Vi som bor ute på landsbygden får dagstidningarna distribuerade med lantbrevbäraren. Att få sina dagstidningar varannan dag är oacceptabelt. Om man då avslutar prenumerationen på grund av detta blir alla parter förlorare. #svpol #landsbygd https://www.dalslanningen.se/2021/02/17/ottosson-kd-lyfter-postnord-fragan-till-ygeman-s/
Visa på X →400
inlägg
Löfvens valstrategi inför 2022?


Ett tips från andra sidan gränsen: @konservativ, släpp in alla svenskar ni lockoutat och som nu dessutom står helt utan lön/ersättning. En bra början...


NWT uppmärksammar nästa steg i den här tragiska sörjan. Vi måste få regeringarna att förstå allvaret! #svpol #nrpol @nordensk https://www.nwt.se/2021/02/10/inreseregler-forlangs-kjell-arne-satter-press-pa-norge/
Visa på X →På mötet med Nordiska rådets sv. delegation har vi i eftermiddag, på mitt initiativ, beslutat att bjuda in representanter för den norska regeringen till ett möte asap för att peka på utmaningen med alla de som nu står utan lön eller annan ekonomisk ersättning pga Norges lockout.


Stängt februari ut... Justisminister Mæland nämner inte med ett ord alla de som inte får varken lön eller annan ekonomisk ersättning trots att de jobbar i Norge och betalar trygdeavgift / skatt till norska staten. När ska @erna_solberg vakna? https://www.nrk.no/norge/regjeringen-holder-grensene-stengt-1.15367305
Visa på X →Om @erna_solberg följer @Helsedir rekommendationer får vi verkligen hoppas att hon och regeringen tänkt till när det gäller ersättning för alla som lockoutas av norska staten och som i dagsläget dessutom blir helt utan ersättning när de förvägras åka på jobbet. #svpol #nrpol


Ett kortare utdrag av gårdagens intervjuer om den stängda gränsen i allmänhet och om de lockoutade svenska arbetarna i synnerhet. Frågan måste lyftas till högsta nivå men regeringen verkar inte se allvaret. #svpol #nrpol @nordensk https://sverigesradio.se/artikel/varmlandska-riksdagsledamoter-gransfragan-maste-tas-pa-storre-allvar via @p4varmland
Visa på X →NRK skriver om mina frågor till regeringen @erna_solberg i allmänhet och den hårt prövade grannsämjan i synnerhet. Det här kommer sätta djupa både spår och sår för lång tid framöver. #nrpol #svpol @nordensk https://www.nrk.no/osloogviken/1.15359329
Visa på X →Word! Även om vi bekämpar en pandemi är vi inte i krig! http://www.barometern.se/ledare/hall-inte-gransen-med-militar-17c42f57/
Visa på X →En lösning som ser bra ut på ett kontor i Oslo fungerar inte här i verkligheten. När tänker regeringen Solberg göra nåt åt galenskapen? Jag fortsätter travestera på Reagans tal vid Berlinmuren 1987. Mrs. Solberg, tear down this wall! https://svt.se/nyheter/lokalt/varmland/kraver-svar-fran-norska-regeringen-situationen-ar-ohallbar
Visa på X →NWT skriver om mina kontakter med regeringen som idag har fortsatt med kontakter med både norska och svenska reg. sv. ambassaden i Oslo samt polisen. Vi måste hitta lösningar som fungerar i verkligheten och inte bara på skrivbord i Oslo eller Stockholm. https://www.nwt.se/2021/01/31/granspendlare-nekas-lon-efter-norges-senaste-gransbesked/
Visa på X →Mrs Solberg, tear down this wall!!! #skammensmur #svpol #nrpol @nordensk @erna_solberg


Räknar med att Erna betalar ut lönen till alla som inte får åka på jobbet på fredag. ”Världens mest hållbara och integrerade region” når nya höjder... @nordensk #svpol #nrpol https://www.nrk.no/norge/regjeringen-strammer-inn-innreisereglene-ytterligere-1.15348213
Visa på X →För mindre än en halvtimme sen avslutades mötet med Danmarks och Sveriges samarbetsministrar/nordenministrar. Nu lunchpaus med den här vyn. Om en timme drar Gränshindersgruppens möte igång. Det gäller att utnyttja möjligheterna som ges. @nordisksamarbejde #nrpol
Visa på X →2/2 Det visar sig att de som regel har bättre koll på lagar, förordningar och nödvändiga inresehandlingar än den gränsbevakande polisen. Ni kan ju gissa vem som får ge sig...
Visa på X →1/2 Mentalt på plats i Helsingfors för årets första mötesvecka med Nordiska rådet. Fysiskt vid samma köksbord som hela det senaste året. Bland annat kommer jag den här veckan lyfta de problem våra gränspendlare står för.


@HenrikHall @kdriks motion om att Viltvårdsfonden inte ska bekosta organisationer som agerar mot jägarna och jägarkåren tål att lyftas fram i ljuset.
Visa på X →Mycket spännande utveckling!
Visa på X →En mycket god ”nyhet” att vakna till. Vi måste ha alla med på tåget. #ParisClimateAgreement #svpol
Visa på X →@kdriks motion om att organisationer som motverkar jägarnas intressen inte ska få ta del av pengar från viltvårdsfonden har fått förnyad aktualitet... #svpol #jakt
Visa på X →Idag börjar årets licensjakt på varg. Tyvärr blir det bara en symbolisk avskjutning då man inte tar tag i problemet på allvar. Stammen kommer öka fortsatt och med den tyvärr den illegala jakten. Det sambandet vill regering och myndigheter inte se. #svpol https://svt.se/nyheter/lokalt/varmland/utan-sparsno-ingen-vargjakt
Visa på X →Med en gigantisk förhoppning (och därmed stor fallhöjd ) om ett mycket bättre 2021 vill vi; elden, fårskinnet, kaffekoppen och jag önska er alla ett riktigt gott nytt år från Gatefjälla.
Visa på X →Avslutar året med en debattartikel i NWT om häxjakten på den småskaliga vattenkraften som fortsätter med oförminskad styrka. Detta trots att beslut tagits i riksdagen under våren där inriktningen är en helt annan än den aktivistiska tjänstemän driver. https://www.nwt.se/2020/12/31/stoppa-hetsen-mot-smaskalig-vattenkraft/
Visa på X →@marhallander Eldar man inte med brunkol? 🤔
Visa på X →