriset. Tvärtom. 🤷♂️ Glad midsommar!


@beckmansasikter @OlovAbrahamsson Äh, lägg av! Regeringens ”historiska satsning” blev en minskning med 2 miljarder. Dina gissningar om bränslepris är ju bara fåniga. Vi sänkte skatten när priset drog iväg. Ni, som skulle kapa 6-10 kr, på priset lyckades sänka det med 14 öre. Vilket misslyckande @beckmansasikter


@lartho2332 @beckmansasikter @OlovAbrahamsson Den enskilt största budgetförändringen i höstas - 13 mdr till dem som tjänar över 50 tkr/månad. Och det fortsätter ju bara. Remitterat förslag om en riktad skattesänkning för dem som tjänar över 65 tkr/månad. Det lär väl komma i bp24
Visa på X →@beckmansasikter @OlovAbrahamsson Nu är det ju du @beckmansasikter och ditt parti som bestämmer. Hur gynnas barnfamiljer och ensamstående av riktade skattesänkningar till höginkomsttagare? Hur gynnas barnen i skolan och patienterna i vården av att ni sätter välfärden på svält?
Visa på X →@bjoeng Enligt uppgifter som riksdagens utredningstjänst tagit fram har de sammanlagda utgifterna för el, mat och bränsle för denna exempelfamilj ökat med 86 % jämfört med 2018.
Visa på X →@bjoeng En exempelfamilj: 2 vuxna, 2 barn 10-13 år, boende i eluppvärmd villa med rörligt elavtal, 2 bilar varav en bensin och en diesel med genomsnittlig förbrukning och körsträcka.
Visa på X →Nu genomför regeringen det vi i S velat göra länge. Vi tillsatte läromedelsutredningen. I höstas motionerade S i utbildningsutskottet om att gå vidare med utredningens förslag till lagändring för att säkra elevers rätt till läromedel. Äntligen verkar regeringen ha förstått.


Idag släppte vi en rapport om de norrbottniska hushållens ekonomiska situation. En vanlig norrbottnisk familjs utgifter för mat, el och bränsle har ökat med 86 % de senaste åren. Vi vill skydda hushåll och välfärd i kristider. Regeringen prioriterar skattesänkningar för de rika
Visa på X →Igår hade vi budgetfullmäktige i Älvsbyn. Välfärdens kärna får betala när högern satsar på skattesänkningar för de rikaste och på kommunens näringslivskontor, istället för på skolan. De orättfärdiga friskolevinsterna fortsätter också. Högerns oförmåga att agera drabbar eleverna.
Visa på X →@AsaWestlund och Magdalena Andersson är tydliga om vad skolan skulle behöva. 1. Regeringen borde skydda välfärdens finansiering i kristider. 2. Regeringen borde omedelbart stoppa läckaget av skattepengar till friskoleägarna. Varenda krona behövs i skolan nu!

@swede_1 @Nikiva85 @Kribba749 @BenjaminDousa @peter_hedin Försäljningen av paracetamol och antalet förgiftningsfallet ökade dramatiskt direkt paracetamol började säljas i livsmedelsbutiker o dyl i stället för bara på apotek. Vad får Timbro att tro att samma sak inte skulle hända med Castilien de Gredos eller Explorer?
Visa på X →@matsperspektiv Följer redan en relevant Marcus här på twitter. Det borde du också göra
Visa på X →Alltså det här systemet är trasigt. Vi måste laga det nu!
Visa på X →Läsvärd krönika i @skolledaren_ idag! Värt att påpeka att de som vänder på klacken istället för att göra skolan likvärdig är den sverigedemokratiskt kontrollerade högerregeringen. Vi socialdemokrater gör vad som går för att stärka den. https://www.skolledaren.se/nyheter/kronika/kronika-en-likvardig-skola-pyttsan/
Visa på X →Det är kostnadskris i skolan. Samtidigt fortsätter skolbolagens vinstuttag och överkompensationen till friskolorna. Att stoppa detta skulle vara ett bra steg för att klara skolans finansiering. Regeringen underlåter att agera. Därför gör vi socialdemokrater det istället.
Visa på X →@PolredHP @carls9ja @Hallandsposten Men S kräver förslag som skulle göra skillnad på riktigt.
Visa på X →