Sverige behöver ett nationellt etiskt ramverk som vägleder beslut inför och under pandemier. Det skriver jag och de andra i Statens medicinsk-etiska råd på DN Debatt. Läs gärna: https://www.dn.se/debatt/sverige-saknar-etiskt-ramverk-for-beslut-vid-pandemier/
Visa på X →401
inlägg
Tro det eller ej, en massiv pandemi kan även få bra saker att hända. Vi behöver ta väl vara på digitalisering, kreativitet och annan positiv utveckling och inte av slentrian gå tillbaka till business as usual efteråt.
Visa på X →@januari46 @goseli @AnnaStarbrink @svdlf @SFAMSverige Jag skulle vilja att ett spann togs fram med hänsyn till sjukdomsbörda, dvs fler listade friska men färre sköra. För att hitta rätt nivå krävs rimligen dialog med er, som lever mitt i detta.
Visa på X →1. Individuell lönesättning på riktigt för sjuksköterskor - erfarenhet och kompetens måste synas i plånboken. 2. Arbetsvillkor för att behålla de bästa. God rollfördelning, mer tid för utveckling, men mindre för kringuppgifter, friska arbetstidsmodeller för hållbart yrkesliv.
Visa på X →Jag lovar inte ofta, men gör ett undantag. Den här plattan med mig själv har jag snott från (L). Jag har ett löfte till alla sjuksköterskor idag, och det är att göra allt jag kan för att förbättra två saker: löneutveckling och arbetsvillkor. Det är hög tid.

Nämndemän kan vara näst intill helt okunniga om sexualbrott och bevisvärdering när de ställs inför en våldtagen kvinna. Varje brottsoffer måste få en rättvis och trygg rättegång. Det skriver Juno Blom och jag. https://www.unt.se/asikt/debatt/namndemannen-behovs-men-systemet-behover-forandras-5560829.aspx

IVA-sjuksköterskan och de andra i teamen som tar det allra största ansvaret denna vår ska inte bli sjuka eller smitta andra. Och förmånsbeskattning förutsätter en förmån. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLak2e/skatt-pa-gratis-jobbparkering-kan-slopas Varmt tack @FredrikMalm och @matsperspektiv som gjorde detta till verklighet!

Tack. https://sverigesradio.se/uppland/

Mitt sista kvällsmöte är avslutat. I sjukvården har många en hel natts arbete framför sig. Hjälp dem göra skillnad. https://youtu.be/QaeWsTILduc

Vi behöver testa för att veta mer. Men testerna måste vara tillförlitliga.
Visa på X →@thorneby Tack. Vår uppgift måste vara att låta er fokusera på människor.
Visa på X →Vi människor är sårbara. Sjukvården måste vara rustad för det oväntade. Och i första linjens skydd mot att livet går sönder ska vardagslunken inte behöva vara en utmaning. https://www.sydsvenskan.se/2020-04-04/vardagslunken-skan-inte-behova-vara-en-utmaning

Christianne Simson har lärt mig och andra så galet mycket om anhörigstöd och om anhörigas behov genom livet. Nu skriver hon och jag tillsammans i Dagens Samhälle. Läs gärna! http://www.dagenssamhalle.se/debatt/coronaviruset-smittar-de-skoraste-med-ensamhet-32148
Visa på X →Om inte anhöriga fanns.
Visa på X →Vi måste bygga en beredskap för att vänta oss det oväntade. Verklig krisberedskap förutsätter läkemedelslager. Punkt. https://youtu.be/ICUGshOVsCU
Visa på X →@Anton_Holmlund Framförallt behöver de byta politik.
Visa på X →@ericaronson Jag har ett gäng hundar hemma som anmäler sig frivilliga.
Visa på X →@feelepp Läsaren såg på dig direkt att du var sur. Inte rumba = portad.
Visa på X →Fint. När det hettar till som värst - det är då vi verkligen behöver hålla ihop. Muminmamman har koll.
Visa på X →Jag tänkte att kloka @johanenfeldt hade så rätt: ”Det borde heta physical distancing, inte social. Vi behöver fortsätta vara sociala, träffa, lära känna och uppleva saker tillsammans.” Sen läste jag tweets och insåg att den här pandemin även kräver en del social distansering.
Visa på X →@feelepp Vilken ålder? En eller båda?
Visa på X →@JoarForssell Snöröjning köper jag. Annars trams.
Visa på X →Om jag sätter på mig vårjacka om några veckor innebär det inte nödvändigtvis att vinterkappan var ett misstag. Omständigheterna kan ha förändrats.
Visa på X →Är jag trött i huvudet om jag tänker att fördelning Riskgrupp/Icke riskgrupp på IVA gäller när man tappat kontrollen över smittan? De här data är väl toppen & om alla i kända riskgrupper skyddas får vi väl till slut BARA udda fall på IVA? https://www.svt.se/nyheter/rubrik-79?cmpid=del:tw:20200321:rubrik-79:nyh:lp via @svtnyheter
Visa på X →Vår omtanke mot varandra, mot tyngda anhöriga och mot sjukvårdens yrkesgrupper behöver finnas där även i normalläget. I första linjens skydd mot att livet går sönder ska vardagslunken inte behöva vara en utmaning. https://mobil.unt.se/asikt/debatt/i-smittans-huggsexans-och-omtankens-tid-5537395.aspx
