Rolig start på denna morgon att få vara med här!
Visa på X →407
inlägg
@ErikNiva Varmt välkommen till Avesta och Bruksorten Alice!
Visa på X →@Martinhemlig Det ligger i mitt uppdrag som riksdagsledamot att granska makten dvs regeringen och ställa frågor. Det handlar inte om att blåsa upp något – utan om att ifrågasätta om fokus ligger rätt.
Visa på X →@Martinhemlig Det jag saknar är tydlig kommunikation och fokus på arbetet mot kopplingar till grov organiserad brottslighet i fotbollen – som agentverksamhet, ekonomiska flöden och matchfixning. Det är just den delen jag ställer fråga till regeringen om.
Visa på X →@Martinhemlig Jag håller med om att det är två olika saker och att båda behöver hanteras. Polisen gör ett viktigt arbete – det är inte det jag ifrågasätter. Men det jag reagerar på är att kommunikationen nästan uteslutande handlar om supporterrelaterad brottslighet.
Visa på X →När jag för två år sedan började lyfta frågan om att vi har betydligt större problem med grov organiserad brottslighet i fotbollen än med bengaler, då blev jag kallad ”Bengalpopulist” av ledarskribenter i Dalarna. Det här montaget lär nog i deras tycke stärka caset😊

@viktorbk Denne sosse, brukar läsa de flesta av dina tweets Viktor, men i det här fallet var du inte ensam inspirationskälla 😊
Visa på X →Jag har nu ställt en fråga till Justitieministern om polisens arbete kring fotbollen. När AIK Fotboll larmar om gäng som rekryterar fotbollsspelande barn ser vi det verkliga hotet: organiserad brottslighet – inte, som det nu framstår, supportrar.

Det här är fotbollens verkliga problem. Barn på fotbollsplaner som försöker rekryteras av gängkriminella Därför vill vi ha en nationell samordnare mellan polis, klubbar och supportrar – och flytta fokus dit det verkligen behövs: stoppa den organiserade brottsligheten.
Visa på X →@Julius_HIF Ja jag tror att det behövs en samordnare mellan polis, supportrar o klubbar. Idag säger polisen att det finns en bra dialog, klubbar säger att den är dålig, supportrar att den inte finns. Alla tre kan inte vara sanna samtidigt. De behöver en gemensam bild.
Visa på X →https://www.expressen.se/debatt/debatt-sa-raddar-vi-fotbollen-fran-gangkriminella/
Visa på X →Svensk fotboll är en av våra starkaste folkrörelser. Hotet kommer inte från läktarna – utan från den organiserade brottsligheten. Vi föreslår en nationell samordnare och fler idrottsledare för att stärka det som fungerar och slå mot det som hotar.

Lyssnade på @FotbollSthlm som berättade om deras granskningar av agentverksamheten, om stämningarna de fått mot sig och att HCM drog tillbaka sin stämning. Så jäkla modig liten redaktion,

Drömkombination av bild och rubrik som Kommunalråd😊 Blev en rolig måndagsmorgon för sex år sen.

Supporterkulturen är till allra allra största del en styrka – inte ett problem. Nu vill vi samla arbetet nationellt för mer dialog, mindre konflikt och tryggare läktare. ⚽️🇸🇪

Då var det väl på tiden!

Bagarväckning, mot Stockholm och första pressträffen där jag får bära ut en budgetnyhet för Socialdemokraterna. Hur vi skyddar och värnar fotbollen och idrotten handlar det om. Ska bli jäkla kul men även lite nervöst.

Det är fan långt mellan Göteborg o Avesta, hemma nu o klockan på ringning 04.30. Det är inte alltid lätt att vara fotbollssupporter 😊 Hade så klart hoppats på två trepoängare idag men var jäkla kul att se Alexander J på rätt position o med attityd som värmde!
Visa på X →
Spetsig rubrik förstås, men lång text i @GPSporten med relevanta frågor från insatt journalist om supporterkultur, polistaktik, att minska konfliktnivå och rikta kraft mot det som verkligen hotar svensk fotboll.


@Leijdstrom Du är fin du Rasmus, stort tack!
Visa på X →VM 90, Sverige–Skottland: bästa dagen. Vännerna kvar. Skottarna träffar jag än varje år, 36 år senare. Fanns inte Sverigetröjor att köpa, det blev bar överkropp, insvept i flagga– Det gör jag av många anledningar inte längre 😊
