Regeringen föreslår i vårändringsbudgeten att Rymdstyrelsen får utökade resurser för att vidareutveckla en effektiv och rättssäker tillstånd- och tillsynsprövning. Samtidigt föreslås ett kapitaltillskott till SSC Space för att stärka den 🇸🇪
Visa på X →479
inlägg
Dragning för utrikes- och finansutskottet i riksdagen av finansminister @ElisabethSvan, riksbankschefen Erik Thedéen och handels- och biståndsminister @BenjaminDousa om det geopolitiska läget och dess ekonomiska effekter 🇸🇪


Nya siffror från Brå visar att förra året hade den lägsta nivån av dödligt våld sedan 2012. Detta trots den tragiska masskjutningen i min hemstad Örebro som stod för nästan en fjärdedel av allt dödligt skjutvapenvåld 2025. Fortfarande faller människor offer för våldet, inte minst i gängens blodiga krig. Det är inte rätt. Varje person är en för mycket – men det är positivt att utvecklingen går åt rätt håll. Vi har börjat få ordning på Sverige, men vi är inte klara än. Du ska kunna känna dig trygg att gå ut på kvällen i ditt eget bostadsområde, oavsett var du bor. Det handlar om rättvisa 🇸🇪Ⓜ️


SVT gjorde allt de kunde i gårdagens Agenda för att hjälpa oppositionen att marknadsföra deras utrikes- och biståndspolitik. Inte en enda kritisk fråga om hur det ska gå till när S lovar guld och gröna skogar. De påstår att de ska återgå till 1-procentmålet för biståndet, men så ser det inte ut i deras skuggbudget. Hur ska det gå till? Kan de trolla med knäna? Och så mantrat om ”feministisk utrikespolitik”, ett klockrent exempel på plakatpolitik som i praktiken bl a betyder att man klär sig i slöja och böjer sig för mullorna i Iran. Den M-ledda regeringen prioriterar färre strategier, tydligare mål, färre mellanled och ökad transparens för ett mer effektivt och pricksäkert bistånd där mänskliga rättigheter och jämställdhet är två bärande områden i reformagendan som utgår från svenska värderingar. Och självklart ska Sveriges utrikes- och säkerhetspolitik utgå från svenska intressen, därför är Ukraina fortsatt regeringens högst, prioriterade utrikespolitiska fråga 🇸🇪
Visa på X →Oppositionen vill ta över veterinärerna! 🐾❌ Vänsterpartiet och deras allierade vill förstatliga veterinärerna, vilket kan göra det dyrare och krångligare för djurägare. Moderaterna vill bevara valfrihet och tillgänglighet för alla som behöver veterinärvård 🙌🏼Ⓜ️💙


@SandraSilguero Verkligen. Den här regeringen/Tidö genomför reform efter reform för att stärka jämställdheten och tryggheten för flickor och kvinnor.
Visa på X →@rektor_linnea @Anna1849 Hur i hela friden kan hon fortsatt vara ordförande för Uppsala Universitet?
Visa på X →3 nya lagar som börjar gälla denna vecka! 1. Moderaterna sänker nu kravet på kontantinsats från 15 till 10 procent och tar bort det extra amorteringskravet. Det gör det möjligt för fler att ta steget in på bostadsmarknaden snabbare. 2. Regeringen halverar nu momsen på mat för att sänka kostnaderna i vardagen. För en barnfamilj kan det innebära upp till 6 500 kronor mindre per år. Det stärker hushållens ekonomi och skapar bättre balans efter en period med höga priser på mat och boende. 3. Regeringen gör det mer attraktivt att anställa unga genom sänkta kostnader för arbetsgivare. Det ökar efterfrågan på unga medarbetare och sänker trösklarna in på arbetsmarknaden. Fler unga kan nu få sitt första jobb, bygga erfarenhet och egen försörjning 👍🏼🇸🇪Ⓜ️








Regeringen och Sverigedemokraterna stärker sin ställning och har nu övertaget jämfört med oppositionspartierna när det kommer till politiskt sakfrågeägarskap. Sammanlagt äger Tidöpartierna nu tio frågor, jämfört med föregående mätning då man ägde åtta, visar en ny mätning från opinionsinstitutet Verian. En mätning ger ingen exakt bild men det indikerar att valet kommer bli mycket jämnt, den här gången också. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-matning-tidopartierna-tar-over-ledningen-i-sakfragorna


