Min älsklingslåt när jag började skolan. Jag skrev till Carola och berättade. Nu inser jag att Pling förutsåg redan 1983 att planeten skulle bli en j-a soppa av krig, våld, klimatförändringar och politisk pajkastning. Nej, jag skojar inte. Lyssna själv.
https://youtu.be/_5Twl4jIAhU
Visa på X →En numera vuxen vill bli adopterad av sin styvförälder för att befästa det som känns självklart inuti dem: att de hör samman.
Lagen säger nej.
Två vuxna människor med långvariga nära band får alltså inte själva avgöra om de är släkt.
Jättekonstigt.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/utokade-mojligheter-till-vuxenadoption_H711537
Visa på X →Hedersamt att lyssna och ändra beslut som blir fel. Att kunna dra tillbaka denna var bland det finaste jag gjort denna höst: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/anhorigstod_H71086
Respekt till Lena Hallengren som hörsammade civilsamhället och nu synliggör tyngda anhöriga.
Visa på X →Att kunna dra tillbaka min kritiska interpellation om anhörigstöd var bland det finaste jag fått göra denna höst: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/anhorigstod_H71086
Värdefull egenskap att lyssna, fundera och ändra beslut som blir fel. Heder åt Lena Hallengren.
Visa på X →Att lyssna, ta till sig, väga argument och ändra beslut när det behövs är alldeles för ovanligt. När civilsamhället reagerade, då lyssnade Lena Hallengren, frågade, funderade och gjorde om. Jag kunde dra tillbaka min kritiska interpellation. Historien får nu ett gott slut.
Tack!
Visa på X →Klokt av @emmlof. Jag tror att arbetsmiljö, innovation, implementering, brist på yrkesgrupper o väntan på vård alla kräver minskad överbyråkratisering. Ger kvävande känsla som får människor att säga upp sig. Vad tvingar vi människor att göra med sin tid??
https://www.dn.se/nyheter/sverige/sju-utmaningar-for-svensk-sjukvard/
Visa på X →Anställda inom sjukvården måste ges tid. De behöver tid för forskning, tid för att korta sjuka människors väntan på sjukvård. De behöver tid för att implementera nya kunskaper och arbetssätt. Det är alltid tid det hänger på. Där har vi städning att göra. https://www.life-time.se/vardkvalitet/sjukvard-tydligare-profilfraga-for-liberalerna/
Visa på X →Tack. Mycket att göra, men långt från ogörligt.
Visa på X →@evalisakrabbe @ChristofferHok Jag tycker nog att offentligdriven vård kan lära sig bra saker av ideella och vinstdrivande alternativ och tvärtom. Jag gillar mångfald, och det gör tydligen även de flesta anställda.
Visa på X →@evalisakrabbe @ChristofferHok Det beror väl helt och hållet på vilken arbetsgivare man tittar på. Majoriteten av de anställda i sjukvården vill kunna välja arbetsgivare, och även om det finns många bra arbetsgivare av alla slag är de privat anställda överlag nöjdare med närmaste chef och arbetsbelastning.
Visa på X →Antibiotikaresistens - snart världens vanligaste dödsorsak, enligt brittisk utredning. Skrämmande.
Vi har att göra och det brådskar, så idag startade jag och några kollegor Riksdagens Nätverk mot Antimikrobiell Resistens.
Ps.
Visst är @flickrumslib logga fullkomligt briljant!?
Visa på X →@johanenfeldt Japp, det är planen. Mallig också över att jag via Socialutskottet och EU-nämnden fått in att regeringen ska driva på för skärpt politik mot resistens i hela läkemedelskedjan.
Visa på X →Om några år världens vanligaste dödsorsak, motsvarande sammanlagd död i cancer, kolera, diabetes, mässling, stelkramp, diarréer och trafikolyckor. Världsekonomin kommer att drabbas, men framför allt skapas lidande, föräldralösa barn och barnadödlighet Om vi inte gör tillräckligt.
Visa på X →Lovade @hyfsatliberal att leta rätt på en studie. Fastnade i Barrlings briljanta, närgångna analys av oss själva.
https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:164223/FULLTEXT01.pdf
Visa på X →@dumforklarad @hyfsatliberal Nationalekonomi och Företagsekonomi.
Det här är inte en av de jag tänkte på, men kul: https://www.nationalekonomi.se/filer/pdf/39-1-nbhjcs.pdf
Visa på X →@hyfsatliberal Fast jättejättejobbigt för mig och andra talespersoner som måste byta åsikt på två sekunder för att ni debattbriljerar och får igenom en massa moderniteter. Nästa gång tar jag med en blompinne att ta stöd mot framåt söndag morgon.
Visa på X →@Porrhall1 Kungen är klokast av kloka, medfött lämplig som ordförande i Utrikesnämnden som avgör Sveriges förhållande med främmande makt, han har klokskapen att veta vem av hans vuxna barn som får lämna landet och när någon av dem bör få gifta sig. Per definition kristen dessutom. Stabil.
Visa på X →@hyfsatliberal @schyldt ??? Tänkte du skjutsa runt en massa ungar på din pakethållare?
Barn är snyggare i hjälm än i respirator.
Visa på X →@hyfsatliberal @schyldt
Visa på X →@schyldt @hyfsatliberal Motionen kommer att heta ”Karma”.
Visa på X →Tack, Sverige, för att vi inte betalar vår vård eller våra läkemedel själva om vi blir sjuka, utan tillsammans.
Högskostnadsskyddet.
Klok solidaritet.
Visa på X →@apotekare Det beror nog på hur mycket tid man har. Jag gick dit 2002 efter apotekspraktiken och tog mig inte ut igen förrän 2014.
Visa på X →Hittat massor av ny kunskap i BMCs källare, tvångslärt 2000 pers meningen med njurar, fött en pyttebäbis och en jättestor, 30M lönesatsning i Uppsalas sjukvård, skärpt regeringens antibiotikapolitik mot EU, steg mot primärvårdsreform, lärt barnen inte prata värmländska (*föggel*)
Visa på X →@MavPettersson @JoarForssell Jag skulle vara mer oroad över ”Joar Forssell följer dig”.
Visa på X →@hyfsatliberal @JoarForssell !!!
Är det du som beställer alla triptykerna till offentliga Sverige? Va?? Va??
Visa på X →