Hur länge ska vi hålla på med dessa restriktioner vid våra gränser? Ni anar inte vad det ställer till! Eftersom @johanssonmorgan inte ville svara på min fråga under torsdagens frågestund blir det interpellation i ämnet för att få en längre debatt. #svpol #nrpol @nordensk
Visa på X →Vargstammen i Sverige och Norge har med god marginal passerat den biologiska gränsen för långsiktig överlevnad. Tyvärr har förvaltningen inte hängt med i utvecklingen. Ett grundläggande problem är att vargstammen behandlas som en nationell angelägenhet. https://www.nwt.se/2022/01/15/gemensam-svensk-norsk-forvaltning-av-vargstammen-behovs
Visa på X →@TheSwedishRhino Hej!
Vet du vem detta är och kan bekräfta att artikeln stämmer? Håller på med ny interpellation till justitieministern.
Visa på X →@MacSundsrud Gott nytt år! 😃
Visa på X →Förväntar mig att @AnnaHallberg_ tar @johanssonmorgan i örat och rättar till eländet när allt ligger i vår egen regi.
Visa på X →Om gränsen ska kontrolleras borde vi väl i det här hänseendet agera på samma sätt som Norge, erbjuda snabbtester på gränsövergångarna och där det inte är möjligt ska egentest tas inom 24 timmar. Med det här förfarandet är gränsen i princip stängd…igen. #svpol #nrpol @nordensk
Visa på X →Så har då den svenska regeringen den här gången med @johanssonmorgan i spetsen stängt gränsen mot Norge. Återigenär det gränsborna som drabbas, den här gången de norska. En resa för att besöka en släkting eller vän kan nu bli 20 mil istället för 2 km och dessutom ohemult dyr.
Visa på X →Det rör sig i våra grannländer, men här är det förstås uteslutet… #elkris #kärnkraft #svpol
Visa på X →Klockren!
Visa på X →Ett mycket bra inslag i dagens Studio Ett som tydligt visar att vi har en väg att gå för att bygga upp tillit och förtroende mellan våra länder igen. Det är inte heller ett land men båda länder som drabbas. @nordensk #nrpol
https://sverigesradio.se/artikel/svenskarna-som-fick-nog via @sr_studioett
Visa på X →Noterade att statsministern särskilt lyfte det nordiska samarbetet i sin regeringsförklaring vilket var glädjande. Bra att @AnnaHallberg_ fortsätter sin kamp för bättre samarbete också. Nu hoppas vi verkligen att de nya restriktionerna försvinner så snart som möjligt. #nrpol
Visa på X →Noterar att statsministern lyfter haveriet kring pandemihanteringen i Norden och därmed alla gränshinder som uppstått i och med detta. Välkomnar inriktningen i #regeringsförklaringen att det nordiska samarbetet måste stärkas. #svpol #nrpol @nordensk
Visa på X →Många fina ord i #regeringsförklaringen inom miljö- & jordbruksutskottets område. Dock högst oklart vad det kommer innebära i praktiken för omställningen och för de gröna näringarna. #svpol
Visa på X →Den breda mitten blir allt smalare… #svpol
Visa på X →Riksdagslistan för KD Värmland inför valet 2022 har fastställts. Jag bugar och tackar med stor ödmjukhet. Jag ska göra mitt bästa för att förvalta förtroendet. @kdriks #svpol
Visa på X →Läsvärt!
Visa på X →”Den breda mitten” är inte bred nog tydligen…
Visa på X →Vi har Österrikes jordbruksminister Elisabeth Köstinger och Finlands jordbruksminister Jari Leppä att tacka för att ministerrådet slagit den nationella suveräniteten i skogsfrågor. Ibrahim Baylan har helt struntat att gå på en enda förhandling. #svpol https://timbro.se/smedjan/skogspolitiken-avgjordes-i-bryssel-da-skolkade-baylan/
Visa på X →och det är bra med globalt pris på utsläpp. Men ska vi få en omställning som verkligen gör skillnad kan inte de stora ”utsläpparna” köra ett sidospår utan de måste ta ansvar och bl.a. helt fasa ut kolet. @kdriks är tydliga med att omställningen måste ske på systemnivå!
Visa på X →#COP26 kom till slut i mål, ett mål som är bättre än inget men det kunde absolut i vissa delar vara betydligt bättre. Bra att det krävs att nya och skärpta mål som siktar på 1,5-gradersmålet ska anmälas. Bra att bistånd för klimatanpassning höjs —>
Visa på X →@Axdorff @AnneSkantz @snyggbonde @JohanIngero @staffand Om det är allt som behövs ska valfonden fixa det galant. 😎
Visa på X →Nån har blivit lurad, oklart vem ännu eftersom vi inte sett resultatet. Som vanligt går dock maktpartiet (S) av med segern. #svpol
Visa på X →Norge stänger nu gränsen mot Västra Götaland för de som inte är fullvaccinerade. Undrar på vilken grund… Kanske @jonasgahrstore kan svara istället för att gå till angrepp som han gjorde på Nordiska rådets session tidigare i veckan. #svpol #nrpol @nordensk
Visa på X →Precis! Gränserna borde inte ha stängts. Förhoppningsvis tas Enestams rapport på allvar av samtliga nordiska regeringar. #nrpol #nrsession https://www.nrk.no/norge/ny-rapport_-noreg-burde-ikkje-ha-stengt-grensene-mot-dei-andre-nordiske-landa-1.15716396
Visa på X →3/3 Tyvärr följde han helt i den gamla regeringens spår och gick till angrepp. Självfallet kom också ordet ”importsmitte” reflexmässigt.
Kan konstatera att vi har en lång väg att gå… #nrpol #nrsession
Visa på X →