@ahagman Haha 😹
Visa på X →Så hemskt och så tragiskt. Vila i frid 🪽 Och man undrar, vad blev straffen för ”männen” som våldtog henne och förstörde hennes liv? Borde vara livstid. https://www.expressen.se/nyheter/varlden/noelia-25-fick-dodshjalp--efter-gruppvaldtakt/
Visa på X →Det politiska samtalet som bäst. Vad som skiljer, vad som är gemensamt, värderingar och realpolitik. Båda fick prata till punkt och fördjupa sina resonemang. God journalistik. Något att lyssna på oavsett om man delar deras åsikter eller ej. Och så får man lära känna Simona Mohamsson och Jimmie Åkesson lite bättre. Det kändes genuint och det tror jag lyssnare kan uppskatta. https://kvartal.se/nyheter/artiklar/jag-valde-min-nya-basta-van/cG9zdDo4ODg1Ng
Visa på X →@thereseverdun Håller med. Väl värt att lyssna på både Simona och Jimmie in Kvartals intervju. Ett politiskt samtal när det är som bäst. https://kvartal.se/nyheter/artiklar/jag-valde-min-nya-basta-van/cG9zdDo4ODg1Ng
Visa på X →Den 1 april halveras momsen på livsmedelsprodukter och takeaway-beställningar i hela landet! Flera stora mat- och snabbmatskedjor har redan aviserat sänkta priser. Nu är det dags att följa upp. Sänkningen av matmomsen ska märkas både i butiken och i din plånbok. För en barnfamilj kan det innebära upp till 6 500 kronor mindre per år och för ett pensionärspar omkring 4 400 kronor. Den här sänkningen kommer kännas i plånboken och välkomnas av många! 👍🏼Ⓜ️


Sveriges minister för civilt försvar, @CarlOskar , deltar på Svenskt Näringslivs tillväxtdag i Örebro län. Företag och näringsliv spelar en viktig roll i att bygga ett robust samhälle och för vår beredskap 🇸🇪Ⓜ️




@kurrejonsson Tack för att du delar med dig av din resa. Inte larvigt. Förändring kan kännas stort ibland. Klokt som du gör att ta det steg för steg. Du kan vara stolt över dig själv 🌻
Visa på X →Nu får du behålla mer av din egen lön! Den 1 januari sänkte vi skatten på arbete och pension samt elskatten. I april halverar vi matmomsen och den 1 juli sänks förskoleavgiften. I september är det val. Vi Moderater vill att du ska fortsätta få mer pengar i plånboken varje månad, men alternativet är en vänstersida som vill höja skatterna och göra det mer lönsamt att gå på bidrag än att jobba. För oss är valet enkelt. Det är rättvist att du som slitit för pengarna får behålla mer i plånboken Ⓜ️
Visa på X →@NiklasGillstrom @kapitalinn 🎯
Visa på X →@Anna1849 Fullt möjligt!
Visa på X →Moderaterna presenterar nu nya satsningar för kvinnors frihet och trygghet. Det handlar bland annat om: 🔹Förbättrat stöd till våldsutsatta. Kommuner och regioner ska få extra resurser för att stödja våldsutsatta och stärka det förebyggande arbetet. 🔹Det förebyggande arbetet mot sexuellt våld, bland annat mot barn, ska stärkas. 🔹En nationell kampanj mot dödligt våld av kvinnor. 🔹Stärkta förutsättningar för våldsutsatta kvinnor och barn att få ett tryggt och långsiktigt boende. Det räcker inte med ord. Det krävs handling. Mäns våld mot kvinnor ska bekämpas med samma kraft som gängkriminaliteten 🇸🇪Ⓜ️🙌🏼


En av många mätningar men grattis @SMohamsson och L. Nu är det match igen 🫵🏻 https://www.expressen.se/nyheter/politik/liberalerna-ar-over-riksdagssparren-i-ny-opinionsmatning/


Det är inte rättvist att människor får ont i magen av att öppna elräkningen. Efter en kall vinter som har slutat i dyra elräkningar presenterar den moderatledda regeringen nu ett stärkt elstöd till hela landet. En familj som bor i villa får mellan 1000-1850 kronor tillbaka för förbrukningen mellan januari och februari. Vi befinner oss i den här situationen för att tidigare S-regeringen la ned fullt fungerande kärnkraft, det åtgärdar vi nu genom att för första gången på 50 år bygga ny kärnkraft Ⓜ️


Nytt regeringsinitiativ: DNA från våldtäktsmän ska få sparas längre Polisen har särskilda register där man sparar bl.a. DNA och fingeravtryck från dömda brottslingar. Idag måste polisen radera de här uppgifterna samtidigt som man gallrar den bakomliggande domen från brottsregistret. Det betyder i praktiken att t.ex. DNA från en våldtäktsman raderas tio år efter att han har frigetts från sitt fängelsestraff. Detta trots att sådana uppgifter är väldigt effektiva verktyg för att upptäcka en gärningsman som återfaller i brott, även efter mycket lång tid. Det är rimligt att efter en viss tid gallra domar i brottsregister som är öppna för alla. Den som gjort bot och bättring får därmed chans att gå vidare i livet. Men, det är en annan sak med DNA-uppgifter som sparas i register som bara polisen har tillgång till, och som bara blir aktuella igen om personen i fråga begår ett nytt allvarligt brott. Det här problemet har lyfts från flera håll - och nu ser vi till att göra något åt det. I förra veckan fick en utredare i uppdrag att komma med en konkret lösning. Det spelar roll vem som styr. Det handlar om att sätta brottsoffer och samhällsskydd främst.


@AccusatorSenior @ROGSAHL Precis
Visa på X →Det här gänget har visat att det går att hålla ihop och styra Sverige, trots olika åsikter i vissa frågor. Grattis @SMohamsson Nu kör vi för 4 år till, för Sveriges bästa! 🇸🇪

